Technikai problémák valóban lehetségesek, de az ezek megelőzéséhez, elhárításához szükséges szakembergárdát a Filmszemle minden évben megspórolja, nem jelölnek ki felelős műszaki vezetőt, rossz állapotban lévő Beta SP magnókat és amatőr DVD-lejátszókat bérelnek, üzemeltetnek, gyakran hibás kábelezéssel. E miatt főleg a videó vetítések területén elfogadhatatlanul nagy arányban jelentkeztek műszaki hibák: drop out-os kép, hangerő problémák, némán vagy éppen kép nélkül elkezdett filmvetítések stb. Ezen hibák jó része ráadásul nem is lett korrigálva, tehát a hiba kijavítása után nem kezdték újra az adott mű vetítését. Reprezentatív felmérést nem végeztünk, de kollégáink, barátaink és a közönség visszajelzéseiből az derült ki, hogy átlagosan minden második-harmadik vetítés technikai problémákkal indult. Ezek gyengítik a mozgóképek művészi hatását, negatív képet alakítanak ki a külföldi szakma számára, ilyen arányú problémahalmaz tehát egy nemzeti filmszemlén elfogadhatatlan!
2. Miért a filmszemle megkezdése után, és miért nem előtte jelezték a lehetséges problémákat, miért nem segítettek megelőzni?
A H.A.E.S. évek óta minden évben szóvá teszi a műélvezetet zavaró technikai problémákat, a szervezők pedig évről évre figyelmen kívül hagyják. Pl. már a 36. Filmszemlét követően is leírtuk szinte ugyanezeket (lásd. 1. sz. melléklet fent), amelyeket aztán minden évben szóban újra megismételtünk. A 39. filmszemlén, azaz tavaly, nézői panaszok hatására hívatlanul behatoltunk a Mammut Mozi gépházába és kb. 3-4 óra munkával nagy vonalakban rendbe tettük a videó technika hangi csatlakoztatásait, beállításait. Mindezt a fizetett vállalkozók helyett ingyenesen, társadalmi munkában (lásd. 2. számú melléklet fent). Az elmaradt köszönet helyett legalább annyit reméltünk, hogy a filmszemle szervezői meghívják a H.A.E.S.-t a következő filmszemle előkészítő megbeszéléseire, legalább konzultálnak a helyszínválasztás, és hangtechnikai kérdésekben. Ez azonban megint elmaradt, és az egyetlen kvalifikált, mérnöki szinten is hozzáértő szakember, Berkes Zoltán sem mint a H.A.E.S. tagja, hanem mint a lebonyolító cég alvállalkozója, a 35 mm-es mozifilmekkel foglalkozó Cinemax Kft. ügyvezetője volt jelen. Ráadásul neki a videótechnika üzemeltetésére és karbantartására – tudomásunk szerint - nem is volt megbízása. Így maradt tehát megint a szükséges szakembergárda és műszaki vezetés nélkül a nem kis pénzen megszervezett nemzeti filmszemle. Ezért volt szükséges nyílt levélben felszólalnunk az alkotók, a közönség és végső soron a bemutatásra kerülő filmalkotások érdekében.
3. Miért a szervezőket kritizáljuk, amikor az alkotók hiányosan töltötték ki a nevezési lapokat, nem adták le időben a kópiáikat, nem tüntették fel a kópiákon a helyes kép és hangformátumot stb.?
A 40. Filmszemle nevezési határideje 2008. nov. 20. volt. Különböző hivatalos helyeken a következő mondatokat olvashattuk: "A határidőn túl beérkezett nevezéseket nem tudjuk figyelembe venni", vagy: „A hiányosan kitöltött nevezési lap érvénytelen” (bővebben itt). A Szemlekatalógus számára 2008. dec. 03-ig kellett eljuttatni a filmek adatlapját, a kópiák leadási határideje pedig dec. 01., ill. 2009. január 26-a volt. A képaránnyal kapcsolatos kérdés azonban minden dokumentumról hiányzott (videó: 4/3 vagy 16/9, film: 1/85 vagy 1/66 vagy Cinemascope stb.) a hangformátum pedig a H.A.E.S. többszöri próbálkozása után ez év őszén került be a nevezési lapokba (a Szemlekatalógus adatkérő lapján a hangformátumokat valaki tévesen átjavította). Minden határidő és nevezési feltétel korrektül megjelent, olvasható volt az MMK honlapján, valamint a film.hu weboldalon is. A rendetlenül kitöltött nevezési lapok elfogadását, a hiánypótlásra való felszólítás elmulasztását, a kópia leadási határidők be nem tartását a szervezés gyengeségének tartjuk. Úgy gondoljuk, hogy ez következetesebb adminisztrációval és kommunikációval megelőzhető lett volna, nem teljesen korrekt tehát utólag a nevezőket, alkotókat okolni a zavarokért, kapkodásért, technikai problémákért.
T. Tanács és Szervezőbizottság! Célunk nem a botránykeltés, hanem a művészi munka megbecsülése a szakszerűség szem előtt tartásával. Mindez annak érdekében, hogy filmjeink a legoptimálisabb körülmények között jussanak el a nézőkhöz. Legalább a Filmszemlén! Javasoljuk, hogy a következő Szemle előkészítésekor (vagy akár már most is) alakuljon egy HSC-HSE-HAES bizottság, mely operatőr-vágó-hangmérnök szempontból is segíthetné a szervezők munkáját.
Baráti üdvözlettel a H.A.E.S. nevében: Nyerges András Imre elnök
Budapest, 2009. február 09.