A fesztivál az idén Izlandot látja vendégül, a szigetország filmművészetébe két-két nagyjáték- és dokumentumfilmen, illetve egy rövidfilm-válogatáson keresztül nyerhetünk betekintést. Itthon a Titanicon láthatjuk először Bogdán Árpád második nagyjátékfilmjét, a Genezist, Wes Anderson később hazai moziforgalmazásba kerülő alkotását, a Kutyák szigetét, míg a 'Művészek fókuszban' blokkokban Monia Chokri, illetve a Hélène Cattet-Bruno Forzani szerzőpáros 3-3 filmjét nézhetjük meg. Szokásunkhoz hűen ezúttal is kiválogattuk a mezőnyből azokat a darabokat, amelyeket a fesztivál legérdekesebb és legizgalmasabb munkáinak tartjuk.

Julia Langhof: LOMO - Egy blogger élete / Versenyben

A felnőtté válás küszöbén álló Karl tehetős szülei oltalmában élheti tehermentes életét Berlin makulátlan, kertvárosi negyedében. Ez persze ömagában semmit sem jelent a családját kritikus szemmel figyelő fiú számára, aki szívesebben időzik a virtuális térben, és egymás után tölti fel a környezetében élőkről szóló intim tartalmakat magas látogatottságú blogjára - mindezt az érintettek beleegyezése nélkül.

Egy szerelmi csalódás után a szokottnál is messzebbre megy a lányról megosztott felvétel jellegét illetően, alaposan felforgatva vele saját és családja életét. Julia Langhof német rendező első nagyjátékfilmje egy olyan generáció coming of age sztorija, amelyben a virtuális tér határtalansága még a szikráját is kioltja a fiatalok esetleges felelősségérzetének, e helyett egy következmények nélküli világ elragadó illúziójával próbál meggyőzni a gondolkodás szükségtelenségéről. (BB)

Coralie Fargeat: Bosszú / A sötét oldal

Kimondottan erős idegzetűeknek ajánljuk Coralie Fargeat akcióthrillerét, a Bosszút. A francia rendező rape/revenge filmjének főhőse, Jen romantikus hétvégére készül milliomos szeretőjével a férfi isten háta mögötti, a civilizációtól ténylegesen, és mint az később kiderül, átvitt értelemben is távol eső nyaralójában.

A vágyott idill azonban nem tarthat sokáig, hiszen Jen legnagyobb meglepetésére betoppannak a férfi vadászcimborái, akiknek az első perctől kezdve furcsa, nem egyszer goromba viselkedése elég hamar átmegy a lány molesztálásába. Jen menekülni próbál a semmi közepén, mire a három férfi vadászpuskákkal ered a nyomába. Amire viszont ekkor még a hajszában résztvevők egyike sem gondol: a vadász, ha nem elég óvatos, maga is prédává válhat. (BB)

Dylan Howitt: Izlandi gyilkosok / Izlandi fókusz

Két izlandi férfi rejtélyes eltűnésének ügyét dolgozza fel Dylan Howitt izgalmas dokumentumfilmje. Az 1976-os eset a legnagyobb bűnügyi nyomozást hozta magával a szigetország történelme során. Végül nemcsak egy, hanem egyenesen hat fiatal gyanúsított is akadt, akik mind beismerő vallomást tettek a két eltűnt meggyilkolására vonatkozólag.

Csakhogy a rendőrség nem talált holttesteket, sem indítékot, sem közvetlen bizonyítékokat a vallomások alátámasztására. A kérdés a mai napig nem hagyja nyugodni a kedélyeket: mi késztette vallomásra a hat fiatalt, akiknek bűnösségére nincs bizonyíték? (HB)

Susanna Nicchiarelli: Nico, 1988 / Versenyben

A Titanic szervezői mindig nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy zenei témájú filmek is szerepeljenek a fesztivál kínálatában. Tavaly például a Titanic Dox szekcióban nézhettük és hallgathattuk végig Iggy Pop visszatekintését pályafutása kezdeti éveire Jim Jarmusch nagyszerű dokumentumfilmjében, az idén pedig (egyéb, zenével foglalkozó munkák mellett) egy másik legenda, az Iggyhez hasonlóan szintén a 60-as években indult Nico életének egy szakaszába nyerhetünk bepillantást Susanna Nicchiarelli Velencében is díjazott biopic-jében.

A rendező a harminc évvel ezelőtt mindössze 49 évesen elhunyt, Andy Warhollal, Lou Reeddel és a heroinnal egyaránt bensőséges viszonyt ápoló énekesnő utolsó éveinek küzdelmeire koncentrál, külön hangsúlyt fektetve arra a harcra, amit az egyébként Németországban született Christa Päffgen vív kétségbeesetten, meggyűlölt Nico-énjével szemben. (BB)

Bogdán Árpád: Genezis / Versenyen kívül

A bő tíz éves kihagyás után újra nagyjátékfilmmel jelentkező Bogdán Árpád alkotása, a három szálon futó Genezis az idei Berlinale Panorama szekciójában debütált, míg a hazai premierre a Titanicon kerül sor. A filmmel kapcsolatban, amely egy roma családdal szembeni brutális támadással indul, a berlini vetítést követően többek között ezt írtuk:

„Jóllehet, a helyszín Magyarország, és térben és időben kötött események vannak a történet hátterében, az emberi gonoszság és a felvillanó remény Víg Mihály zenéjével univerzálissá tágul a ködös látványvilágban. Az erőszak mindig és minden helyzetben erőszakot szül, de ha hihetünk a rendező gondolatmenetének, az idő múlásával új élet fakad, ez pedig segít a továbblépésben és talán beköszönthet egy boldog, új élet.” (PJ)

Rungano Nyoni: Nem vagyok boszorkány / Versenyben

A zambiai származású Rungano Nyoni első nagyjátékfilmjének főhőse a kilenc éves Shula, akit egy banális baleset következtében, boszorkányság vádjával kitagadnak a faluból és egy speciális táborba küldik a sivatag közepére. Ezen a misztikus helyen két választása van: vagy elfogadja a száműzetést és viseli a megkülönböztető fehér szalagot, vagy elvágja azt és megszökik, de akkor kecskévé változik.

2017-ben a cannes-i Rendezők hete szekcióban debütáló film a mágikus realizmus eszközével, egy gyermek szemszögén keresztül, humorosan és szatirikusan mutatja be ezeket a táborokat, amiket a haszon érdekében a mai napig előszeretettel mutogatnak turistáknak és tévéstáboknak egyaránt. (PJ)

Chloé Zhao: A rodeós / Amerikai függetlenek

Szintén a 2017-es Cannes-i Filmfesztiválon, a Rendezők hetén mutatták be, és Art Cinema díjjal is jutalmazták Chloé Zhao A rodeós című filmjét, amit a Titanicon az 'Amerikai függetlenek' szekciójában láthatunk. A film főhőse Brady, aki előtt fényes jövő áll, mint rodeó bajnok, de egy súlyos baleset után soha többet nem szállhat versenybe. Kerékbetört karrierjével együtt az egyénisége is meghasad, de megpróbál visszarendeződni a rodeó nélküli életbe.

Ezt az érzékeny utat követi végig a film, amely egyrészt bemutatja Amerika egy különleges szegletét, miközben univerzálisan beszél arról, milyen érzés talpraállni egy súlyos veszteség után. (PJ)

Geng Jun: Az élet könnyűsége / Ázsiai szelek

Zhang házaló szappanügynökként járja Kína végeláthatatlan északi vidékeit, de valójában sokkal piszkosabb dologban utazik. Az opportunista szappanárus egy kicsi, lekoppant iparvárosba vetődik, érkezését pedig sok baj és balhé kíséri, ugyanis az elnéptelenedett település néhány megmaradt lakója, többek között a szent ereklyékkel csencselő szerzetes, a két ütődött közrendőr és a fogadósék is megérik a pénzüket.

Bár Geng Jun rendező filmje összetett szociális kérdéseket boncolgat, a hangsúlyt mindvégig a komédiára helyezi, így a fekete humor kedvelői számára ideális választás az idei Titanic kínálatában. (HB)

Címlap: Genezis (Bogdán Árpád, 2018)