Az ember sokszor paradox módon annak örül, ha nem jut be egy filmre, hiszen így beülhet egy másikra, minden bűntudat nélkül, hogy esetleg rosszul döntött. Ilyenkor hajlamosak vagyunk úgy gondolni, hogy a végzet szólt közbe és nyugodt szívvel fordítunk hátat az egyébként meglepően nem kárörvendő, majdhogynem őszintén sajnálkozó jegyszedőnek és indulunk meg rohanvást a város másik végében található mozi felé, ahol tíz perc múlva kezdődik a következő meccs a bejutásért, de addig még egy pohár sor is lecsúszik, csak úgy futás közben, mert ilyet otthon nem kapni, ez nincs vizezve, friss, nincs vegyszer szaga vagy íze és nem is maradt lúg a sörcsapban ellentétben a budapesti kocsmák nagyrészével, melyek módszeresen gyötrik a bélbolyhokat.

Pont így jártam tegnap is, amikor az izlandi Noi Albinoi című filmre álltam sorba a Thermal és a Pupp hotel által kifeszített központi tengelytől kissé távolabb eső Drahomira moziban. Lemaradtam az izlandi kisközösség ellen lázadó fiatal fiú személyes drámájáról, viszont éppen bejutottam Karlovy Vary egy másik állandó mozijába a Cas-ba, ahol egy újabb amerikai függetlenfilm volt műsoron Milwaukee, Minnesota címmel. Nem tudom, hogy az izlandi film jó-e, ennek ellenére biztosra veszem, hogy jól jártam. Allan Mindel rendező, aki többek között az Otthonom, Idaho című Gus van Sant-film executive producere volt, első filmjével még az igen erős független filmes mezőnyben is kiemelkedőt alkotott.

Képzeljünk el egy harmincéves fogyatékos fiút, aki az anyjával él Milwaukee-ban, és minden jégen rendezett horgászversenyt megnyer, amin elindul, mégpedig azért, mert hallja a halakat beszélgetni a víz alatt. El lehet képzelni, hogy a kedves mama milyen mértékben terrorizálja amúgy sem nagyon akaratos fiacskáját, aki gyerekes makacssággal ragaszkodik hóbortjaihoz, például húszdolláros bankjegyeket fénymásol. Egy nap azonban a mamát halálra gázolják, és a fiú magára marad. Mivel a horgászversenyek komoly pénzdíjakkal járnak, Albert gazdag és erről néhány rossz szándékú csoport is tud. Elindul hát a harc Albert pénzéért, de kiderül, hogy a torténetben egyetlen igazán ravasz ember van, maga a fogyatékos fiú.

második világháború = délszláv válság
Dino Mustafić: Remake
A horgászverseny és a wisconsini hóborította táj különlegessége, az egészen zseniális operatőri munka, a színészek eszköztelen játéka, ahogy az egyszerű amerikai figurákat hozzák mind- mind hozzátesz a filmhez, de az igazi értékek nem itt keresendők. Az amerikai független filmre jellemző egyfajta művészi profizmus, az, amely, naggyá teszi a Milwaukee, Minnesotát, az ahogy az alkotók birtokában vannak a hollywoodi gyártási mechanizmusoknak, de mivel low-budget filmet forgatnak, rá vannak kényszerülve, hogy újra meg újra elszakadjanak az ipari körülményektől, és saját kreativitásukra, illetve művészi koncepciójukra hagyatkozzanak. A kétféle filmkészítési mód totális összeegyeztethetetlenségéből eredő feszültség az, amely ilyen erős filmeket képes létrehozni.

Mivel ottmaradtam a film utáni beszélgetésre, nem értem oda a következő betervezett filmre, mely egészen véletlenül megint a végzet problematikájával foglalkozik. A The Cooler - a tavalyi Focus után egy újabb versenyfilm, melynek William H. Macy a főszereplője – egy balszerencsés emberről szól, akit szerződtetnek a kaszinóban, hogy rontsa le a túlságosan jó nyerési aránnyal rendelkező asztalok statisztikáit. Így újból rendeztem soraimat, és a trailerből már jól ismert Divadlo felé vettem az irányt, ahol egy bosnyák filmet vetítettek.

Egy bogár eltaposása generálja
Matt Manfredi, Phil Hay: Bug
A Remake a forgatókönyvíró valós élményeit dolgozza fel, saját és apja történetét egymás mellé helyezve egyenlőségjelet tesz a második világháború és a délszláv válság szörnyűségei közé. Végül az egyik cselekményszál belefut a másikba: kiderül, hogy a 40-es évek szerelmi történetét a 90-es években Párizsba menekülo fiú forgatókönyve alapján készítik. A film elsősorban a szarajevói muszlim közösség hiteles bemutatásában nyújt jelentőset, ezen kívül remekül érzékelteti, hogy egy párizsi producer számára egy bosnyák film elkészítése pusztán üzlet. A Remake legerősebb jelenete talán az, amikor egy koszovói filmes érkezik meg Párizsba, és a producer szóról szóra ugyanazt mondja neki, amit néhány évvel korábban a bosnyák fiúnak mondott.

A nap eseményeinek ok-okozati láncolatát legjobban a Bug című film modellezi, mely a már jól ismert véletlen-dramaturgiájú filmek egy újabb darabja. A film minden történését egy bogár eltaposása generálja, innen indul el több szálon a cselekmény, mely szépen lassan egy klasszikus narratív filmmé szélesedik, a véletlen egyre többször csap át sima kauzalitásba, ahogy haladunk előre az időben. A Lé meg a Lolához illetve a Véletlenhez képest azonban itt nincs tudatos belenyúlás az idő-tér szerkezetbe, nem zongorázzuk végig ugyanazt a történetet egy másik, párhuzamos világban, mégpedig azért nem, mert a film nem akar belemenni sem történelmi-ideológiai, sem filozófiai fejtegetésekbe, egyszerűen csak elmesél egy történetet, ahol a szokottnál jobban látszanak az ok-okozati összefüggések.