Pont így jártam tegnap is, amikor az izlandi Noi Albinoi című filmre álltam sorba a Thermal és a Pupp hotel által kifeszített központi tengelytől kissé távolabb eső Drahomira moziban. Lemaradtam az izlandi kisközösség ellen lázadó fiatal fiú személyes drámájáról, viszont éppen bejutottam Karlovy Vary egy másik állandó mozijába a Cas-ba, ahol egy újabb amerikai függetlenfilm volt műsoron Milwaukee, Minnesota címmel. Nem tudom, hogy az izlandi film jó-e, ennek ellenére biztosra veszem, hogy jól jártam. Allan Mindel rendező, aki többek között az Otthonom, Idaho című Gus van Sant-film executive producere volt, első filmjével még az igen erős független filmes mezőnyben is kiemelkedőt alkotott.
Képzeljünk el egy harmincéves fogyatékos fiút, aki az anyjával él Milwaukee-ban, és minden jégen rendezett horgászversenyt megnyer, amin elindul, mégpedig azért, mert hallja a halakat beszélgetni a víz alatt. El lehet képzelni, hogy a kedves mama milyen mértékben terrorizálja amúgy sem nagyon akaratos fiacskáját, aki gyerekes makacssággal ragaszkodik hóbortjaihoz, például húszdolláros bankjegyeket fénymásol. Egy nap azonban a mamát halálra gázolják, és a fiú magára marad. Mivel a horgászversenyek komoly pénzdíjakkal járnak, Albert gazdag és erről néhány rossz szándékú csoport is tud. Elindul hát a harc Albert pénzéért, de kiderül, hogy a torténetben egyetlen igazán ravasz ember van, maga a fogyatékos fiú.
második világháború = délszláv válság Dino Mustafić: Remake |
Mivel ottmaradtam a film utáni beszélgetésre, nem értem oda a következő betervezett filmre, mely egészen véletlenül megint a végzet problematikájával foglalkozik. A The Cooler - a tavalyi Focus után egy újabb versenyfilm, melynek William H. Macy a főszereplője – egy balszerencsés emberről szól, akit szerződtetnek a kaszinóban, hogy rontsa le a túlságosan jó nyerési aránnyal rendelkező asztalok statisztikáit. Így újból rendeztem soraimat, és a trailerből már jól ismert Divadlo felé vettem az irányt, ahol egy bosnyák filmet vetítettek.
Egy bogár eltaposása generálja Matt Manfredi, Phil Hay: Bug |
A nap eseményeinek ok-okozati láncolatát legjobban a Bug című film modellezi, mely a már jól ismert véletlen-dramaturgiájú filmek egy újabb darabja. A film minden történését egy bogár eltaposása generálja, innen indul el több szálon a cselekmény, mely szépen lassan egy klasszikus narratív filmmé szélesedik, a véletlen egyre többször csap át sima kauzalitásba, ahogy haladunk előre az időben. A Lé meg a Lolához illetve a Véletlenhez képest azonban itt nincs tudatos belenyúlás az idő-tér szerkezetbe, nem zongorázzuk végig ugyanazt a történetet egy másik, párhuzamos világban, mégpedig azért nem, mert a film nem akar belemenni sem történelmi-ideológiai, sem filozófiai fejtegetésekbe, egyszerűen csak elmesél egy történetet, ahol a szokottnál jobban látszanak az ok-okozati összefüggések.