Crystal Swan | r. Darya Zhuk | belarusz-német-amerikai-orosz, 2018

A 16 éves kora óta az Egyesült Államokban élő/tanuló rendező, Darya Zhuk saját sorsa köszön vissza első nagyjátékfilmjében. A korábbi kisfilmjeiben is jellemzően női főszereplőkkel dolgozó belarusz filmes ezúttal egy Minszkben jogot végzett, de a tengerentúlra vágyó, profi DJ-karrierről álmodozó lány keserédes sztorijával nyitja meg az East of the West szekció idei műsorát. Az otthon elhagyásának nehézségeit bemutató film 90-es évekbeli poszt-szovjet miliője annyira erős kontrasztban van az úticélként vizionált Chicago house-szcénájának éjszakai klubjaival, mint Minszk rozsdabarna látképe Evelina rikítókékre festett hajával.

 

Amir | r. Nima Eghlima | iráni, 2018

Az iráni Nima Eghlima társadalmi drámájának címszereplője a 30-as éveiben járó Amir, akinek ideje sem volna saját problémáira, annyira lekötik a környezetében élők gondjai. Nem csak barátjában, Aliban kell tartania a lelket, aki eltűnt felesége és fia után kutat, de saját háza táján is egyre nő a feszültség: húga kétségbeesetten próbál kiszakadni a családi kötelékek közül, a szülők viszont minden erejükkel azon vannak, hogy összetartsák a családot. Nima Eghlima első rendezése Irán felnőttkorba ért generációján keresztül beszél az egyén szabadságát még mindig agyonnyomó társadalmi elvárások súlyáról.

 

Volcano | r. Roman Bondarchuk | ukrán-német, 2018

Az EBESZ-nek tolmácsként dolgozó Lukas egy nap reménytelenül eltéved autójával a végtelen dél-ukrán sztyeppe közepén. A sors egy álmos kisvárosba vezeti, ahol néhány különös eseményből és találkozásból adódóan az önismeret és a boldogság elérése lesz a kiút megtalálásának valódi tétje. A közeli és távoli múlt jegyeit egyaránt magán hordozó ukrán vidék tájképe és a tragikomikus hangvétel ugyanannyira jellemző Bondarchuk első egész estés fikciójára, mint a 2016-os Verzión is vetített nagysikerű dokumentumfilmje, az Ukrán seriffek groteszkbe hajló világára.

 

53 Wars | r. Ewa Bukowska | lengyel, 2018

A Lengyelországban elsősorban színészként jegyzett Ewa Bukowska nagyjátékfilmje, Grażyna Jagielska önéletrajzi regényének adaptációja, a háború közvetett áldozatainak sorsát vizsgálja. Főszereplője Anka, akinek haditudósítóként dolgozó férje iránti aggódása napról napra nő. Bukowska öt évvel ezelőtti kisfilmje, az Afganisztánból hazatérő katona családi drámájáról szóló Visszatérés témáját tovább boncolgató 53 Wars legfőbb erejét többek véleménye szerint a szilárd irodalmi alap, a tetszetős képi világ, és a női főszereplő, Magdalena Popławska remek alakítása jelentheti.

 

Breathing into Marble | r. Giedrė Beinoriūtė | litván-lett-horvát, 2018

Egy középosztálybeli litván család három tagjának életét állítja feje tetejére a gyermekotthonból érkező hatéves kisfiú, Ilja befogadása. Az azonos című könyv alapján készült pszichodráma rendezője, Giedrė Beinoriūtė korábban a kisfilm és a dokumentumfilm műfajában is foglalkozott nehéz sorsú gyerekekkel, a filmes pálya mellett pedig évekig dolgozott önkéntesként a ‘Child Line’ nevű tanácsadó szervezetnél, vagyis a témára és a bemutatott főszereplőre vonatkozó választás itt sem előzmény nélküli, ráadásul nem kevés tapasztalatra épül.

 

Via Carpatia | r. Klara Kochańska, Kasper Bajon | lengyel-cseh-macedón, 2018

Két év után tér vissza Karlovy Varyba a lengyel Klara Kochańska, aki Tenants című, diák-Oscarral is elismert rövidfilmjével szerepelt a 2016-os fesztiválon. Kochańska (és Kasper Bajon társrendező) első nagyjátékfilmje egy dokumentarista hitelességű road movie-n keresztül világít rá a menekültkérdés problémájára. A történetben egy jól szituált, lengyel házaspár tervezgeti álomutazását, de a körülmények a görög-macedón határon álló menekülttáborba vezetik őket, ahol egészen közelről szembesülhetnek mindazzal, amit azelőtt csak híradóbejátszásokban láttak.

 

Bear with Us | r. Tomáš Pavlíček | cseh, 2018

A cseh Tomáš Pavlíček is a fesztivál visszatérő vendégei közé tartozik: négy évvel ezelőtti munkája után ismét egy vígjátékkal érkezik Karlovy Varyba - ezúttal már az East of the West versenyzőjeként. Filmjében a klasszikus csehszlovák komédiákra jellemző kimért tempóban folynak a családi nyaraló eladása előtt még egy utolsó hétvégére összegyűlő família szereplőinek kalandjai. Kérdés, hogy a szekció egyetlen, vegytiszta vígjátékát felüdülésként, vagy a problémák elől való menekülésként értékeli majd a zsűri.

 

Deep Rivers | r. Vladimir Bitokov | orosz, 2018

Alekszandr Szokurov stílusát emlegetik az orosz elsőfilmes, Vladimir Bitokov a Kaukázus sivár, viharos vidékén játszódó drámája kapcsán. A Deep Rivers favágásból (túl)élő családját nem csak az őket körülvevő embertelen környezet és a napjaikat szinte teljesen kitöltő, kőkemény munka, de az egymás közti konfliktusok is folyamatosan mérgezik. Tovább nehezíti a helyzetet az apa balesete, akinek családfői szerepét a faluba visszatérő legfiatalabb testvér veszi át. Bitokov munkája a szekció egyébként sem túl vidám mezőnyének legkíméletlenebb darabja lehet.

 

Suleiman Mountain | r. Elizaveta Stishova | kirgíz-orosz, 2017

Az egymás mellett élés mindenáron való megoldhatóságának kérdését veti fel egy abszurdba hajló, négyfős „családi” felálláson keresztül Elizaveta Stishova orosz rendező filmje, a távoli Kirgizisztánba kalauzoló Suleiman Mountain. A négyes középpontjában egy felnőni képtelen, az alkohollal és a szerencsejátékkal is régi barátságot ápoló férfi áll, aki elveszettnek hitt fiáról kap hírt. Az egyébként is labilis Karabasnak úgy kellene rendeznie kapcsolatát gyermekével és annak anyjával, hogy közben második, várandós feleségével is normális kerékvágásba kerüljön az élete. Hogy sikerül-e a lehetetlennek tűnő kísérlet, az persze a másik három szereplőn is múlik.

 

Pause | r. Tonia Mishiali | ciprusi-görög, 2018

A ciprusi Tonia Mishiali lélektani drámájának főszereplője, Elpida a menopauza első jeleinek hatására kezdi el józanul felmérni életének elkendőzött kilátástalanságát. A reggeltől estig tartó házimunkától megcsömörlött, zsarnokként viselkedő férje fogságában vergődő nő öntudatra ébredése persze nem sok következménnyel jár egy olyan, férfiak dominálta társadalomban, ahol a nemek közötti egyenjogúságról még a hírekben sem esik szó. Elpida történetének drámaiságát jócskán felerősíti az őt alakító Stella Fyrogeni sokak szerint lehengerlő színészi játéka.

 

Moments | r. Beata Parkanová | cseh-szlovák, 2018

Az aktuális társadalmi problémákra fókuszáló, vagy azokat közelről-távolról érintő munkák mellett olyan, tértől és időtől független témák is megjelennek a szekció mezőnyében, mint az egyén és a környezet viszonyának a kérdése. Beata Parkanová filmjének főhőse, a kamaszkorban lévő Anežka minden lélegzetével másoknak próbál megfelelni, a helyett, hogy saját egyéniségének minél teljesebb kibontakozásán „dolgozna”. A drámát humoros pillanatokkal ötvöző, sajátos coming-of-age történet tétje a főhős felnőtté válásának esélye.