Grunwalsky "archív" válaszai

Az MMK tavaszi döntéseit követő elégedetlen hangok számos helyen eljutottak az országos napisajtóba is. Ezek a nyilvános levelek csak fokozták feszültséget a filmfinanszírozásban egyedül a Közalapítványra utalt szakmán belül. A kedélyeket legutóbb a Cannes-ban Arany Pálmát nyert Mészáros Péter és az MMK Nagykuratóriumát elnöklő Grunwalsky Ferenc 
Népszabadság
ban történt levélváltása borzolta. A konkrét kérdéseire érveket váró Mészáros a filmhu számára tett viszontreakcióban keveselte Grunwalsky válaszát felvetéseire.

Három hét elteltével, válasz helyett a szerkesztőségünk birtokába jutott a Magyar Producerek Szövetsége és az MMK elnökének levélváltása. A még júniusban föltett produceri kérdések, és az azokra adott feleletek Grunwalsky részéről úgy gondoljuk, hogy sok mindent tisztáznak a Mészáros által is fölvetett, de az egész szakmát foglalkoztató általános problémákat illetően. A leveleket elolvashatod itt!

Grunwalsky ugyanakkor azt hangsúlyozza: ezek már csak "archív kérdések", az MPSZ szerint viszont továbbra is aktuális problémák. Az MMK-elnök azonban úgy gondolja, hogy az ügyek már egészen más stádiumban járnak, sokkal konkrétabb gondok merültek föl, elindultak az idei produkciók, közeledik a tévés pályázat, most zajlik a közönségfilmes pályázat leadása és szeptemberre a kormány előáll a filmtörvény tervezetével. Ezeknek a kérdéseknek a megtárgyalása a szerdán tartandó MMK kuratóriumi ülésen indul, s Grunwalsky várhatóan két hét múlva tud beszámolni az aktuális helyzetről.

Dönts a döntésről!

A Filmművészek aggódva figyelték az elmúlt MMK-döntések nyomán a kurátorokat és az Alapítványt ért vádak sorát. Ezért látták jónak, hogy hivatalos állásfoglalásban fejtsék ki véleményüket a kialakult helyzetről. Szerintük a fő problémát az jelenti, hogy az ORTT-pályázat hiánya miatt magára maradt MMK nem képes megoldani a sok éve halmozódó filmfinanszírozási problémákat. A kormány részéről megnövelt állami pénzforrás ugyanakkor azt eredményezte, hogy a szakmában dolgozók jelentősen megnövelték áraikat, tovább nehezítve az elkészülésre váró produkciók helyzetét.

Ezzel némiképp érthető, miért érik sorozatos támadások az MMK-t, ám - mint írják az állásfoglalásban - ezek gyakran pontatlan és vádaskodó megnyilatkozások. A Filmművész Szövetség által összehívott közgyűlések határozatai egyértelműen kimondták: a szakma továbbra is a pályázati közpénz-elosztást tekinti kívánatosnak. Az MMK döntési mechanizmusán azonban bizonyosan lehet javítani, erről viszont a Filmtörvény nem fog rendelkezni.

A Játékfilm Szakosztály ezért szorgalmazza, hogy még az őszi pályázati kiírás előtt, szeptemberben indítsanak el egy nyilvános vitafórumot, ahol a szakma tagjai közkinccsé tehetik saját ötleteiket, javaslataikat az MMK működésének és döntési alapelveinek megjavítása érdekében. A vitafórumon résztvennének az MMK kurátorai is. Az írásos javaslatokat a Játékfilm Szakosztály címére lehet elküldeni, s azok várhatóan publikussá válnának a filmhu hasábjain, esetleg a fórumon keresztül is folyhatna a folyamatos vita, mondta el Szabó Gábor operatőr, a Játékfilm Szakosztály vezetőségi tagja.

Az MMK nem tökéletes, de becsületes

Salamon András rendezőnek a Játékfilm Szakosztály állásfoglalásán túl is megvan a személyes véleménye az MMK kurátorait ért támadásokról. A legutóbbi nyilvánosságot kapott vádbeszéd Grunwalsky Ferencet, az
MMK Nemzeti Kuratóriumának elnökét érte az Arany Pálmás Mészáros
Péter részéről. De Salamon figyelmeztetett, korábban Schulze Évát, az
MMK Játékfilmes Szakkollégiumának elnökét gyanúsította meg Czabán
György, a Közgáz Vizuális Birgád vezetője, hogy filmművészetis
tanítványait juttatja jogtalan előnyökhöz a pályázatokon. Rögtön ezután viszont az új vád a tanítványok részéről érkezett, miután a tavaly Európa legjobb elsőfilmesének bizonyult Pálfi György nem kapott támogatást tavasszal.

"Nem ismerek még egy olyan embert, aki annyit tett volna a fiatal filmért, mint Grunwalsky Ferenc. Igazságtalan őt céltáblaként használni", szögezte le Salamon. Összeférhetetlenséggel vádolni hibás dolog, hisz amikor saját filmjére kapott pénzt, még nem volt az MMK elnöke. Ami pedig az idén 100 millió forinttal támogatott új Jancsó-filmben való operatőri részvételét illeti, Salamon szerint, a pályázatokat valóban elbíráló Játékfilmes Szakkollégium és a döntéseket az Állami Számvevőszék kötelezvénye alapján jóváhagyó Nemzeti Kuratórium szerepkörét nem lehet összemosni. "Ez olyan, mintha a köztársasági elnöknek el kéne számolni azért, hogy a nyugdíjtörvény aláírása után nyugdíjt vett fel."

Elkerülhetetlen, hogy a kuratóriumokban szakmához kötődő tagok is üljenek. Az MMK-t a szakma hozta létre, a kurátorokat hónapos viták után választják ki. Salamon szerint szükséges, hogy "a pályázatokat ‘ne felhők felett ülők’ bírálják el, hanem olyan hozzáértők, akik képesek vizionálni egy forgatókönyvet és ismerik a szakmát, az alkotókat, a finanszírozási hátteret. A szakmához való szerves kötődés nélkül ez viszont lehetetlen. Erkölcsi alapállásunk, hogy ezek a komoly szakismerettel rendelkező írók, dramaturgok, tanárok, operatőrök nem korruptak. Ha a pályázatoddal startvonalhoz állsz, tudod, hogy egyenlő esélyekkel indulhatsz."

Persze Salamon maga is át tudja érezni azok lelkiállapotát, akiknek a filmtervét visszautasították. Őmaga hat évet várt első és második filmje között, noha a Közel a szerelemhez addig már nyert a Sundance forgatókönyvírói pályázatán, a legjobb első regény Bródy Sándor-díját is megkapta, míg végül változatlan forgatókönyvvel elkészülhetett, és a Szemlén is a legjobb forgatókönyvnek bizonyult, utána pedig 25 nemzetközi fesztiválon vett részt, további díjakat hazahozva. Ezek után a most forgó Getnóra újabb hat évet kellett várnia. "Én ismerem ezt a nehéz helyzetet, amikor egyenlő feltételekkel indulok, elbukom, és nincs rá magyarázat."

Mégis az ebből a lelkiállapotból fakadó, utóbbi időben elszaporodott támadások Salamont elgondolkodtatják, ugyanis szerinte egy olyan folyamatot indíthatnak el, amely szétrombol egy kimondatlan megegyezést és szakmai szolidaritást, melynek révén hallatlanul erősnek bizonyult a magyar film a politikai támadásokkal szemben két-három évvel ezelőtt. "Veszélyesnek érzem ezt a konszenzust pontatlanul megfogalmazott, nyilvánosan vádaskodó levelekkel felrúgni. Sokkal jobban érezném magam, ha szakmánkban az egymás iránti bánásmód a továbbiakban is tisztességes maradna. Tudjuk mindannyian: ez a pályázati rendszer egy tökéletlen, ámde igazságos, becsületes és működőképes forma, és mi bízunk benne."