A Zelig egyszerre gyilkosan intelligens, fergetegesen mókás és szívmelengetően bájos alkotás, mind eredetiségét, mind kivitelezési minőségét tekintve egyedülálló darabja Woody Allen terjedelmes filmográfiájának. Az 1983-ban bemutatott, majd az idő múlásával méltatlanul elsikkadt remekmű színleg archív anyagból, híradókból és 8 milliméteres privát felvételekből összevágott dokumentumfilm, s bár főszereplője teljességgel lehetetlen figura, a végtermék roppant meggyőzően imitálja a hitelességet, s példátlan eleganciával téveszti meg a nézőt.
Amerika rajong érte |
Zelig problémáját csakis egy ifjú doktornő (Mia Farrow) képes objektív módon szemlélni, ki kikutatja a férfi élettörténetét, és sikeresen meghatározza a furcsa kór okát: a páciens gyermekkorát a totális elutasítás jellemezte, zsidó származása miatt pedig folytonos inzultusoknak volt kitéve, így feladta eredeti küllemét és személyiségét, s hogy megszerezhesse az emberek szimpátiáját, környezetéhez igazodott.
Az önmagában is hihetetlenül vicces terápia során Zelig maga is pszichiáternek adja ki magát („Freuddal dolgoztam Bécsben, de a péniszirigység miatt szétváltunk. Freud úgy gondolta, ezt a fogalmat a nőkre kell korlátozni.”), mellékágon beleszeret a doktornőbe, majd egy paradox technikának köszönhetően szerencsésen felgyógyul. Dr. Eudora Fletcher visszahozza páciense eredeti személyiségét, mi több, össze is házasodik véle, ám a mézeshetek után kiderül, hogy az oly nehezen meglelt igazi Zelig voltaképpen egy elviselhetetlen fráter, idegesítően szeszélyes és alapvetően ellenséges figura, a sikeres terápia pedig csak megerősítette jellembéli gyengeségeit. Példának okáért, köztiszteletben álló látogatóját golfütővel veri végig a szép zöld pázsiton, csak mert a lord kijelentésével - „Szép időnk van ma.” – nem teljesen ért egyet; szerinte ugyanis kifejezetten borongós aznap az idő, saját megfigyelését pedig képtelen harmonizálni a külső véleménnyel.
A nagyhangú sajtó persze világraszóló szenzációként, a szerelem csodájaként és a tudomány vívmányaként tálalja a gyógyulást, képriportokban löki nyilvánosság elé a reá következő házasságot, ám a páratlan népszerűség elsöprő népharagba csap át, mikor a kaméleonember múltját tekintve kiderülnek egynémely apróságok.
Mellékágon beleszeret a doktornőbe |
Zelig ugyanis nem csupán imitálta embertársait, de a gyakorolta is a környezet által ráhúzott szerepeket: sebészként szélhámoskodva betegeket műtött, autóversenyzőként baleseteket okozott, nők tucatjaival kötött házasságot, pszichiáterként pácienseket kezelt félre, szobafestőként rettenetes színekkel pingálta ki a házakat, s miegyéb turpisságokat is elkövetett. Bár megpróbálja jóvátenni baklövéseit („Szeretnék elnézést kérni mindenkitől… különösen attól az úrtól, akinek kivettem a vakbelét… ha ez számít, még mindig itt van valahol a házban…”), a közvélemény korábbi imádata gyűlöletbe csap át, és ügyvédek fenik éles késeiket, hogy gyorsított eljárásban vegyék skalpját. Jogi és morális síkon egyaránt feloldhatatlannak tűnő dilemma merül fel - vajon felelős-e Leonard Zelig azokért a cselekedetekért, melyeket más személyiségként követett el? -, ám a tárgyalótermi élveboncolás elmarad, mert a sárba döntött szupersztár egészségügyi állapota leromlik, és kisvártatva nyoma vész. A nagyközönség lassanként elfelejti az egyszervolt szenzációt, ám a doktornő, vállalván a lehetetlent, hosszasan kutakodik folyamatosan átváltozó szerette után. Legvégül Németországban, az NSDAP nürnbergi gyűlésén bukkan rá férjére (roppant mulatságos, ahogy Woody Allen észreveszi a tömegből integető nőt, és a hisztérikusan üvöltő Adolf Hitler mögül kalimpál feléje), majd megszöknek (Zelig pilótává változik, és rekordot döntve szeli át az Atlanti-óceánt), hősként térnek vissza az Egyesült Államokba, s boldogan élnek, míg meg nem halnak.
Tizenhárom évvel az agyonkaserolt Forrest Gump előtt |
A Zelig tökéletes esszenciája Woody Allen zsenialitásának, minden benne foglaltatik, amiért szeretni lehet a korosodó mester munkáit: kihegyezett intelligencia, fergeteges humor és hatalmas szív lakik benne. Soha nem kopó poénokkal teli („Tanfolyamot vezetek a maszturbációról. Sietnem kell, mert ha nem érek oda időben, nélkülem kezdik el.”), fantasztikus minőségben kivitelezett, feledhetetlen film - tekintve a valószínűsíthetően szerény jogdíjat és a dvd-k csökkenő gyártási költségét, igazán megérdemelne már egy magyar kiadást.