Idén 18 országból érkezett körülbelül 200 film, és idén tényleg el lehet mondani, hogy öt kontinens alkotásait láthatják a nézők az ALTER-NATIVE rövidfilm-fesztiválon, amelyet immár a 8. alkalommal szerveznek meg Marosvásárhelyen november 22-26 között. Újdonságnak számít az is, hogy Portugáliából is érkeztek filmek, és az is újdonság? bár ez sajnálatos nóvum -, hogy a volt Szovjetunió országaiból idén egyetlen filmet sem láthatunk.

Az is lehet hír, ha nincs hír? mondta Durst György producer, a budapesti DUNA Műhely vezetője, aki évek óta az ALTER-NATIVE Rövidfilm Fesztivál előzsürijének tagja. Idén is, akárcsak az elmúlt években, rengeteg jó film érkezett a Fesztiválra. Ezek két csoportra oszthatók, de mindkettőnek megvan a maga egységes stílusa. Vannak úgynevezett főiskolás filmek, amelyeknél mindig adott a téma. A technika és a különböző megoldások erősen korlátok közé szorítottak. A filmkészítők igazából nem tudják elengedni a fantáziájukat, ez az a műfaj, amelyben nem túl sok az eredeti megoldás, a filmek egy bizonyos esztétikai vonal mentén készülnek. A másik nagy csoport a PRO TV-s filmek. Ezek a produkciók a PRO TV műhelyben készültek, és a filmkészítők a kereskedelmi tévé által elvárt anyagokat kell, hogy készítsenek. Hátrányuk, hogy csakis olyan produkciók készülhetnek egyáltalán el, amelyek tévés műsorszerkezetek elvárásainak felelnek meg. A PRO TV-s filmek között megintcsak kevés az eredeti elgondolás.
Az önálló esztétikai elképzelések kevésbé tudnak helyet szerezni maguknak, akár főiskolás, akár PRO TV-s filmekről van szó, be vannak zárva bizonyos keretek közé, amelyekből nem tudnak kitörni. Azaz, ha ki is szeretnének törni a különböző filmkésztők, lehetőséget csakis azok kapnak lehetőséget arra, hogy ötleteiket "filmbe öntsék", akiknek az előrevetített megoldásaik megfelelnek az iskola szigorúan előírt kritériumainak ? mondta Durst György.
Van egy nagyon érdekes jelenség: nem térnek vissza azok az alkotók, akik az elmúlt években is beneveztek már, esetleg díjakat is kaptak a Fesztiválon. Ez számomra bizonyos szempontból érthető is, hiszen? annak ellenére, hogy a szakma "a fesztiválként" ismeri el az ALTER-NATIVE-ot? egy jó produkció egyik évben megkapja a díját, és az utána következő években már nem keresik meg őket többé. A szervezőknek azokra is külön hangsúlyt kellene fektetniük, hogy ösztönözzék ezeket az embereket, hogy legyen egy csapat, amely azokból a filmkészítőkből áll, akik nyertek már a Fesztiválon és külön bánásmódban részesülnek. Amit Gáspárik Attila mindig is mondogatni szokott: a Fesztivál tulajdonképpeni célja: ösztönözni a tehetséges embereket, hogy készítsenek filmeket. Márpedig, akik nyertek már valaha is, nyilván tehetségesek, és folytatniuk kellene a megkezdett utat. Ami érthetetlen számomra abban, hogy a már nyertes filmkészítők nem térnek vissza, az az, hogy mégiscsak ösztönzőleg kellene hatni annak, hogy az elmúlt években egyes alkotók filmjeit, ötleteit, megoldásait díjazni tudta egy elismert, hozzáértő csapat, akik elbírálták ezeket a filmeket. Furcsa, és bizonyos szempontból számomra érthetetlen, hogy ezek az emberkék? azért fogalmazok így, mert többnyire fiatalokról van szó - nem érzik úgy, hogy folytatniuk kellene a filmkészítést, mert tehetségesek.
Ami örvendetes tény, hogy sok lesz az új név ezen a Fesztiválon. Rengeteg olyan alkotó küldött filmet, aki valószínű, hogy csak azért tette ezt, hogy elmondhassa: "na ezt is kipróbáltam". Viszont sok olyan benevezés is érkezett, amely tényleg felkeltette az érdeklődésünket, és tényleg eredeti megoldásokat alkalmazott. Nem akarom lelőni a poént, ezeket a filmeket beválogattuk a fesztivál programjába, jöjjenek el, és nézzék meg, miről is van szó.
A dokumentum- és animációs film kategóriájában, mennyiségben és minőségben az eddigi éveket meghaladó a kínálat. Megintcsak nem akarom előre elkiabálni a meglepetéseket, el kell jönni, és meg kell nézni, melyek ezek a produkciók, amelyeket én is eredetinek és rendkívül érdekesnek tartok. Márpedig több ezer filmet néztem már meg életemben...
Nagyon jónak tartom azt, hogy a Fesztivál abszolút nyitott. Szinte minden olyan film részt vehet a Fesztiválon, amely nem haladja meg a fél órát. Műfajilag nincsen semmiféle megkötés, és ez a Fesztivál szempontjából mindenképpen pozitívum. Egyetlen egy kikötés mégiscsak kellene, hogy szerepeljen a kiíráskor: ne azok a filmek jöjjenek, nevezzenek be a Fesztiválra, amelyek klasszikus tévés filmek. Mint mondtam, az idei kínálatot nagyon meghatározzák a tévés filmekre jellemző korlátok. Meggyőződésem ugyanakkor, hogy egy film akkor igazán jó, ha az alkotó magától csinálja és nem rendelésre.