"Tisztelt Magyar Filmforgalmazók Egyesülete !

A Magyar Hangmérnökök Szövetsége, a H.A.E.S., az alábbi figyelem
felhivó, és segítségüket, kölcsönös együttmüködésüket kérő levéllel
fordulunk Önökhöz. Az általunk komoly szellemi és művészi erőfeszitéssel
létrehozott  filmhangot szeretnénk a lehető legkorrektebb műszaki
színvonalon eljuttatni a nézők  számára, hogy az a legjobban
szolgálhassa a film hatásosságát.

A digitális technika forradalmi változásokat hozott létre a filmhang
területén is, messze kitágítva a használt technika határait, lehetőségeinket. Az analóg fényhangot mindkét laborunkban lézeres fényhang kamerával írják fel, a hang utómunka studióink világszínvonalu digitális rendszerekkel dolgoznak, és
filmjeink többségénél használjuk a digitális hangformátumokat/Dolby
Digital, DTS / is.

Filmszinházaink különbözö technikai, akusztikai színvonaluak, de ezen adottságaik az esetek nagy  részében nem működnek mindig megfelelően. Ez
nem csupán anyagi kérdés, hanem elsösorban  odafigyelés kérdése. A mozik nevének említése nélkül, mivel nem akarunk senkit megbántani, felsorolunk néhány hibát, amiket bemutatókon, ill. kontrollvetitéseken tapasztaltunk. Ezek mind vezető, budapesti premier filmszinházakban tapasztaltak.

Az egyikben féloldalasan szólt a hang. A jobb oldal 6 decibellel halkabb volt, ezáltal torzult a hangkép. A kontrollvetítésen ezt jeleztük az üzemvezetőnek, a három héttel későbbi premieren ugyanezt a hibát regisztrálhattuk, nem történt semmi. A szervízzel éves szerződésük van, tehát a javításnak semmiféle anyagi vonzata nincs. A másik moziban aszinkron volt a Dolby Digitál lejátszás és ez a kb. egy éves gépcsere óta állt fenn.

Több kolléga erőteljes mélyhang hiányra is panaszkodott.  Ezeket a hibákat személyes ismeretség alapján, egy telefonbeszélgetés árán ki lehetett küszöbölni.

Neves multiplex moziban az elkészült kópiát szerették volna levetiteni a filmet létrehozó stábnak. Háromszor kellett újraindítani a vetítést, mert ennyiszer kellett DTS adaptert cserélni. Ilyenkor rajtunk csattan az ostor és kínos magyarázkodásra vagyunk kényszeritve a produkciók felé. Sorolhatnánk a negatív tapasztalatokat, de  nem célunk panaszdélutánt tartani, hanem segítségüket, együttmüködésüket szeretnénk kérni, hogy kontrollálják, kontrolláltassák a mozik hangberendezéseinek működését és ha a megszokottól eltérést, hibát tapasztalnak, értesitsék a szervízt.  Ez, ugy gondoljuk, közös érdekünk.

Filmjeink a Dolby labor által bemért studiókban készülnek. A végső keverés a Dolby által előirt hangerőn történik. Ez 7- es lehallgatás poti állás. Ha a szerviz által bekalibrált moziban nem ezen a hangerőn történnek a vetítések, torzulnak az arányok, torzul a hangkép és csökken a hatás. Ezért kérjük, hogy filmjeinket a 7-es poti állással vetítsék. Ezt tudatositsák a gépészkollegákkal.

A HAES ebben a problémakörben szívesen vállal segítséget, esetleg
konzultációt és vállalja, hogy a mozikat szurópróbaszerüen teszteli és a
tapasztaltakat valamely fórumon  közzéteszi."

Budapest, 2008. 02. 26.
                                        
Nyerges András s.k. HAES elnök, Kovács György s.k. HAES Játékfilm szekcióvezető