Március 8-án, a Filmes Házban került sor az Amerikai Mozgókép Szövetség (Motion Picture Association of America), a Nemzetközi Filmművészeti Alap (Foundation for International Film Artists) és az Amerikai Írószövetség (Writer's Guild of America, West) közös szervezésében évente megrendezésre kerülő nemzetközi forgatókönyvírói pályázatának, a Hartley-Merill International Screenwriting Prize magyar fordulójának eredményhirdetésére. A Böszörményi Zsuzsa rendező, Szászi Zsuzsa dramaturg és Németh Gábor forgatókönyvíró alkotta zsűri a nyertesek kihirdetése előtt a beérkezett pályaműveket is röviden méltatta.
A dialóg háttérbe szorítja a képet
Böszörményi Zsuzsa a forgatókönyvek általános értékelésekor elmondta, igen vegyes volt a mezőny az idén, szép számmal akadt kiérlelt és épp csak vázlatos munka is. A díjazás szempontjaival kapcsolatban megjegyezte, a hatásos, profi módra megírt művek mellett a zsűri idén is kereste az eredeti, magyar témákat, mivel kíváncsiak voltak, a fiatal pályázók vajon hogy látják közvetlen környezetüket, vagy azon túl, az őket befolyásoló társadalmi és kulturális közeget. Fájlalták, hogy csak kevés munka foglalkozott a magyar, vagy legalábbis kelet-közép-európai témákkal, karakterekkel. A forgatókönyvek hibáira kitérve Böszörményi kiemelte, hogy gyakran találkozott a zsűri olyan munkákkal, amelyekben a dialógus háttérbe szorítja a képet, a szerzők párbeszédekkel, bő lére eresztett monológokkal igyekszenek előrevinni a cselekményt.
Szászi Zsuzsa a mértékvesztéssel kapcsolatban megjegyezte, nem csak a mennyiséggel, a minőséggel is gond van: az egyes szereplők stílusa meglehetősen homogén, hiányzik a karaktereket egymástól megkülönböztetni képes dialóg-írói leleményesség. Az értékelés lezárásaként Németh Gábor bátorította azokat is, akik munkáját kevésbé kiforrottnak találta a zsűri, mondván, mire egy megvalósításra érdemes forgatókönyv eljut a végleges változatig, gyakran megéri a negyedik-ötödik verziót is, érdemes tehát továbbcsiszolni az egyes darabokat.
Egymásra utalva
A zsűri az idén három könyvet díjazott. Különdíjban részesült Rácz Erzsébet Für Elise című szkriptje, amely egy 13 éves lány és alkoholista édesanyja viszonyát boncolgatja. Böszörményi Zsuzsa a Für Elise méltatásakor elmondta, egyike volt azon kevés forgatókönyvnek, amely egyértelműen, pontosan és hatásosan mutatja be szereplői sorsát, mindvégig feszültséggel telítetten ábrázolva sajátos kapcsolatukat.
A második díjat Nagy Tibor kapta Real Time című thrillerért. A történet szerint két ember egyre abszurdabbá váló szituációkba csöppen. Számukra már alig tűnik valami valószínűnek, ami viszont biztosnak látszik, az egyre fenyegetőbb. A szereplők hiába jutnak el a bizalmatlanságtól a teljes egymásrautaltság felismeréséig, a kérdés az utolsó pillanatig megmarad: túlélhetik-e mindketten? A forgatókönyvvel kapcsolatban Németh Gábor megjegyezte, mivel két ember – remekül megírt – dialógusaira építkezve viszi előre a cselekményt, könnyen leforgatható, sikerre vihető darabnak tartja.
Félresiklott kísértetvadászat
A pályázat első díját az Agave Könyvkiadó alapító tagja és vezetője, Csurgó Csaba és Fazakas Péter rendező közösen jegyzett forgatókönyve, a Para kapta, amely a zsűri méltatása szerint különleges dramaturgiai megoldásai, humoros dialógusai és fordulatai miatt érdemelte ki a Hartley-Merill hazai fordulójának első helyét.
A nyertes páros krimi-vígjátéka egy középkorúakból álló baráti társaságról szól, amelynek tagjai mindannyian vonzódnak az ezoterikához, a természetfeletti dolgokhoz. A Para hősei problémákkal terhelt, hétköznapi sikerekkel megalkuvó emberek, akik számára a biztos pontot az őket összekötő barátság és a közös szellemidézések jelentik. Egy napon különös ötletük támad: bekameráznak egy köztudottan szellemjárta, düledező falusi iskolaépületet, hogy otthonuk kényelméből figyelhessék a megjelenő szellemeket. Az ötletnek beláthatatlan következményei lesznek, szellemek helyett emberrablás tanúi lesznek. Elhatározzák, - hogy miközben kiszabadítják a túszt - a váltságdíjat is megszerzik. A terv azonban súlyosan félresiklik, és hőseinknek hamarosan rá kell döbbenniük, hogy ha túl akarják élni az egyre gyorsabban pörgő eseményeket, csak egymásra számíthatnak. Az alkotók pedig remélhetőleg a megfilmesítésre: a forgatókönyv megvalósításán a Szupermodern Stúdió dolgozik, jelenleg az előkészítésnél tartanak. A gyártó szándéka szerint a forgatás ősszel kezdődik, 2007 elején pedig már a mozikba kerülhet a Para, melynek rendezője a nyertes szerzőpáros egyik tagja, az eddig reklám- és kisfilmekkel már bizonyító Fazakas Péter lesz.
Csurgó Csaba és Fazakas Péter a továbbjutáson túl elnyeri a Motion Picture Association (MPAA) 1000 dolláros különdíját, valamint meghívást kap a Hartley-Merrill kelet-európai workshopjára is.