Családi kríziseket testközelből megfigyelni nem egyszerű feladat, ez a fajta intim közelség minden rendező számára óriási felelősséggel és elhivatottsággal jár. Kálmán Mátyás és Püsök Botond is négy éven át követte az alanyai életét, de nem ez az egyetlen kapocs a munkáik között: a Fortuna vendégei és a Túl közel is nemzetközi workshopok fejlesztésében, külföldi finanszírozással tudott végül megszületni, emellett mindkettő premiere a tavalyi szarajevói filmfesztiválon volt.

Mátyás nyolc rapszodikus évet töltött a Fortuna készítésével, 2013 októberében vette fel a kapcsolatot Anikóval és Lacival, akik skandináv lottón nyertek 632 millió forintot, és azonnal a figyelem középpontjában kerültek. A lottónyertesek sorsába általában kódolva van a dráma, és a pénz a győri házaspárnak sem hozta meg a régen vágyott boldogságot, sokkal inkább feltépte a régi sebeket és traumákat, amit máshogy kezdtek el kezelni. Ezt a folyamatot követte végig Mátyás, most pedig részletesen elmesélte, hogyan került annak idején közel hozzájuk, milyen volt éveken át visszajárni a széthulló életükbe.

 

Botond esetében máshogy alakult ki a bizalom, ő már a forgatás előtt jól ismerte Andreát és két gyermekét, egy kis erdélyi falu lakóit. Andrea 13 éves lányát a nő akkori élettársa, és második gyermekének apja szexuálisan bántalmazta, majd miután a bíróság előtt bevallotta a bűneit és elítélték, 5 évvel később, jó magaviselet miatt kiengedték. A Túl közel cselekményében Andrea nem csak a visszatérésétől retteg, de időközben a falu lakói is szinte egy emberként ellene fordultak, mert a férfi vallási befolyása miatt a közösség megbecsült tagja maradt. Hiába vallotta be a bántalmazást, a falu Andreát és családját közösíti ki, ők lettek a rosszindulatú pletykák áldozatai.

Botond “menekvés-történetnek” hívja filmjét, amiben nem az abúzusra, sokkal inkább az utóéletére, a trauma feldolgozására és a továbblépésre helyezi a hangsúlyt. Őt is meglepte, milyen kevés film foglalkozik a gyermekkori bántalmazás témájával, pedig Románia az esetszámokat tekintve magasan a lista tetején van – ironikus módon éppen ezért nem sikerült rá támogatást kapni a Román Nemzeti Filmintézettől. Andreával közösen döntöttek úgy, hogy elkészítik a filmet, és a bemutató óta járják az országot, hogy párbeszédet kezdeményezzenek a témáról.

Mindketten meséltek arról a kettős szerepről, amivel jelen voltak a forgatáson: Mátyás sokáig egy pörgős újságírói szemlélettel próbált forgatni, sikertelenül, Botondnak pedig közeli barátként kellett egy idő után kicsit távolabb kerülni a történettől, és kikérni egy terapeuta segítségét. A szereplők megszólaltatásában is többször akadályokba ütköztek, a Fortuna hősei sokszor teljesen máshogy viszonyultak a kamera jelenlétéhez, Botond pedig a falu lakóival is fel akarta venni a kapcsolatot, és “Erin Brockovich”-üzemmódban járt házról házra, hogy találjon valakit, aki hajlandó az ügyről megszólalni. A lakók végül csak egyfajta szellemkórusként vannak jelen a filmben, jól érzékeltetve azt az ellenséges hangulatot, amiben a nőnek és családjának élnie kellett.

 

A forgatás logisztikai kérdései mellett – milyen gyakran jártak a családhoz, hogyan lehet stáb nélkül, az operatőri feladatokat is magukra vállalva rendezni – részletesen meséltek azokról a tanácsokról, amiket a forgatás alatt zajló nemzetközi workshopokon kaptak. Laikus hallgatóként felmerült bennünk a kérdés, hogyan lehet egyáltalán egy olyan történetet fejleszteni, ami hús-vér embereket követ, és aminek még nem is látni a végét. Felmerült a dokufilmes divattémák kérdése is, a téma aktualitása miatt a Túl közelre például sokszor rá akarták nyomni a #metoo-film pecsétet, Botond azonban tiltakozott a megbélyegzés ellen.

A workshopok mellett szóba jött a finanszírozás nehézsége is, a támogatás mindkét film esetében végül a határon túlról érkezett meg. Mátyásék viccelődtek is vele, hogy a horvát producertől érkező támogatás után “úgy érezték magukat, mint akik megnyerték a lottót”. A jól sikerült szarajevói bemutató után jutottak el végül a BIDF programjába is: a Túl közel január 22-én, a Fortuna vendégei bemutatója pedig január 26-án lesz, és mindkettőből lesznek még további vetítések is.

Menetrend:

01:20 - Fortuna vendégei
04:20 - Túl közel
09:10 - Elbukott lottónyertesek toposza
11:00 - A bizalom kiépítése a szereplőkkel
18:00 - Gyerekek jelenléte a trauma feldolgozásánál
22:10 - Dokurendezők kettős szerepben
27:00 - Veszekedések, húzós jelenetek testközelből
33:00 - Forgatás a kis faluban
36:00 - Négy éven át tartó forgatások logisztikája
41:00 - Egy stáb jelenléte és hatása
44:00 - Hogy lehet úgy rendezni, hogy az operatőr is te vagy
47:00 - Nemzetközi workshopok, mit lehet fejleszteni egy dokumentumfilmen?
01:02:00 - Felelősségvállalás kérdése
01:05:00 - A közönség igényei, reakciói külföldön
01:16:00 - Pénzszerzés, külföldi segítség
01:23:00 - Divattémák a dokumentumfilmben

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, illetve elérhető Anchoron, Spotify-on, Apple Podcast-on, illetve más népszerű alkalmazásokban is.