Rév Marcell még csak 34 éves, de már most olyan sok izgalmas filmben dolgozott, hogy képtelenség egyetlen podcastbe sűríteni az eddigi munkásságát. Ezúttal hagytuk a szenzációsan sikerült kisfilmeket (Itt vagyok és Külalak), a videoklipek formátumával ügyesen játszó Kodály és a Balaton Method-ot, vagy a Cannes-t is megjárt Fehér isten-t és Jupiter holdjá-t, és ott vettük fel a fonalat, amikor Marcellnek beindult az amerikai karrierje.

Ha valaki a tengerentúlon akar elhelyezkedni a filmes szakmában, első lépésként szerződnie kell egy ügynökséggel. Marcell részletesen elmesélte nekünk ezt a folyamatot, melyik munkája jutott el sok helyre Amerikában, milyen megfontolásból döntött az ügynöke mellett, és aztán arról a sorsfordító pillanatról is beszélt, amikor a kezébe került Sam Levinson forgatókönyve. „Vagy teljesen hülye vagy nagyon okos, aki ezt írta” - gondolta az első olvasás után, majd a telefonbeszélgetések során kiderült, hogy egy hullámhosszon vannak.


Az amerikai rendező és a magyar operatőr első közös vállalkozása a Sundance fesztiválon debütált Gyilkos nemzedék (Assassination Nation) volt. „Eszement film, amely fejjel megy a falnak” - jellemezte az erőszakos tiniszatírát Marcell, amelynek az egyik legnagyobb erőssége a színeket bátran használó, invenciózus fényképezés. Átbeszéltük a Gyilkos nemzedék viszonyát az exploitation műfajhoz, kiderült, hogy ők miben mások, mint a filmtörténetből szintén állandóan csemegéző Tarantino, illetve részletesen kitárgyaltuk a film leglátványosabb jelenetét, amelyben több mint négy percen át, látható vágás nélkül követhetjük, ahogy maszkos emberek betörnek egy házba és próbálják elkapni a benne lakókat. Többek között az is kiderült, hogy Marcell igencsak sötéten látja a mai tinik életét.

Mesélt a Gyilkos nemzedék négy színésznőjéről, akikkel hamar megtalálta a közös hangot, és akik a film egy pontján piros kabát húzva átváltoznak bosszúálló angyalokká. A legtöbb dicséretet Odessa Young és Hari Nef kapta tőle, kiemelte, hogy ők ketten a személyes tapasztalataikkal is segítették a produkciót, hogy az minél hitelesebben szólhasson a tizenévesek problémáiról, érzéseiről.

Marcell munkája Sam édesapjának, az Oscar-díjas Barry Levinsonnak (Jó reggelt, Vietnam!, Esőember) is felkeltette a figyelmét. Így történhetett meg az, hogy a következő amerikai filmjében, a Paternó-ban, Al Pacinót fényképezhette. Természetesen alaposan kikérdeztük, milyen volt együtt dolgozni a világsztárral.


Mesélt Pacino sok gondot okozó műorráról, a színész munkamódszeréről, amely következtében a jelenetek között is szerepben maradt, és arra a meglepő részletre is kitért, hogy mivel egy valós személyt alakított, jogászokkal kellett átfuttatni minden egy szövegváltoztatást, nehogy bepereljék őket. Aki nem ismeri az egész Amerikát megrengető pedofil botrányt, amelyben a legendás amerikaifoci-edző, Joe Paterno is érintett volt, ne essen kétségbe, Marcell ismerteti a podcastben a nagy médianyilvánosságot kapott ügyet.

Az apa után ismét a fiúval dolgozott együtt Marcell, az Eufória című tinisorozat első részét június 16-tól elérhető, és megvan benne a potenciál, hogy A trónok harca és a Csernobil után ismét egy HBO-produkcióról beszéljen a fél világ. Sam Levinson a saját drog- és gyógyszerfüggőségéből is merítve rendkívül bevállalós és explicit módon beszél arról, milyen nehéz tininek lennil, Zendaya lehengerlően természetes a főszerepben, Marcell pedig emlékezetes képek sokaságával visz minket intim közelségbe a tizenévesek vágyaihoz, frusztrációihoz.

A magyar operatőr mesélt a Marvel-univerzumból is ismert Zendayáról, arról, mekkora szabadságot adott nekik az HBO, elmondta, hogy szerinte a szexjeleneteket úgy fényképezte, hogy azok akár egy Haneke-filmben is lehetnének, elárulta, miért volt szexuálpszichológus a forgatáson, illetve az Eufória kapcsán is kiemeltünk egy látványos és technikailag nehéznek tűnő jelenetet.


A podcastben a rendezőt a kétlaki életmódról is kérdeztük, milyen hatással van ez a családjára, illetve arról, hogy a 21. században ki kell-e költöznie annak, aki komoly karriert akar magának Amerikában. A beszélgetés végén A feleségem történeté-t sem hagyhattuk kérdések nélkül, amelyet jelenleg forgat Enyedi Ildikóval, illetve arról is faggattuk, hol képzeli el a jövőjét, a tengerentúlon vagy Magyarországon.

Rév Marcellnek minden oka meglehetne arra, hogy elbízza magát, ő mégis szimpatikus szerénységgel mesélt eddigi munkáiról. Megmaradt két lábbal a földön, tehetsége mellett ez a tulajdonsága lehet az, ami miatt még az eddiginél is fényesebb karrier várhat rá. A teljes beszélgetés meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, letölthető Soundcloudról, illetve Spotify-on is elérhető.

A borítófotót Pozsonyi Janka készítette.