Főhőseire jellemző, hogy kötődnek egy helyszínhez, legyen szó kínai kacatokkal tömött külvárosi raktárról (A Zöld sárkány gyermekei), kietlen belvárosi foghíjtelekről (Parkoló) vagy csőd szélén álló, sport tematikájú étteremről (Nino bárkája). Miklauzic Bence leginkább Budapesthez kapcsolódik hasonló módon. Adásunk elején elmesélte, hogy akkor kerül folyamatosan ihletett állapotba, ha biciklijére pattanva új szemszögből fedezheti fel a várost, így futott bele például egy belvárosi foghíjtelekbe is, aminek kapuján lelki szemei előtt rögtön Lengyel Ferencet látta kilépni.

Diplomafilmjével, a 2002-es Ébrenjárókkal visszatértünk a Simó-osztályában töltött főiskolai éveihez. Elmondta, hogy miért akart eltérni az Így jöttem-típusú filmek hagyományától, és miért érzi mégis generációs filmnek a kirúgott könyvelő, a cigiárus hostess és az önkéntes villanyszerelő vad éjszakáját. Megtudtuk, milyen valós történet fűződik a filmben felbukkanó, házilag barkácsolt lakókocsihoz, hogyan lett Herskó Jánosból áramtolvaj szomszéd, Simó Sándorból és Gothár Péterből pedig kötözködő rendőrtiszt.

Yin Debin és Miklauzic Bence a Zöld sárkány gyermekei forgatásán (fotó: Gordon Eszter)

Második nagyjátékfilmje, a Zöld sárkány gyermekei csak nyolc évvel később kerülhetett mozikba. Az eredetileg koprodukciónak tervezett filmet hat évnyi előkészítés, kínai helyszín- és szereplő keresgélés után egyik pillanatról a másikra nulláról kellett újra felépíteni. Elveszett egy kontinenseken átívelő krimi szál és számos helyszín, a történet pedig egy magyar ingatlanos és egy kínai raktáros szokatlan barátságában szilárdult meg.

Felidézte, hogy az egyik főszereplőre végül az utcán vadásztak, és azt is, hogy mivel nyűgözte le őket egy étteremtulajdonos, Yu Debin, aki korábban még soha nem szerepelt kamera előtt. Többek között kitértünk arra is, hogyan oldották fel a filmben a keleti bölcsességekről szóló sztereotípiákat a Tesz-vesz város segítségével.

Miklauzic Bence Lengyel Ferencet és Szervét Tibort instruálja a Parkoló forgatásán (fotó: Valuska Gábor)

A Parkoló forgatókönyvét Lengyel Ferenccel és Hegedűs Bálinttal közösen írták, egy nemzetközi workshopon az amerikai mentor pedig azért választotta ki a projektjüket, mert el sem tudta képzelni, milyen történet játszódhat végig egy foghíjtelken. A forgatásról elmesélte, milyen nehezen bukkantak rá a megfelelő parkolóra és hogy mivel kellett még így is trükközni a helyszínen. Elárulta, miért Szervét Tiborban látta meg Légiós tökéletes ellenfelét, és azt is, hogyan reagált arra, hogy a film nem aratott osztatlan sikert a mozikban.

A tévében tavaly bemutatott Nino bárkája esetében nem szeretne „elhajolni a film társadalmi üzenet elől.” A faragatlan, nagydumás vendéglősről (Znamenák István) és megváltozott munkaképességű alkalmazottjairól (Gera Marina, Baki Dániel, Cserna Antal) szóló vígjáték írásakor alaposan mérlegelték, hogyan lehet vicces szituációkat teremteni például a Tourette-szindrómával, anélkül, hogy az bántónak hatna.

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, fent van Mixcloudonon és iTunes-on, illetve korlátozott ideig letölthető Soundcloudról.