Ilyen volt a Nagykarácsonyban Ötvös András és legújabb filmjében Mészáros Máté. Mészáros sokáig nem is számított rá, hogy filmes pályája ugyanúgy kibontakozik majd, mint a színházi. Amíg Egerben játszott, nem is volt kellően a filmesek látóterében, a Vígszínháznál pedig túlságosan elfoglalt volt ahhoz, hogy a repertoáron kívül mással is foglalkozzon. Az áttörés feltétele az volt, hogy szabadúszó lett. Már korábban is keresték meg főszereppel forgatókönyvírók, ráadásul egy olyan figurát ajánlottak neki, akivel maradéktalanul azonosult is, épp ezért volt letaglózó élmény, hogy végül mást választottak. A podcastban Mészáros azt is elárulta, ki volt a mumus kolléga, akivel azóta jó barátságban vannak. Tiszekert több alakítással is megfogta Mészáros, első együttműködésük, a Nagykarácsony során pedig olyan embert próbáló helyzetbe hozta a színészt, amit legalább egy főszereppel kellett viszonoznia.
Mészáros Máté, Pokorny Lia, Szőke Abigél és Tóth Mátyás
A nyolcvanas évek fojtogató közege halványan megjelenik a film kémszálában, de elsősorban a mesei hangulat volt a cél, hogy azok is belehelyezkedhessenek a történetbe, akik első kézből alig vagy egyáltalán nem ismerték ezt az időszakot. Koránál fogva Tiszekernek sem volt adott az az ismeret, ami rendezőtársának, Lévai Balázsnak igen, ezért tanulmányokból tájékozódott. A Nyugati nyaralásban persze nem a korhűség a lényeg, viszont sokat merít a szocializmus popkultúrájából, a Mézga családból, a Fotó Háber című kémfilmből és a Linda című bűnügyi sorozatból. Utóbbiról kiderült, hogy mindkét művész számára kedves emlék. A sorozat egyik szereplője Tiszeker Dániel nagybátyja, Szerednyey Béla volt. Mészáros Mátééknak pedig egyedül a karatézó rendőrlány története adta meg a különböző generációkat egyaránt megszólító, közös televíziózás élményét. A színész Linda legendás rúgásai hatására kezdett el karatézni.
Mészáros Máté
Az alkotók különben nem izgulnak, hogy filmjüket összehasonlítják majd az egyre több nyolcvanas években játszódó filmmel és sorozattal, sőt, kifejezetten örülnek az éra divatjának. Ugyanakkor a film zenei összetételében is figyeltek arra, hogy megszólítsák a fiatal nézőket, ezért is különítették el a költségvetés egy részét arra, hogy drága dalokat megvehessenek, és ezért szerepeltetik a Carson Coma együttest. Mészáros azt is kiemelte, hogy van olyan, amikor egy film lényege egy korszak elemzése, és mellesleg megfér benne egy történet is, de más az, amikor a történet, esetünkben egy család története a központi motívum, és a korszak csak az atmoszférát biztosítja.A beszélgetésben említettük Kabos Gyulát, akinek esetlen, kihasználható alakja Mészáros lehetséges előképeként merült fel. Ennek kapcsán azt is megosztotta velünk a színész, hogy mint minden bohóckodásban, ebben a szerepben is „érzek egy kis álcát, pajzsot, amivel az ember próbálja a világ által okozott fájdalmakat enyhíteni.”
A beszélgetés végén arra is fény derül, hogy mit takar a Carson Coma filmbeli fantázianeve, és ki jött elő az ötlettel, illetve, hogy miért Patkós Márton formálja meg a nyolcvanas évek ünnepelt dalszerzőjét, Soltész Rezsőt.
A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, fent van az Anchor, a Spotify, az Apple és a Mixcloud oldalán, illetve más népszerű podcast-alkalmazásokban is elérhető.
A címlapképet Varga Dénes készítette.