Mielőtt a tavaszi sikerszériájáról beszéltünk volna, Felszeghy Ádám visszatért az alapkérdéshez: mit is csinál valójában egy producer? A magyar filmtörvényben például meg sincs határozva ez a szerep, filmelőállítót említ a szöveg, akinek a feladata, hogy megszervezze a filmalkotás előállítását, majd gondozza a mű utóéletét. Az ő meghatározásában a producer egyfajta projektmenedzser, komoly preferenciák alapján választja ki azt a projektet, amivel a következő három-öt évben foglalkozni fog, és már a fejlesztés során ott van egy film mellett. Bár a producert sokszor "pénzemberként" emlegetik, mégsem csak anyagi erőforrásokat teremt, hanem kreatív szempontból felelős a létrejövő alkotásért, valamint a megfelelő munkakörülményekért is.
Felszeghy a szakmát rendezőasszisztensként kezdte még az egyetemi évek alatt, azonban épp állt a magyar filmgyártás, amikor 2011-ben diplomázott az ELTE filmszakán. Így produkciós asszisztensként helyezkedett el egy külföldi, főleg reklámokat gyártó cégnél, innen pedig elkezdte megmászni a filmszakmai szamárlétrát. Dolgozott Osváth Gábor produkciós cégénél, a Filmfabriqnál, ahol már volt alkalma együttműködni a Lefkovicsék gyászolnak rendezőjével, Breier Ádámmal, akivel egy hangjátékot készítettek.
Ritka, hogy egy producer animációs és élőszereplős filmeken is dolgozik, adódott a kérdés, honnan jött számára az, hogy animációt is elvállal. A válasz: Csáki László. A Kék Pelikan előtt nem is volt terve, hogy animációs filmmel foglalkozzon, de amikor 2018-ban látta az akkor még huszonkét percesre tervezett film első animatikját, nagyon megtetszett neki a projekt. Utólag úgy érzi, hogy ez egy vakmerő döntés volt és ha akkor tisztábban látja, hogy mit vállal, akkor lehet, hogy nem ugrik bele.
A beszélgetésben szó esik arról is, hogy mennyire különböző egy élőszereplős alkotáshoz képest egy animációs filmet legyártani. Röviden: nagyon különbözik a kettő. Az animációs film kétszer van vágva, hiszen először egy animatik készül el, majd elindul a hosszú és aprólékos utómunka, valamint az a folyamat, amikor kockáról kockára animálják a már megvágott animatikot.
A pitchelés és a networking is nagyon fontos része egy producer munkájának. Felszeghy két közelmúltbéli élményt emel ki: A Berlinale Talents nevű programjában és Torontóban, a Hot Docs-on vett részt, utóbbin a Kék Pelikannal, ahol sales-es szakemberekkel és forgalmazókkal találkozott, hogy jobban rálásson a nemzetközi tendenciákra, a filmgyártás és finanszírozás problémáira. Úgy látja, a korábbi terjesztési és forgalmazási módszerek már másképp működnek, már az 5-10 évvel ezelőtti állapotokhoz képest is más a helyzet, de az is egy általános tendencia, hogy kevesebb a pénz a filmiparban.
A Lefkovicsék gyászolnak és a Kék Pelikan is az Inkubátor Programban készült el. A limitált költségvetés, akár az Inkubátornál, akár a teljesen független, állami támogatás nélkül forgatott filmek esetében is sok szívességkéréssel jár együtt, a korlátozott anyagi keretek pedig a két film forgalmazóiból, a Mozinetből és a Junóból is kreatív ötleteket hívtak elő. Felszeghy kiemeli az esemény alapú vetítések és a közösségi médiás marketing jelentőségét, illetve azt, hogy a Kék Pelikan esetén milyen jól működött a merchandising. A film kapcsán egyedi tervezésű pólókat, csuklópántot és vászontáskákat árultak, de a premier alkalmából egy lapszám erejéig feltámasztották a Pesti Estet is. A Lefkovicsék és a Pelikan sikere is meglepetés volt számára, ő sokkal alacsonyabb nézőszámokat tippelt, előbbinek 8-9000 nézőt jósolt, a Kék Pelikannak még ennél is kevesebbet.
Különösen izgalmas téma, hogy hogyan tudtak megszerezni olyan dalokat a Kék Pelikanhoz, mint az Induljon a banzáj! vagy épp a Szomorú szamuráj. De olyan kérdésekbe is belementünk, hogy mivel jár, ha egy márkát, például a Pelikan nevű cég kék indigóját használni szeretnék egy filmben. Sőt, az is kiderül, melyik retro telefon csengőhangját nem lehet jogosítani.
A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, elérhető a népszerű podcast alkalmazások keresztül, illetve ezeken a felületeken találjátok meg az adásainkat: Spotify, Apple Podcasts és Google Podcasts.