A különleges alkalomra hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó intézményeket hívtak meg, és a tanulóik “belóghattak” Bernáth Szilárd borsodi rapdrámájára. A forgalmazó a film előtt azt is bejelentette, hogy idén minden egyes eladott mozijegy után 10 forinttal fogják támogatni a Van Helyed Alapítványt. A rászoruló fiatalokkal és családokkal foglalkozó szervezet a Larry forgatását is segítette.
Bernáth első rendezése nem egy könnyed film, viszont iszonyatosan erős hatást fejt ki, amire a kamaszok sem voltak immunisak. A film elején még némi viháncolást váltott ki Vilmányi Benett kezdetben értelmetlennek tűnő dadogása, valamint a bégetése. Megvoltak a kötelező vicceskedő beszólások, jött a zavart hüledezés annál a résznél, ahol a főhős lefekszik az apja menyasszonyával, és persze Puzsér cameóját sem hagyták szó nélkül.
Idővel viszont Larry dühe, gránátként robbanó, rapszövegekbe foglalt fájdalma, erőszakos apjával való kapcsolatának elmérgesedése még a legvagányabb arcokba is belefojtotta a szót. A film megérintette a sok esetben hasonló közegből jövő fiatalokat, ezt az is bizonyítja, hogy utána még egy órán keresztül záporoztak tőlük a kérdések és az észrevételek az alkotók irányába.
Nagy Zsolt az elmúlt 20 év legfontosabb filmjének nevezte
A filmet követő beszélgetésen Muhi András producer, Bernáth Szilárd rendező és a kis késéssel befutó Thuróczy Szabolcs vett részt, a dadogós birkapásztorból lett rapperként letaglózó alakítást nyújtó Vilmányi Benett viszont elkötelezettségei miatt maradt távol. „Valakinek dolgoznia is kell” – viccelte el a főszereplő hiányzását a rendező.
Muhi András, Benráth Szilárd, Nagy Zsolt
Nagy Zsolt, aki a filmben nem szerepel, úgy fogalmazott: „Számomra az elmúlt 20 év legfontosabb filmje” – és később is többször kihangsúlyozta, mennyire tud kapcsolódni a Larryhez. „Én ugyanilyen bántalmazott gyerek vagyok, nem szégyellem, mert bizonyos embereknek támasz lehet az, hogy mindig van kiút, fel lehet állni, meg lehet szakítani az apáddal a kapcsolatot. A Larry az életem parafrázisa, ez velem történt meg, én így jöttem fel Szabolcs megyéből.” Felidézte, hogy annak idején, amikor egyik tanárának elmondta, hogy színész szeretne lenni, az csak felhúzta a szemöldökét és idegesen nevetgélni kezdett. „Az idegesítette, hogy a paraszt mer nagyot álmodni.”
Nagy kérdésére, miszerint hogyan fogtak bele az alkotók a filmbe, Bernáth Szilárd elmondta, hogy régóta akart csinálni egy filmet, amiben “lázadó energiák fejeződnek ki.” Az erre alkalmas karaktert és közeget a KiMitTube nevű online tehetségkutató hozta el neki, ahol felfigyelt Serranóra, a fiatal borsodi rapperre, akivel fel is vette a kapcsolatot. „Elkezdtünk utazgatni szerte Borsodban és mindenféle kalandba keveredtünk.”
A forgatókönyv első változata még kifejezetten Serrano sztorijához kötődött. A filmtervvel részt vett a második Inkubátor program döntőjében, de nem sikerült bejutni az öt nyertes közé. Ennek ellenére elkezdték “egyenes ágon” fejleszteni az NFI-nél, és végül 2020-ban le is tudták forgatni, két COVID-hullám között.Muhi András producer szempontjából sokkal előbb kezdődött a történet, méghozzá, amikor Szilárd megjelent az irodájában első, Fizetős nap című kisfilmjének a forgatókönyvével a hóna alatt, ami “hasonló tematika volt” és egy romák által lakott telepen játszódott. A fekete-fehér kisfilm sikeres lett, elnyerte a filmkritikusok díját. Második közös kisfilmjükben, a Szabadokban pedig már Vilmányi Benettel dolgoztak. Ezt követte a hosszú “ráfutás a nagyjátékfilmre.”
Nincs nagy megváltás
A műsorvezető hamarosan a fiatal közönséget kérdezte, hogy mit gondolnak a filmről. A jeget nem volt könnyű megtörni tiniknél, Nagy Zsolt még azt is felajánlotta, hogy lekapcsolják a világítást a nézőtéren, ha a sötétből könnyebb megszólalni. Ezzel a lehetőséggel senki sem élt, de végül egyre többen, és túlnyomó többségben lányok bátorodtak fel annyira, hogy a mikrofonért nyúljanak.
Az első hozzászóló rögtön kritikával kezdte, kifejtette, hogy számára nem az jött le Benett karakteréről, hogy hátrányos helyzetű lenne. „Ózdon, jómódú családban él, az apja rendőr, ő nem szegény, csak a környezetében lévő emberek azok. Attól, hogy koszos a körme, még nem feltétlen szegény ember.” A producer igazat adott neki abban, hogy Borsodban egy rendőr az állandó munkaviszonyával, a fizetésével már valóban “középpolgárnak” számít. „Talán azok szegények, akik kokainozgatnak ott a közösségben” – utalt a felszólaló lány a főszereplő újdonsült barátaira, akivel felszív néhány csíkot, de egy fiú, valahol a hátsó sorokból röhögve kiigazította, hogy “hátha az még kokain lenne.”
Egy szociális munkásként dolgozó kisérő, aki a fiatalokkal érkezett, azt fájlalta, hogy a filmnek nem happy end a vége. „Próbáljuk visszaadni a gyerekek hitét. Eljöttünk ide és reménykedtem benne, hogy pozitív kimenetele lesz.” Thuróczy Szabolcs, aki Larry alkoholista apját játssza a filmben, elmondta, hogy szerinte sokkal rosszabb lett volna, ha a főhős megnyeri a tehetségkutatót, aztán sok valódi nyerteshez hasonlóan elveri a pénzét és még mélyebbre süllyed. A Keleti pályaudvaron játszódó befejezés viszont “felvillant valamit, ami sokkal több, egy sima happy endnél”.
Nagy Zsolt rögtön rá is kérdezett a közönségnél, hogy szerintük mi történt a film után a szereplőkkel. Egy lány úgy képzelte, Larry nem tud többé az apjához fordulni, a barátaival marad, de az a társaság lehúzza magával, drogba és munkanélküliségbe süllyed. Thuróczy megvédte Larry haverját, CsalaDót, aki egyáltalán nem húzta le, hanem inspirálta és támogatta a főhőst abban, hogy kezdjen valamit a raptehetségével. „CsalaDo egy szikrát adott neki.” Thuróczy azt is elárulta, hogy annak idején azt javasolta, legyen az a film vége, hogy ők ketten felülnek a vonatra és elmennek Berlinbe.
Thuróczy Szabolcs
Bernáth Szilárd kifejtette, hogy ironikus lezárás volt a cél, ami egyesíti a tragikus és komikus befejezést, mert azt érezte, hogy külön-külön egyik sem következett volna organikusan a történetből. „Nincs nagy megváltás a filmben, de ez a pici megváltás számomra egy nagyon kielégítő gondolat. Larry talál egy embert, akit közel tud engedni magához. Amikor CsalaDo nevetségessé teszi őt a Keleti előtt, akkor azt nem bántásból teszi, hanem szeretetből. Úgy éreztem, ennek a tiszta emberi kapcsolatnak a megszületése nagyobb jelentőségű, mint a tehetségkutató jutalma.”
A befejező jelenetet pótforgatás eredménye, majdnem egy évvel később vették fel. „Volt időnk végig gondolni, hogyan legyen vége, hogy mi az igazi érték, ami megképződött ebben a filmben. Ott volt végig a szemem előtt, a Benett és a CsalaDo közötti barátság, ami civilben is működött. A film realizmusa megköveteli, hogy legyen veszteség a filmben, de mégis ott van egy barátság megszületése is a mélyponton.” A közönség egyik tagja erre szépen megfogalmazta: „Larry úgy is nyert, hogy a tehetségkutatót nem nyerte meg. El tudja mondani, hogyan bántotta az apja, és van is, aki támogatja ebben”.
Megmutatni, hogy igenis van kiút
Az egyik megszólaló fiatal felhozta a jelenetet, amiben Larry szexuális viszonyba keveredik a mostohaanyjával. Bár realisztikusnak érezte, mert “Larry anyja halála után ő volt az első női személy az életében, aki figyelmet, szeretet fordított rá” és szerinte “Larry nem tudta elfogadni őt anyaként, de így akarta magához kötni”, de azért örült, hogy nem lett több ebből a kapcsolatból.
Szilárd szerint itt nyilván volt egy határátlépés, ez egy pszeudo anya-fiú viszonyként indul el, aztán átalakul egy szexuális töltetű viszonnyá. „Ebben a hármasban mindenki a megnyugvást, a szeretetet meg a kötődést keresi. Abban a pillanatban amikor Noémi elveszti ezt Zoltánnal, akkor egymás mellé kerülnek Ádámmal és egymásban keresik a megnyugvást”. A rendező egy apa-fiú meccsként jellemezte a történetet, aminek része az is, “hogy ki nyeri a szerelmet”.
A fiatalok között vitát váltott ki az, hogy Larry mostohaanyja végül önszántából ment-e vissza a férfihoz, aki bántalmazta, vagy azért cselekedett így, mert nem volt más lehetősége. Az egyik hozzászólónak azért nem tetszett a sztori alakulása, mert “túlságosan közel van az igazsághoz”. Úgy látja, ez egy minta Magyarországon, sokan úgy gondolják, hogy nincs kiút az ilyen bántalmazó kapcsolatokból. „Nagyon jó lenne, ha megmutatnák nekik, hogy igenis van kiút.” Thuróczy Szabolcs azt válaszolta, reméli, ez a generációjuk már úgy fog felnőni, hogy ezzel tisztában van.
A kamaszok a befejezés kapcsán is vitatkoztak egymás között. Egy lány szerint “Larrynek nagyon szar úton kellett átmennie, hogy végre egy jó pontra jusson”, de nem a tehetségkutató megnyerése volt a lényeg, hanem hogy tisztába jöjjön saját magával. Egy másikuk viszont semmitmondónak tartotta a befejezést. „Sokkal inspirálóbb lett volna, ha mondjuk úgy ér véget, hogy Puzsér Róbert odalép hozzá és felajánlja, hogy mentorálni fogja.” Végezetül valaki azzal érvelt: „Ha megnézzük, hogy az első percben és az utolsóban kicsoda Larry, akkor szerintem igenis inspiráló lehet a vége.”
Korábban mindenki csak a pasikról beszélt
„Ki tudja, hogy mennyi tudtunk volna még beszélni, mert mindenki hozzá akar szólni” – mondta el a közönségtalálkozót követően Thuróczy Szabolcs. „Valahogy a lányok nyitottabbak, érettebbek ebben a korban a fiúknál, ez látszott a filmmel kapcsolatos meglátásaikban. Leszedik az összes részletet, hazugságot, hülyeséget, kínos dolgot. Izgalmas volt hallgatni őket.”
Bernáth Szilárd is hasonló véleményen volt az eseményről: „Pont azt szerettem volna, hogy ne mi beszéljünk, hanem a srácok kezdjenek el egymással beszélni, és nagyon jó volt látni, hogy ez így kialakult. Hálás vagyok, hogy őszinték voltak, és még kritikát és kétségeket is meg tudtak fogalmazni a film kapcsán.” A rendező örült annak, hogy a női szemszög fontossá vált a beszélgetésben. „Általában mindenki a pasikról beszél a film kapcsán. Tök jó, hogy Noémi karaktere kapcsán a közönségben is kialakult vita. Az nem lepett meg, hogy 90 százalékban a lányok jelentkeztek, ők bátrabbak ezekben a helyzetekben. Nem tudom miért.”
Muhi András szerint a film legelső, ózdi vetítése óta ez volt a legérdekesebb közönségtalálkozó. „Azért mert ennyire élő volt. A közönségnél volt olyan 80 százalékban a labda, és nálunk csak 20 százalékban. Ez minden más közönségtalálkozónál fordítva szokott lenni. Itt egymás kezébe adták a mikrofont, és kialakult egy dialógus a soraikban. Ilyennek kéne lenni egy osztályfőnöki órának, amikor földobnak valami témát. A legjobb közönség a tizenéves közönség, mert amikor egyszer átszakad a gát, hihetetlen éles, pontos, és a tévedéseikben is érdekes megállapítások rejlenek.”
A korábbi közönségtalálkozókról itt és itt lehet videót nézni.
A Larry hivatalos oldala itt található.
A cikk a Mozinettel együttműködésben született.