A Villányi út fölé magasodó Szent Margit Gimnáziumba szól a meghívás a Nyugati nyaralás forgatására. A hatalmas épület belsejében bújik meg a bálterem, ami a film egyik központi helyszínének, a balatonfüredi Anna-bálnak ad otthont. A teremben nyüzsögnek a fiatal táncosok, a fiúk frakkban, a lányok habos-babos báli ruhában és teknőckeretes szemüvegben, a hajukban még friss a dauer – nem is kérdés, hogy a 80-as években vagyunk. A teremben közel száz statiszta mozog, a színpadon az Anna-bál házigazdája, Szervét Tibor jelenti be az idei bálkirálynő nevét.

Fotó: Pozsonyi Janka

A hazugságok hálójába keveredő család tagjait Mészáros Máté, Pokorny Lia, Szőke Abigél és Tóth Mátyás alakítják. Az apa maszek autószerelő, az összes elvtársnak ő szereli a kocsiját, ezért se hagyhatja az állam, hogy csak úgy véletlenül kint maradjon a családjával Franciaországban. Pedig ők egyáltalán nem akarnak disszidálni, nem értik, miért történik ez az egész, és végül sajátos módszerrel kívánják megbosszulni, hogy nem engedték őket külföldre: nyugat-német turistaként élvezik a balatoni luxust, amiből persze szép nagy zűr kerekedik.

A Chevy Chase-féle Családi vakáció, Ötvös Csöpi balatoni kalandjai és a nyaraló Mézga család – ezek a jól ismert példákkal illusztrálják a Nyugati nyaralás hangvételét az alkotói. A film alapötlete Lévai Balázs társrendezőtől és producertől származik, aki Tasnádi Istvánnal közösen jegyzi a forgatókönyvet. “Olvastam egy rövid történetet egy négytagú családról, akik nyugatra készültek nyaralni, de a szocialista hatóságok a legkisebb fiúnak nem adtak útlevelet. Így akarták a családot hazatérésre kényszeríteni. Tipikus sztori a 70-es, 80-as évekből. Az jutott akkor eszembe, hogy ez egy erős drámai alaphelyzet lehet: Hogy dönt ilyenkor a család? Hogy tudnak túljárni a hatóságok eszén? Ebből indultunk el Tasnádi Istvánnal az írás során.” – meséli Lévai Balázs.

Lévai Balázs, Szervét Tibor és Tiszeker Dániel / Fotó: Pozsonyi Janka

Ketten minden jobb 

A filmet közösen rendezik Tiszeker Dániellel, akivel már a #Sohavégetnemérőst és a Nagykarácsonyt is együtt készítették, ezeken Balázs kreatív producerként dolgozott. Mindketten megjegyezték, hogy ez a felállás csakis azért sikeres, mert túl vannak már több közös filmen, ismerik a másik stílusát, a feladatokat gond nélkül el tudják osztani egymás közt, például nem instruálják a színészeket mindketten, minden felvétel előtt, nehogy kavarodás legyen belőle.

A feszített tempó miatt jól is jön nekik, hogy ketten vannak, amíg egyikük a látványra figyel, a másik a színészekkel foglalkozik, vagy a kamera-csapattal konzultál. “Pont azt értékeljük a másikban, ami saját magunkból hiányzik” – mondja Balázs. “A legfontosabb, hogy nincs bennünk szakmai féltékenység, ez nem egy egoharc, kifejezetten élvezzük, ha a másiknak jobb ötlete van. A legtöbbször ugyanazt gondoljuk, nagyon kevés vitánk volt a forgatás során.”

Pokorny Lia és Mészáros Máté / Fotó: Vince Aliz

Tiszeker Dániel mögött sűrű év áll, második nagyjátékfilmje, a Nagykarácsony forgatása a covid miatt többször is csúszott, az egyik stábtagjuk ráadásul el is hunyt a járvány alatt, ami nagyon megviselte a csapatot, de a nyár elejére be tudták fejezni az utómunka nagy részét is. Utána nem sok ideje maradt pihenni, rögtön elkezdett dolgozni a Nyugati nyaraláson. “Ritkán adódik ilyen lehetőség egy rendező életében, próbáltam élni vele. Furcsa ez a kétrendezős felállás, nekem is bele kellett rázódnom, de Balázzsal jól felosztottuk egymás között a feladatokat. Ráadásul a stáb nagy része is átjött a Nagykarácsonyból. Hoztam magammal a kabaláimat, Ötvös Andrást és Orosz Ákost is. Ha ők itt vannak, nem lehet semmi gond.”

Hívószó volt számára Tasnádi István is, aki élete első nagy munkáját, a Made in Hungáriát írta – Tiszeker casting directorként vett részt a zenés filmben –, és az is fontos volt, hogy itt is részese lehetett a szereplők kiválasztásának. “A könyvnek a sodrása kapott el igazán, és ez a vígjátéki high concept a családról, akik megmutatják, milyen az igazi, nyugati nyaralás itthon. Régen szerettem volna már Mészáros Mátét főszerepben látni, Pokorny Liával pedig a Nagykarácsonyban dolgoztunk először igazán együtt, ahol mély benyomást tett ránk. Meglepő módon még ő sem kapott korábban filmes főszerepet.”

Soltész Rezső esete a Carson Comával

Elég csak a korábbi munkáikat megnézni, Balázs és Dániel számára kulcsfontosságú szerepe van a zenének. A Nyugati nyaralásnál adva voltak a 80-as évek klasszikusai, de ők úgy döntöttek, hogy csavarnak rajta egyet, és a retro előadók közé kortárs zenészeket is becsempésztek. Így lesz a jelenleg legnépszerűbb tinibandából, a Carson Comából a Nico és a Bársony Metró zenekar, Péterfy Bori a német Nena leghíresebb számát énekli majd, de színpadra lép az ifjú Soltész Rezső is. Tiszeker Dániel boldogan mutatja egy tabletről a fotót, amin a fiatal Soltészt alakító, bongyori fürtökkel ellátott Patkós Marcell éppen a közönséget szórakoztatja.

Fotó: Takács Attila

“Széles palettán mozog a filmünk zenei világa, lesz benne Dolly Roll, de Péterfy Bori is. Tasi már a Made in Hungária, és most a Nyugati nyaralás forgatókönyvében is eltalálta a nyelvezetet, ami retro hatású, de a mai fülnek is izgalmas – erre próbálunk reflektálni a zenében is” – meséli Dániel. “Nagyon hiszünk a kontrasztban, ez működteti ezt a filmet is. Az alapvetően sötét történelmi hátteret helyzetkomikummal próbáljuk oldani. A Nyugati nyaralás műfaját tekinteve egy olyan krimivígjáték, amiben a humor dominál.”

Egyre több hazai film és sorozat foglalkozik a 80-as évekkel: hamarosan érkezik az HBO saját gyártású magyar sorozata, A besúgó (amiben szintén feltűnik Szőke Abigél és Patkós Márton), és Enyedi Ildikó Balaton Brigád című sorozatterve is ebben a korszakban játszódik. “Ez a korszak most nagyon benne van a levegőben. Divatban, zenében, történetben. Mi 2020 tavaszán adtuk be a filmtervünket, akkor nem is hallhattunk a többiekről. Viszont klasszikus vígjáték nem készül erről az időszakról. Reméljük, hogy ezt az űrt mi fogjuk betölteni.”

Balaton retró a Gellért Szálló

Ahogy az egész országban, úgy a Balaton partjáról is sorra tűnnek el a szocialista éra jellegzetes épületei (a leghíresebbet, a Ezüstpart hotelt is átalakították), pedig a Nyugati nyaralás csapatának nem hogy retróra, de luxus retróra volt szüksége. Szocialista külsejű hotelt könnyen találtak, inkább a belsőkkel akadtak problémák, mivel a legtöbb túlesett már legalább egy felújításon. “A recepciónkat a csopaki Holiday hotelben találtuk meg – mintha 1980-ban lennél, faberakásos recepciós pult van, régi feliratokkal díszítve, de a szobák ott is fel lettek újítva. A szállodai szobát végül a Gellért szállóban, egész pontosan Páger Antal volt lakosztályában találtuk meg” – meséli Dániel.

Az Anna-bál helyszínét is sokáig keresték, végül a Szent Margit Gimnáziumban találták meg, ahova Lévai Balázs is járt. “Négy évig ide jártam, meghatározó évek voltak, mégsem jutott elsőre eszembe. De amikor idejöttünk terepszemlézni és beléptünk az ajtón, egyből tudtuk, hogy itt fog játszódni a mi füredi Anna-bálunk”.

Szőke Abigél, Tóth Mátyás, Pokorny Lia, Mészáros Máté / Fotó: Takács Attila

Balaton szelet és a 80-as évek naivitása

Mészáros Máté játssza az autószerelő apát, akinek az ügyfélköre az egész társadalmat lefedi, fejesek, funkcionáriusok és az egyszerű emberek is hozzá viszik az autójukat. Ő maga még gyerek volt a 80-as években, de tisztán emlékszik a kor jellegzetességeire. “Semennyire sem kell átlényegülni, amint meglátjuk egymást ezekben a hajakban, jelmezekben, egyből hangulatba hoz minket. Lián a gyöngysor meg a válltömés egyből az anyámat juttatja eszembe.” A családjával csak a szocialista blokk országaiba főleg a Tátrába jártak nyaralni, hálókocsis utakról van a legélénkebb emléke. “Anyámék a régi Balaton szelet csomagolásába – ami nem volt zárt, csak egy papír volt rácsúsztatva, mint a Sport szeletnél – rejtettek ezreseket, mert csak egy bizonyos összeget lehetett kivinni a határon. Az aggodalomra is emlékszem, hogy vajon kipakolják-e a cuccainkat, vagy nem.”

Pokorny Liával a 80-as évekről beszélgettünk, ahonnan egyetlen dolgot hiányol, az élhető tempót. “Most pusztítóan gyors minden. Furcsa visszagondolni arra a különös naivitásra, ahogy akkor éltünk. Amikor az ember megtanulja azt, hogy félni kell, és tartani magad. Pedig a 80-as években már nem volt olyan veszély, mint előtte, de mégis ezt kaptuk a szüleinktől és nagyszüleinktől. Megmondták, hogyan kell viselkedni, addig idomítottak, amíg elfelejtettünk gondolkodni. Aztán egyszercsak szabadok lettünk, de kiderült, hogy mégsem tudjuk, hogyan kell szabadon élni, sokan még most sem tudják.”

Fotó: Vince Aliz

Elmesélte, milyen emlékeket idézett fel benne a film hangulata. “1971-ben születtem, nekem ez a tinédzserkorom. Képek, illatok, ízek jönnek vissza, a szüleimből is. Van ebben egy különös nosztalgia, egy szívszorulás, hogy mennyi minden nincs már, ami akkor volt. A karakteremről Maurer Krisztáról is sokat jut eszembe az anyukám, benne is megvolt ez az élni akarás. Kicsit ki akar szagolni nyugatra, amiről mindig csak másoktól hall. Én magamat a filmbeli gyerekeimben látom.”

A Nyugati nyaralás rendezője Lévai Balázs és Tiszeker Dániel, a forgatókönyvíró Tasnádi István, operatőr Pataki Ádám, a producerek Meggyes Krisztina és Lévai Balázs. Az NFI tévéfilmes pályázatán nyert összesen 267.5 millió forintos támogatást, de az alkotók a mozikba is el szeretnék juttatni a filmet. A bemutatót 2022 nyarára tervezik.