MAGYAR KLASSZIKUSOK

Rendkívül szuverén, összetéveszthetetlen és filozofikus távlatokkal teli képi univerzumot épített ki, amelynek fixa ideái a látás megtéveszthetőségét kiaknázó illuzionizmusok, a kettős ábrák, rejtett arcok, az újszerű perspektívákat felfedő tükrök és tükröződések, a geometriai paradoxonok körül forognak.

Varga Zoltán: Útvesztők álmodója (Orosz István animációi)
Vajda Judit: Nem apácazárda (Melegfilmek a Kádár-korban)
Kelecsényi László: Vegyész a filmszakmában (Beszélgetés Szekfü Andrással)
Zalán Márk: Hazai pályán (Nagylátószög – 120 éves a magyar film)

MAGYAR MŰHELY

Várkonyi Benedek: Lelek harca (Beszélgetés Enyedi Ildikóval)
Benke Attila: A lélek mélyén (Beszélgetés Krasznahorkai Balázzsal)
Stőhr Lóránt: Szürkület (Nagy Dénes: Természetes fény)

NEO-NOIR FILMEK

Az első igazi neo-noir az 1966-os Harper, melyben Paul Newman alakítja a kiégett, hanyag mosolyú nyomozót. A noir klasszikusok magándetektívjei még kifogástalan problémamegoldó készséggel rendelkeztek, és szívósságuk, céltudatosságuk jutalma sosem maradt el. Harper képességeit azonban meghaladja a rábízott ügy.

Kovács Patrik: Búcsú a tegnaptól (A film noir a hatvanas években – 1. rész)
Varró Attila: Egy kalap alatt (Queer noir)
Huber Zoltán: A paletta sötétebb színei (Soderbergh és a neo-noir)

ÚJ RAJ

A britek François Ozonjaként emlegetett Andrew Haigh ugyan gay-filmekkel (Greek Pete, 2009; Hétvége, 2011) és egy melegekről szóló, közönségkedvenc sorozattal (Keresem..., 2014) vált ismertté, legjobbnak tartott munkáját mégis egy heteroszexuális pár válságáról készítette, női nézőpontból (45 év, 2015). Új filmjeiben a civilizáció és a természet egyre drámaibb kapcsolatát vizsgálja.

Kovács Kata: A melankólia mestere (Andrew Haigh)
Szabó Ádám: Medvebőr (Ian McGuire: Északi vizeken)

KÉPREGÉNY-LEGENDÁK

Barkóczi Janka: Mérlegforgás (Tillie Walden: Spinning)

A CSEND MESTEREI

Andorka György: A síró harmadik (Franz Osten: Shiraz)

FESZTIVÁL

Gyenge Zsolt: Adaptációktól a robbanó fejig (Cannes)
Buglya Zsófia: Tektonikus mozgások (Graz)

KRITIKA

Szíjártó Imre: Egy maréknyi euróért (Krasznahorkai Balázs: Hasadék)
Baski Sándor: Ego kaland (Herendi Gábor: Toxikoma)
Pozsonyi Janka: Tinédzser l’amour (François Ozon: ’85 nyara)
Kovács Kata: A sérvműtéttől a kasztrálásig (Takács Mária: Kapd el a ritmust!)
Baski Sándor: Eljött hozzátok (Valdimar Johannsson: Bárány)

Címlapon: Enyedi Ildikó: A feleségem története (Gijs Naber és Léa Seydoux) – A Mozinet szeptember 23-i bemutatója.