Lehet egy zsidó fideszes?!

A film ötlete Gát Balázs forgatókönyvírótól származik, aki Hajdú Eszterrel azt vizsgálta, hogy a rendszerváltást követően a politika beszűrődése az egyének életébe milyen mélyreható változásokat okozott. A rendező  szerint nagyon nehéz volt a kamera előtt véleményüket, problémáikat vállaló személyeket találni. A tavaly augusztusban a tévében, rádióban tett felhívások eredménytelenek voltak, és végül Hajdú baráti, ismerősi köréből kerültek elő a szereplők.

Eredetileg négy pár története szerepelt volna A fideszes zsidó, a nemzeti érzés nélküli anya és a mediáció című dokumentumfilmben. Végül két pár története mellett döntöttek az alkotók, és a címből már sejthető a konfliktusuk oka. Az egyik vonal egy zsidó közösségen belül két barát eltávolodását mutatja be, mindkettejük ismert személy, de nevüket a rendező egyelőre nem árulta el. Egyikük a rendszerváltást követően belépett a Fideszbe, majd annak jobboldalra fordulásával megszakadt a kapcsolata korábbi barátjával, és az egész zsidó közösség kivetette magából.

A filmben el is hangzik az alapkérdés, miszerint egy zsidó lehet-e jobboldali. Mert mint a közösségből kiszorult szereplő mondja, nézeteinek vállalása miatt úgy értékeli őt korábbi társasága, „mintha a szoba közepére szart volna.”

Melyek a jó anya ismérvei

A másik vonal egy házaspár történetét bontja ki, amelyben apa és lánya az 2002-tól kezdődő nagy, fideszes utcai rendezvények idején fordult a politikai jobboldal felé, velük szemben az édesanya nem mutatott ilyesfajta érdeklődést. „Ha nincs benned nemzeti érzés, akkor nem vagy alkalmas anyának” - reagálta le az anya magatartását az apa, és a házaspár  ezt követően külön is költözött.

A film alapvetően azt igyekszik bemutatni, hogy a mostani 50 körüli korosztály mennyire kivetkőzött magából a politika által gerjesztett hisztéria miatt. Hajdú Eszter számára az volt a legmegdöbbentőbb, hogy az általa megkérdezettek mennyire nem voltak képesek kommunikálni egymással  valós vagy vélt sérelmeikről. Végső soron a politikai nézetkülönbségek felszíne alatt titkos félelmek rejtőznek, és ezek kimondására tettek kísérletet egy közvetítő, vagyis mediátor segítségével. Ezeknek az elfojtott konfliktusoknak a kimondása pedig legtöbbször magukat az alanyokat döbbentette meg legjobban.

A 3,7 milliós MMK-s támogatásból leforgott film októberre kerül mozikba, ekkor kiderül, hogy a mediátor segítségével a kibeszélésre tett erőfeszítések milyen eredménnyel jártak. A 72 perces doku alkotói DVCam-re forgattak, az operatőr Németh Viktor, a zeneszerző Mester Sándor (MS3), aki disztóniában szenved(ett) több, mint tíz éven keresztül, amely az ujjízületek részleges vagy teljes bénulásával jár – Antal Imre annak idején emiatt volt kénytelen befejezni zenei pályafutását. Mesterről és erről a sokakat kínzó zenész betegségről kíván legközelebb filmet forgatni a rendező, a másik terv pedig pár év múlva lekövetni a nemzetérzés nélküli anya-vonalon, hogy a kamaszlány életére miként hatott a jelenleg is tapasztalható politikai hisztéria.