A tartalomból:

MAGYAR MŰHELY

A Kamondi-filmek hősei egytől-egyig fiatal férfiak, ám a világa női univerzum. Azért, mert – akárcsak Fellininél – érzéki, csábító, buja világ ez. Nem a történet érdekli elsősorban, hanem a tér, az atmoszféra és a kép; a sztori formai elem, a képek hordozója. Ennyiben Kamondi a hatvanas évek modernista filmes törekvéseinek örököse és továbbfejlesztője.

Báron György: A csábítás és a halál játékai (Kamondi Zoltán 1960-2016) Mire jó a történelem a művésznek és a hatalomnak, ha a moziban éppen múltat idéznek? Két lehetőség van: előzményt keresnek vagy párhuzamot.

Hirsch Tibor: Múltunk a szemfedél alatt (Magyar film, magyar idő – 2. rész) 

Schubert Gusztáv: apa/anya (Fliegauf Bence: Liliom ösvény)

Kővári Orsolya: Egy rítus története (Beszélgetés Fliegauf Bencével) 

 

ETTORE SCOLA

Bárdos Judit: „A világ változtatott meg minket” (Ettore Scola 1931-2016) 

 

BRIT BŰNÖK

A brit titkosszolgálat a hidegháború után írt Le Carré regényekben is fontos tényező, de immár nem főszereplő. A főgonosz KGB helyébe alvilági figurák lépnek, maffiózók, drogbárók, illegális fegyverkereskedők, terroristák, zavarosban halászó bankárok, a piszkos pénzt tisztára mosó fehérgalléros bűnözők. A kémháború világos szabályokra épülő sakkjátszmája véget ér.

Schubert Gusztáv: Alávaló úriemberek (Le Carré kortárs kémregényei)

Varró Attila: A vászon határtalan geometriája (J.G.Ballard adaptációk ) 

Győri Zsolt: „Nem fröcsög a vér” (Beszélgetés Mike Hodges-szal – 2. rész) 

 

SZOCIO+FANTASY

A sci-fi, a fantasy vagy akár zombifilm rémálmai, antiutópiái, sötét erőkkel paktáló mesebeli birodalmai nagyon is valóságos félelmekből táplálkoznak. A fantasztikum a reális világ rothadásának, felbomlásának könyörtelenül pontos varázstükre. Ha a szuperhősök közt polgárháború dúl, az intő jel, a valódi polgárháborúk előérzete.

Kránicz Bence: „Az Európai Unióban nincsenek jedik” (Beszélgetés Tóth Csaba politológussal) 

Sepsi László: Hősködés a demokráciáért (Marvel vs. DC – Szuperhősök polgárháborúja) 

Schreiber András: Zombi Politikón (Romero élőhalottjai) 38

 

FESZTIVÁL

Soós Tamás Dénes: A család árulása (Titanic versenyfilmek) 

Huber Zoltán: Uralkodó szélirányok (Titanic) 

Simor Eszter: Különc közösségek (Austin) 

 

KÍSÉRLETI MOZI

Lichter Péter: Zsánerfilmek árnyékai (Nicolas Provost filmjei) 

 

KÖNYV

Zalán Vince: Ráció és spiritualitás – testvérek? (Pörös Géza: Krzysztov Zanussi világa

Sághy Miklós: A lélekvászon képei (Pintér Judit Nóra: Az őrület perspektívái)

 

TELEVÍZIÓ

Csiger Ádám: A zeneipar nagymenői (Martin Scorsese: Bakelit

 

FILM/REGÉNY

Pintér Judit: Boccaccio 2015 (Paolo és Vittorio Taviani: Csodálatos Boccaccio)

 

KRITIKA

Gelencsér Gábor: Befejezetlen múlt (Margarethe von Trotta: Elcserélt világ

Pintér Judit Nóra: Mennyi haza kell egy embernek? (Arnon Goldfinger: A lakás)

Horeczky Krisztina: Nők a szorítóban (Nordin Eszter: Ütős csajok

 

PAPÍRMOZI 

Nicolas Winding Refn: Neon démon (Elle Fanning) 

 

Vedd meg, védd meg! Legyél a Filmvilág szponzora!

A Filmvilág kéri olvasóit és a filmeseket, 2016-ban is segítsék adójuk 1%-val az egyetlen magyar filmművészeti folyóirat fennmaradását.

Filmvilág Alapítvány 19019037-2-41