Zseniális ötletek, formai hibák
Az RKO Pictures vezetői, Ted Hartley és Dina Merrill által 1989-ben alapított díj célja, hogy a kisebb filmgyártó országokban segítse a forgatókönyvírói kultúra fejlődését. Az Amerikai Mozgókép Szövetség (Motion Picture Association of America), a Nemzetközi Filmművészeti Alap (Foundation for International Film Artists) és az Amerikai Írószövetség (Writers’ Guild of America) által évente megrendezésre kerülő esemény magyarországi fordulójának díjazottjai az 500 dolláros pénzjutalom mellett, a pályázat kelet-európai legjobbjaival közösen részt vehetnek a nyáron egy forgatókönyvírói workshopon. A legjobb magyar munka angol fordítása emellett harcba szállhat Los Angelesben a Hartley-Merill pályázat nemzetközi fődíjáért, melyet a cannesi filmfesztivál keretei között adnak át. Az idei zsűri tagjai: Czető-Bernát László dramaturg (a Rosszfiúk forgatókönyvírója), Petrányi Viktória producer (Mundruczó Kornél állandó munkatársa) és Jankura Péter (többek közt a Csontváry és az Elégia Huszárik Zoltánról című film operatőre).
A zsűri elnöke, Czető-Bernát László |
Czető-Bernát László ezután a magyar forgatókönyvíró-képzés nehézségeire és a magyar nyelvű dramaturgiai szakkönyvek hiányára külön felhívta a figyelmet. Petrányi Viktória szerint a jó forgatókönyvhöz kell egy fő vonulat és egy olyan hajtóerő, ami miatt érdemes elkészíteni. A díjazottakon kívül mindez elveszett a könyvekből az írás fáradságos folyamata alatt, vagy kezdetben sem volt meg – foglalta össze véleményét a producer.
Mire való a foragtókönyv?!
Jankura Péter sem emelt ki egyetlen munkát, a mezőnyről alkotott véleménye szerint a fő probléma, hogy sok pályázó nem tudja, mire való egy forgatókönyv, ezért irodalmiasan és dialógcentrikusan gondolkodik, ami nem illik a filmkészítés kollektív alkotófolyamatához, nem inspirálja a forgatókönyvvel dolgozó alkotótársakat. A zsűri érezhetően nem volt megelégedve a pályázatok átlagos színvonalával, a díjazott filmeket viszont kiválónak, és megfilmesítésre érdemesnek tartja, még ha rájuk is fér egy utolsó dramaturgia átfésülés.
A zsűri a harmadik helyet Erdélyi Dániel Üres csizmácskák éjszakája című könyvének és Szabó Iván Kanócának megosztva ítélte oda. Fésűs András Kelj fel és járj című munkája lett a második, a fődíjat Tóth Csaba vehette át a Weekend című szkriptjéért.
A zsűri: Jankura Péter, Czető-Bernát László, Petrányi Zsófia és balról a második Zakariás Eszter a Hartley-Merrill magyarországi képviselője
Az üres csizmácskák éjszakájában Erdélyi Dániel Cserna-Szabó András novelláiból kanyarított, fantasztikumot sem nélkülöző története, amely egy elképzelt magyar falu világába kalauzol minket. A fiatal alkotó korábban forgatókönyvíróként és rendezőként már az Előrével a mozikban is bizonyított. A könyv sodró humorát Erdélyi Dániel szerint az ufók, a télapó, a csodatévő kék disznó és hasonló meseszerű alakok feltűnése biztosítja, a feszültséget és tragigroteszk hangvételt pedig a szárnyaló képzelet és a rögvalóság egyidejű jelenléte adja.
Czető-Bernát László a filmet egy hihetetlenül ötletes szürreális őrületnek nevezte, majd megjegyezte, hogy ez volt az egyetlen pont, ahol valamennyire eltekintettek a Hartley-Merril szempontrendszerétől. Véleménye szerint Az üres csizmácskák éjszakája azért nem volt esélyes a fődíjra, mert egy ilyen forgatókönyv értéke sajnos szinte teljesen elvész a fordításkor. Mivel a két éve elkészült könyv már számos producerhez eljutott, Erdélyi Dániel szerint jó esélye van, hogy a közeljövőben meg is rendezheti saját írását.
Tóth Csaba és Gál Péter könyve lett az első
Ted Hartley és Dina Merrill Várják a forgatókönyveket |
Tóth Csaba és Gál Péter könyvének, a Weekendnek a zsűri egyöntetűen, szinte vita nélkül ítélte oda a fődíjat. A Weekend alapja a hagyomány és fejlődés viszonya nagyon magyar és nagyon mai problémakör, ami a történetben két teljesen eltérő életforma találkozásán keresztül jelenik meg. Egy vállalkozókból és ügyvédekből álló budapesti yuppie társaság hétvégi kikapcsolódás céljából elmegy Erdélybe vadászni, ahol megdöbbenésükre egymással és a helyi csángókkal is konfrontálódnak, így még életük is veszélybe kerül. „Olyan figurák vannak benne, akiket állandóan magam körül látok: a lelketlen nagyvállalkozó, a nyomulós ügyvéd, az izomagyú testőr, a bizonytalanul szemlélődő fiatal” – méltatta a Weekendet a zsűrielnök.
Tóth Csaba hagyományos filmdrámának tekinti a történetet, forgatókönyvei, ha nem is tudatosan, de általában tendálnak egy műfaj felé. A Tóth-Gál páros eddig még sehova nem kopogtatott be a Weekenddel, magát a könyvet is csak decemberben kezdték el írni. A Színház és Filmművészeti Egyetem mozgóképtudomány szakán Szabó István osztályában végzett Tóthnak ez a negyedik forgatókönyve, ha az első három zsengét, amelyet rossznak tekint, nem számoljuk. Zsebében a díjjal sokkal jobb esélyekkel tekinthet a megfilmesítés felé – örvendezett első helyezésének a forgatókönyvíró.
A díjazott pályázatok, Erdélyi Dániel Az üres csizmácskák éjszakája című forgatókönyvén kívül, feszültséggel dolgozó, szerzői hangvételű thrillernek tekinthető. A fiatal generáció zsigerből erősebben fogalmaz, megpróbálva ezzel személyes látásmódját valamilyen műfajhoz rendelni – foglalta össze végül benyomását Czető-Bernát László.