Hegedüs Péter a Toldi moziban
(A képet a Plastik média szerkesztősége bocsájtotta rendelkezésünkre)

A My America módszere az utazás: Hegedüs bejárja a világot, és hat-hét helyszínen tapasztalatokat gyűjt egyrészt az Amerika-képről, másrészt a helyi kultúrákról. Utóbbi tapasztalatai sokszor ellentmondanak a leegyszerűsítő, ideologikus értelmezéseknek - Irán, Mexikó, Kenya, Kína mind különleges és érzékeny téma Amerika kapcsán, Ausztrália pedig az egyéni érintettség folytán fontos. A végső cél pedig eljutni Barack Obamához, eljutni Amerikába konkrétan és képletesen szólva; megtalálni a realitások Amerikáját, illetőleg eljuttatni a film üzenetét a tengerentúlra. Utóbbit a lehető legkonkrétabban kell elképzelni: Hegedüs minden forgatási helyszínre elvitt magával egy kis fülkét, amelyben mindenki elmondhatta üzenetét Obama elnöknek. Amerika erejét mutatja, hogy mindenhol komolyan vették a dolgot, mindenhol evidenciaként kezelik, hogy az USA keze mindenhova elér.

Az is érdekes, ahogyan az üzenetek eljuttatásának sorsa alakul: egy kenyai blogger azt ajánlotta a rendezőnek, hogy a személyes kapcsolatfelvétel helyett próbálkozzon a virtuálissal, indítson blogot az ügyben, és a neten amúgy is kiemelkedően aktív Obamához így könnyebben eljuthat. A virtuális elnökség kérdése így a film közben került bele a nagy Amerika-kérdés merítésébe.

A film költségvetése biztosítva van, s a My America a tervek szerint jövőre, a Cannes-i Filmfesztiválra készül el, de magyar mozipremierje is lesz. A film létrejöttében és megvalósulásában Hegedüs mindenképpen szeretne köszönetet mondani Bodnár Ágnesnek, illetve az Inforg Stúdió vezetőjének, Muhi Andrásnak.

Muhi András arról beszélt nekünk, miért is látott az Inforg Stúdió fantáziát filmben. Az átlagos magyar dokumentumfilmekhez képest a My America mind témájában, mind gyártásában máshogy viselkedik: ez egy nemzetközi trendekre (Michael Moore, Morgan Spurlock) reflektáló, személyes témájú film lesz, ahol a rendező személyesen is megjelenik a vásznon, és az átlagos magyar játékfilmes költségvetésnek köszönhetően rendes előkészítés, forgatás, utómunka jutott neki osztályrészül.

Vagyis úgy készül, a hogy ma már a komoly, nemzetközi piacokon is versenyképes dokumentumfilmeknek készülniük kell – mint egy játékfilm. A magyar dokumentumfilmek azért vannak nehéz helyzetben, mert szinte csak tehetségből kell csodát tenniük, a lehetőségeik minimálisak. Pár millió forintból szinte lehetetlen nemzetközi téren is sikeres témákat feldolgozni.

Az anyagi helyzete folytán gúzsba kötve táncoló magyar dokumentumfilmnek tehát akár példát is adhat egy ilyen példa: a My America HD-ra forog, és 35 mm-es kópián forgalmazzák majd. Sok animációs betét készül hozzá, a finanszírozásába az MMKA és az NKA mellett pedig beszállt a külföldi partnerek mellett az RTL Klub is. A gyártás a magyar filmes szakembereknek ad munkát, vagyis egy jól átgondolt, eladható ötlet nemcsak egy hiteles, de sokakat érdeklő problémákról beszélő, ezért a kellő háttérrel megtámogatott filmet eredményezhet, hanem a magyar filmiparnak is hasznos.