2003. 11. 13. Formanek Csaba
A filmtörvény tervezetének tegnapi kormányzati jóváhagyása a rendszerváltás óta húzódó filmreform folyamatában áttörést jelent, mondta ma reggel az NKÖM sajtótájékoztatóján Hiller István kulturális miniszter. A politika és a szakma képviselői ismertették a törvényjavaslat legfontosabb pontjait, és várható jótékony hatásait a magyar filmkultúrára.
Hiller István kijelentette, hogy olyan törvénytervezet született, melyről "a rendszerváltás óta álmodik a politika". Az elmúlt 1 évben fontos tárgyalások zajlottak, melynek során a
szakmai egyetértés megszületett. Ennek köszönhetően júliusban a kormány elé kerülhetett a törvény koncepciója, majd a normaszöveg megfogalmazása következett.
A miniszter elmondta, hogy legkésőbb szombat délig minden parlamenti képviselő megkapja a kormány által elfogadott tervezetet. Ezután az általános, majd a részletes bizottsági viták következnek, és minden esély megvan arra, hogy december 15-én az Országgyűlés előtt
végső szavazásra kerül a törvény.
A mostani javaslat kialakításában Hiller kiemelkedő fontosságot tulajdonít annak a
konstruktivitásnak és kritikának, amely szakmai és politikai részről is tapasztalható volt. Ennek köszönhető az a "középkori pecsétes szerződésre hasonlító" irat is, melyet 18, a filmtörvényt elismerő szakmai szervezet írt alá. Ebben a filmesek a törvény céljait és szabályozási rendszerét minden szempontból az európai gyakorlattal összehangoltnak látják.
A miniszter a törvény legfontosabb elemei között kiemelte, hogy
több állami támogatás jut a jövőben a filmiparnak. 2004-ben 1,5 milliárd forinttal több lesz ez az összeg, mint idén, vagyis összesen 6 milliárd. 2005-ben 8, majd a bázisévnek tekintett 2006-ban 10 milliárd. A számszerű összeget kormányhatározat rögzíti, valamint a költségvetési törvény tartalmazza.
Az állami támogatást a
Magyar Mozgókép Közalapítvány osztja el. Ez a modell a modern állam számára is példaértékű: a politika nem szól bele a szakmának juttatott közpénzek felhasználásába, viszont szigorúan ellenőrzi annak jogszerű voltát.
A törvény értelmében létrejön majd a
Mozgókép Koordinációs Tanács, melynek célja, hogy a különböző filmes pályázatokat összehangolja és összeállítsa az éves pályázati naptárt. A
Nemzeti Filmiroda a filmszakma működési feltételeit, a szolgáltató feladatokat végzi: cégregisztrációt, az art filmek besorolását, a filmszakma külföldi képviseletét, a koprodukciós igazolások kiadását. A
Nemzeti Filmarchívum pedig a nemzeti filmvagyon megőrzését biztosítja, és állami közgyűjteményként működik majd.
A
befektetési és adókedvezmények bevezetésével biztosítani tudják majd, hogy több külföldi és magántőke áramolhasson a filmiparba. Ennek keretében 10%-os adókedvezményben részesül az, aki Magyarországon a filmiparba fekteti a pénzét. Hiller István azt is bejelentette, hogy a kormány nemzetközi körúton kívánja ismertetni a külföldiekkel, milyen előnyökkel jár számukra a hazai befektetés.
A filmtörvény nemcsak a szakmának jelent majd előnyöket a korábbi állapotokhoz képest. A nézők, az ország is jól jár:
több és többféle magyar filmet láthatunk majd a mozikban.
A miniszter - a szakmai és politikai konszenzus okán - bízik abban, hogy az ellenzékben lesz akkora "politikai bátorság", hogy a filmtörvényt elfogadja.
Grunwalsky Ferenc az MMK elnökeként vett részt a tájékoztatón. Korszakos jelentőségűnek nevezte a kormány tegnapi döntését, valamint a törvényt a filmiparon túl is példaértékűnek tartja: olyan struktúrát dolgoz ki ugyanis, melyben egy művészeti ágazat saját magát artikulálhatja. Európában sincs sehol olyan rendszer, ahol az alkotóknak ennyire meghatározó szerepe lenne területük kialakításában. A
filmes infrastruktúra kérdéséről Grunwalsky elmondta, hogy az ÁPV Rt.-vel tárgyalások folynak, és talán hamarosan megállapodnak bizonyos keretekben. Ugyanakkor a technika is csak hosszabb idő alatt, más kedvező folyamatok beindulásával párhuzamosan fejlődhet.
Szomjas György a Filmszakmai Kerekasztal alkotói részét képviselve elmondta, hogy a Kerekasztal törvényelőkészítő munkája során műfajra, korosztályra és szakmai területekre nézve is teljességre törekedett. A törvény végső célját abban látja, hogy "a magyar néző magyar mozgóképhez juthasson".
Port Ferenc, aki a Kerekasztalban a filmterjesztői oldalt képviselte, hozzátette, hogy a korábbi törvénykoncepciókhoz képest ezúttal a
filmterjesztés végre kellő hangsúlyt kapott. Hiszen nem elég elkészíteni a filmeket, gondoskodni kell róla, hogy a nézőkhöz azok el is jussanak. A befektetési és adókedvezmények jótékony hatása lehet Port szerint, hogy megteremtődik egy jogi és gazdasági háttérfeltétel ahhoz, hogy a külföldi filmes megbízások terepén versenyhelyzetbe kerüljünk és felzárkózhassunk Prágához és Bukaresthez.
Miskolczi Péter producer a Kerekasztal munkájából kiemelte, hogy nem szavazásos, hanem konszenzusos úton alkották meg a törvény koncepcióját. Miskolczi szerint a Közalapítvány belső struktúrájának jövőbéli kialakítását is hasonló módon kellene elvégezni.
(Hamarosan olvasható lesz a filmtörvény-tervezet teljes szövege is a
filmhun.)