Novák Erik (Nyócker!, Fekete leves) legutóbbi filmjével, a Szeretlek, mint állat!-tal már bebizonyította, hogy mesterien űzi az önboncolást. A szemüvegkamerával és gopróval felvett, végig belső nézetes, improvizatív párkapcsolati tabló főszereplője, a filmrendező Erik (Novák játssza) párhuzamos életeket él, több nővel bonyolódik afférba, a film pedig a valóság és a fikció határmezsgyéjén egyensúlyozva tárja a néző elé az arctalan főhős szerelmi ámokfutását, ezen keresztül pedig a toxikus maszkulinitás mintázatait. A Szeretlek, mint állat! az alkotók elmondása szerint olyan történettöredékeket vonultatott fel, amik nem feltétlenül Novák Erik és a többi szereplő (Wahorn Matzaa, Parti Nóra, Fátyol Hermina, Péterfy Bori, Cseh Bori, Farkas Franciska) közötti viszonyokra épültek, viszont mindannyian saját korábbi élményeiket dolgozták bele a filmbe. Ami így egy szembesítő erejű, terápiával felérő élménnyé vált arról, hogyan tehetjük tönkre a másik felet egy kapcsolatban anélkül, hogy ennek tudatában lennénk.
A be- ki- le- fel- szét- meg- át- határozottan a cinéma vérité irányába lép el, miközben a Szeretlek, mint állat! közvetlen folytatásaként is nézhető. Itt is Novák Erik az egyik főszereplő, ő azonban már közel sem az a művész, akinek a szemüvegén át 6 évvel ezelőtt képet kaptunk a poligámia toxikus oldaláról. Erik megállapodott, és ezúttal párjával, a nála jóval fiatalabb Dorkával (Csoboth Dorka) közösen készít egy szintén belső nézetes filmet, saját magukról, a kapcsolatuk döccenőiről, boldog pillanataikról. Ezt a filmet nézzük mi.
Olyannyira, hogy a be- ki- le- fel- szét- meg- át- konkrétan azzal indul, ahogy Dorka és Erik beállítják a kamerát és a közös projektről beszélgetnek, vagyis arról a filmről, amit már éppen nézünk. „Nem szól rólunk, nem is tudjuk meg, hogy te ki vagy, meg én ki vagyok" – fakad ki Csoboth az első jelenetben, párja pedig olyan kommentekkel terelgeti a munkálatokat, mint: „szar lesz" vagy „teljes amatőrizmus.” Sőt, azt is javasolja, hogy „legyen osztott képmező”, Csoboth Dorka, a rendező pedig ezt meg is fogadja: a hosszú első jelenetben egymás mellett látjuk őket, ahogyan mindketten egy-egy kamerát tartva beszélgetnek. Az alkotópáros az ehhez hasonló megoldásokkal bátran beleáll a sufni megoldásokba, szimpatikus lazasággal, ironikusan és önkritikusan beszélnek a filmkészítésről, na meg rendszeresen reflektálnak a zavarbaejtő kitárulkozásukra is.
Erre szükség is van, mivel a pár a legintimebb közös pillanatokat tárja a nézők elé. Csoboth és Novák kendőzetlenül mutatják meg a saját életüket, van itt szakállvágás (egy komikusan nagy ollóval), fogmosás, orrszőr-tépés, és meztelen fürdőzés egy tóban. Ja, és persze szex. Elég sok szex. Az explicit jeleneteknél a film monokrómra vált, de a házi pornófelvételekből a stilizálás ellenére is sokszor kényelmetlenül sokat lehet látni. Ezeket a bensőséges pillanatokat pedig közös agyalások szegélyezik avantgárdról, szerelemről, szakításról, a párkapcsolat lélektanáról, az alkotói folyamat gyötrelmeiről, vagy épp a rágógumi aszpartám-tartalmáról. Még a sorsfordítónak látszó „szakítsunk vagy ne” veszekedések is bekerültek a filmbe, az pedig Csoboth Dorka alkotói fegyelmét bizonyítja, hogy egy intenzív, telefonon keresztül megejtett szakítós beszélgetés közben is bekapcsolja a kamerát, hogy a saját reakcióit filmezze.
A be- ki- le- fel- szét- meg- át- különös lüktetését így a két főszereplő-alkotó veszekedéseinek és az önfeledt időszakok váltakozása adja, amit a végére szépen össze is játszanak. A játékidő utolsó 10 percét majdnem teljesen kitöltő, egyszerre bizarr és rettentő vicces szexjelenet felteszi a koronát az élményre: egy elég hosszú együttlét közepette először mély beszélgetés, majd egy veszekedés bontakozik ki, ami hamar komikussá fajul. A furcsán időzített beszélgetés során még a csillagjegyekig is eljutnak, például az Astronet és ezáltal az asztrológia haszontalansága is szóba kerül.
A párkapcsolati évődés rendre összekapcsolódik a filmkészítés kérdéseivel, így, a be- ki- le- fel- szét- meg- át- egyszerre szerelmesfilm és egy gondolatkísérlet az alkotási folyamat nehézségeiről és esetlegességéről. Csoboth és Novák szépen összehozzák a kettőt: a film a lezárásról, pontosabban a lezárás lehetetlenségéről szól, ami nemcsak a szerelemre, de a filmkészítésre is ugyanúgy igaz: egy filmet sem lehet befejezni, legfeljebb abbahagyni.
Csoboth és Novák filmje pont olyan élmény, mint egy szerelem, annak minden hullámvölgyével és csúcspontjával. A be- ki- le- fel- szét- meg- át- egy intenzív, látványos kilengésekkel működő, a feleket felemésztő párkapcsolat töredékeit illeszti össze, amiből egy szeretetteljes, mégis diszfunkcionális szerelem dinamikája rajzolódik ki. Egy idő után már az is kérdés Csoboth és Novák számára, hogy ők ketten akkor most „járnak vagy nem járnak.” De ez igazából lényegtelen: ez a két ember a rabja egymásnak, szerelmükkel pedig egymást és magukat is bántják.
Az alkotók azonban, ahogyan szinte mindent, úgy ezt is képesek viccesen tálalni: Erik szarkasztikusan kérdezi az egyik randin: „akkor ez a búcsúvacsoránk, Dorka?" Máskor pedig, amikor a lány felveti az egymástól való függés kérdését, csak annyit mond: „Ez nem függőség, ez szeretet bazmeg.” Ugyanennyire önazonosak akkor, amikor a nagy korkülönbség kerül szóba. Mint kiderül, a lány konkrétan elszámolta, hány év van kettejük között, nem 40, „csak” 31. „Nem vagyok jó matekból” – összegzi magától értetődő természetességgel, és aztán ennyiben maradnak.
A be- ki- le- fel- szét- meg- át- különleges film egy furcsa kapcsolatról, aminek keresetlenül őszinte, fésületlen jelenetei képesek érzékeltetni a szerelem komplexitását. Csoboth Dorka és Novák Erik karizmatikus jelenlétének és humorának köszönhetően végig érdekes marad a naplófilmes, agyalásokra, veszekedésekre és nyaralós videókra építő struktúra, ráadásul még a film lezárása is ötletes.
A végefőcím alatt Hundred Sins és Sisi közös dala, az Anya Mondd Meg szól, miközben a gízai piramisok előtt, a sivatagban homokot sepreget egy munkás. Ez a sepregetés ötletes szimbóluma a filmben látott kapcsolatnak. Az arab közterület-fenntartó is úgy próbálja feltakarítani a homokot, ahogyan saját magunk martalékait szoktuk egy se veled, se nélküled kapcsolat során: ez egy ambiciózus, de lehetetlen és kvázi értelmetlen küldetés. Ezt a húzást pedig Csobothék egy, a filmhez remekül passzoló stáblistával fejelik meg, amin a hangutómunkát kivéve az összes pozícióban ők szerepelnek, külön-külön kiírva. Bizony, még intimitás-koordinátorokként is.
A be- ki- le- fel- szét- meg- át- a 44. Magyar Filmszemle kísérleti filmes programjában volt látható. Mozis premierről egyelőre nincs hír.