Bár csak november végén érkezett meg a mozikba, de egy hónap alatt ledominálta a listát Koltai Lajos nagyszabású történelmi filmje, ami a Filmforgalmazok Egyesülete adatai alapján 161 339 eladott jeggyel az év legnézettebb magyar filmje lett. Úgy tűnik, az Oscar-díjas Mephisto operatőrének neve rendezőként is jól cseng a magyar nézők fülének. A több mint kétmilliárd forintos költségvetésű Semmelweis elsőbbségét a nemzeti hőst alakító, országos népszerűséggel bíró színész, Vecsei H. Miklós is biztosította.

Kivételes alkalom, hogy a dobogó második fokán egy dokumentumfilmet köszönthetünk: A nemzet aranyainak (r.: Zákonyi S. Tamás) a háromszoros olimpiai aranyérmes, legendás magyar vízilabda-válogatott szerepeltetésével sikerült 93 291 nézőt becsábítania a moziba.

Semmelweis

Harmadikként a közvetlen állami támogatás nélkül készült Magyarázat mindenre futott be, 77 652 nézővel. Komoly teljesítmény ez, hiszen Reisz Gábor filmjének a költségvetése a töredéke annak az összegnek, amiből az őt megelőző két alkotás megvalósult. Amíg a Semmelweis 2,26 miliárd forint gyártási támogatásból és 45 millió forint marketing támogatásból gazdálkodott, addig a Magyarázat mindenre 53 millió forintos költségvetésből készült el, és ebből 18 milliót a Szlovák Audiovizuális Alap biztosított a Forbes cikke alapján.

Nagyszabású marketingkampány helyett a Velencei Filmfesztiválon elnyert díjra (a Horizontok-szekció fődíja), a VAN-nal berobbant rendező rajongói bázisára, a nézői visszajelzésekre tudott támaszkodni – és persze arra, hogy hiánypótló témája érdeklődést vált ki, mivel a legtöbb magyar film eddig ódzkodott tőle, hogy ennyire nyiltan beszéljen az ország megosztottságáról.

A Barbie táncolt, nevetett, sírt és győzött

A külföldi filmek terén itthon is egyértelműen működött a Barbenhaimer-jelenség, a két nagyon eltérő jellegű blockbuster közönségre nem kioltotta egymást, hanem erősítette, divatos elfoglaltság lett mindkét filmet megnézni. Azért nálunk is Greta Gerwing pinkbe bújtatott vígjátéka, a Barbie kerekedett felül, 686 197 nézővel lett itthon az év legnézettebb mozifilmje, ugyanakkor 568 997 nézőjével Christopher Nolan Oppenheimerje is óriási sikert aratott. Nolannek ráadásul ez az eddigi legsikeresebb filmje Magyarországon, az Eredet itthoni nézettségét (445 641 fő) imúlta felül.

Barbie

Az első két helyezettet összeköti az is, hogy nagy studiófilm létére mindkettőben megjelenik az eredetiségre való törekvés, és (egyelőre) nem képzik részét egyetlen filmes univerzumnak sem – sikerükkel sokéve uralkodó box office-trendet törtek meg Hollywoodban, és már itthon is. 

TOP 10 – legnézettebb filmek a hazai mozikban:

1. Barbie (686 197 fő)
2. Oppenhheimer (568 997)
3. A galaxis őrzői 3. rész (318 888)
4. Super Mario Bros.: A film (249 144)
5. Indiana Jones és a sors tárcsája (226 786)
6. Halálos Iramban X (224 453)
7. Elemi (210 077)
8. John Wick: 4. felvonás (186 650)
9. Napoleón (177 278)
10. Mission: Impossible – Leszámolás – Első rész (171 615)

A külföldi filmek hazai nézettsége ezután viszont papírforma szerint alakult, nagy franchise-ok (A galaxis őrzői, Indiana Jones, John Wick és Mission: Impossible) és gyerekeknek szóló CGI animációs filmek (Super Mario Bros, Elemi) követik egymást a Top 10-ben – Ridley Scott tudott még meglepetést okozni, akinek sikerült becsúsznia közéjük a Napóleon című életrajzi filmjével, ami 177 278 nézőt hozott itthon. A Semmelweis kis híján befért a top 10-be az össznézettségi listán is, Koltai Lajos filmjének 10 277 jegy hiányzott, hogy beelőzze a 10. helyen száguldozó Tom Cruise-t.

Vissza a magyarokhoz

Az idei év másik történelmi presztízsfilmje a Semmelweis mellett a tavasszal bemutatott Hadik volt, de nagyköltségvetésű kardozós kalandfilm a műfaji hagyományok ellenére a vártnál jóval kevésbé mozgatta meg a magyar nézőket – az 56 240 eladott jegy csak a negyedik helyre volt elég a hazai alkotások listáján. A Berlinig kalandozó magyar huszárok Szikora János által vezényelt csapata ennél nagyobb dicsőségre vágyott. Az ötödik helyet egy animációs filmnek sikerült megszereznie, a bölcsisek és ovisok kedvenc meséje, a Bogyó és Babóca 5. – Hónapok meséi (r.: M. Tóth Géza) 37 624 nézővel zárta az évet.

A toplista második felére felkerült filmek között viszont sajnos egy sem akad, amelynek sikerült volna akár csak a 20 000 nézőt elérnie. Még a korábban itthon tuti közönségsikernek számító romantikus komédia műfajában induló Cicaverzum is épp, hogy alatta maradt (19 673), bár igaz, hogy az átlagos romkomoknál bizarrabb felállással próbálkozott, a csábító szerepét ember helyett egy fekete kandúrra osztotta.

Cicaverzum

Ha reálisan és némi empátiával nézzük, illetve az elmúlt évek számaiból indulunk ki, akkor egy nem teljesen mainstream magyar produkció esetében, amennyiben 10 ezer eladott jegy fölé megy a magyar mozikban, már nem beszélhetünk kudarcról. Pedig egy kilenc és fél milliós országban ott lenne a lehetőség, hogy az olyan remek filmek, mint a Kojot négy lelke, a Műanyag égbolt vagy a Hat hét sok embert megmozgató mozis eseménnyé váljanak.

A legutóbbi magyar Oscar-nevezés, a Kojot négy lelke című animációs film 17 203 nézőt gyűjtött, a számtalan nemzetközi díj és az általános kritikai siker mellett a Hat hétre 13 467 jegyet adtak el, a berlini világpremier után a Műanyag égbolt című animációs sci-fi 11 500 nézőig ment el.

TOP 10 – legnézettebb magyar filmek a hazai mozikban:

1. Semmelweis (161 339)
2. A nemzet aranyai (93 291)
3. Magyarázat mindenre (77 652)
4. Hadik (56 240)
6. Bogyó és Babóca 5. - Hónapok meséi (37 624)
5. Cicaverzum (19 673)
6. Kojot négy lelke (17 203)
7. Legénybúcsú Extra (15 766)
8. Hat hét (13 467)
9. Műanyag égbolt (11 500)
10. Mesterjátszma (10 274)

Szintén szomorú tendencia, hogy idén sok magyar filmnek 10 000 nézőnél is kevesebb jutott, és ezek ráadásul jobbára első vagy második filmes rendezők alkotásai: Az almafa virága 8673 nézőig jutott, többek között az Elfogy a levegő (5728 néző), a Háromezer számozott darab (5323 néző), és a Valami madarak (3961 néző) is több figyelmet érdemelt volna.

Javulást elsősorban a TOP 3-ban tapasztalhatunk a tavalyi évhez képest, amikor a Nyugati nyaralásnak a Semmelweishez képest fele annyi néző, 83 074, míg a Szia Életemnek 61 890 és a Blokádnak 59 662 néző is elég volt a dobogó első három fokához.

 

2023 legjobb magyar filmjei

A cikkben a nézőszámok alapján rangsoroltuk a filmeket, ha arra is kíváncsi vagy, mik voltak a Filmhu szerkesztősége szerint az elmúlt év legjobb magyar filmjei, feltétlenül olvasd el a toplistánk. 2023 csodálatos éve volt a magyar animációnak, az év legfeszültebb debütfilmjében egy fiatal pingpongozólányért izgultunk, megszületett az elmúlt évtizedek legszebb és legőszintébb közéleti és közérzeti filmje, egy erdélyi tanárnő meghurcolásának történetén keresztül pedig ráismertünk a keserű hazai valóságra. 

A cikkben a Filmforgalmazok Egyesülete adataira támaszkodtunk.