A magyar programvezető szerint a végzős magyar filmeseknek már olyan bejárásuk van az európai filmvilágba, amely az előző generációknak még nem adatott meg. Véleménye szerint ez a lendületet kellene Magyarországról támogatni. "Nem bejutni kellene a filmpiacra, mert a fiatal magyar filmesek már ott vannak, hanem meg kéne akadályozni, hogy kicsússzanak onnan" - tette hozzá.

 

lesarcs3_500


Schwechtje Mihály frissdiplomás rendező azt tapasztalta Les Arcs-ban, hogy az utóbbi évek magyar fesztiválsikereinek - azaz Kocsis Ágnes, Mundruczó Kornél, Hajdu Szabolcs, Gigor Attila vagy Fliegauf Benedek nemzetközi díjainak - köszönhetően most már mindenhol odafigyelnek az utánuk érkező, még fiatalabb magyar rendezőkre.

A szintén rendezőként végzett Lóth Balázs úgy látja, hogy a magyar filmnek akkora híre van a világban, hogy a fesztiválon megjelent nyugat-európai producerek maguk keresik meg a kezdő magyar filmeseket, és "határozottan be akarnak szállni" a terveikbe koprodukciós partnerként, amennyiben a magyar állam is részt vállalna a gyártásban. "Csak egészen kevés hiányzik ehhez otthonról" - tette hozzá.

Manapság egy kezdő magyar filmesnek már megvan a lehetősége, hogy akár három ország koprodukciójában hozza létre első filmjét - hangsúlyozza a fiatal rendező. A nyugati producereket érdeklik az új magyar filmtervek, a fiatal filmesek pedig már olyan körülmények között szocializálódtak, hogy tudják, lehetetlen kizárólag magyar pénzből megvalósítani egy filmet. Ezért nem jelent számukra gondot, hogy terveikhez külföldi partnereket keressenek.

lesarcs1_500


A fesztivál koprodukciós fórumán több száz európai filmterv közül összesen húsz projektet mutattak be Les Arcs-ban az érdeklődő producereknek, köztük két magyar munkát: Zomborácz Virág és Nemes Jeles László pályázatát. Több fesztiváldíjas kisfilm után Nemes Jeles László első nagyjátékfilmjének forgatását 2012-re tervezi. Projektjét a cannes-i filmfesztivál által szervezett Résidence programra is beválogatták, amelyet 2011 márciusától tartanak négy hónapon át Párizsban.

Az S.K. című alkotás egy Auschwitzba deportált francia zsidó története, aki a Sonderkommando tagjaként dolgozik a koncentrációs táborban. A rendező az MTI-nek elmondta: a magyar filmfinanszírozási lehetetlenség és bizonytalanság miatt francia főproducert keres filmjéhez. A forgatókönyvet Nemes Jeles Láaszló szándékosan úgy írta meg, hogy abból francia film lehessen, miután kiderült, hogy előző filmjéhez, az Elséhez a Magyar Mozgókép Közalapítvány 2011-re szóló szándéklevele ellenére nem kapja meg a gyártási támogatást. "Bár az S.K. főhőse lehetne akár magyar is, de francia lesz, nem volt ugyanis más választásom, ha meg akarom csinálni a filmet" - tette hozzá a rendező. A forgatási helyszín viszont Magyarországon lesz. Nemes Jeles László filmjeinek producere, Havas Ágnes ugyanakkor bízik abban, hogy a magyar filmgyártás nem szűnik meg, csak másfajta támogatási rendszer szerint folytatódik.

lesarcs4_500


A forgatókönyvíróként végzett Zomborácz Virág diplomamunkájából Afterlife címmel jövő nyáron tervezi forgatni első nagyjátékfilmjét, amely egy zárt vidéki világban játszódik, tele groteszk helyzetekkel. A történet kiindulópontja egy rossz apa-fiú viszony, amely a lelkész apa halála után új fordulatot vehet azzal, hogy az elhunyt kísértetként jelenik meg saját temetésén. A film magyar producere, Pusztai Ferenc az MTI-nek elmondta: nagyon jó a sztori és az európai producerek részéről nagyon komoly érdeklődés mutatkozik a terv iránt. A film magyar finanszírozását illetően Pusztai bizakodó, ő is azt reméli, hogy néhány hónap múlva már működni fog az új filmes támogatási rendszer.

A Les Arcs Európai Filmfesztivál hivatalos versenyprogramjában 12 európai alkotás versenyez a Kristály Nyíl elnevezésű fődíjért. Magyarországot Kocsis Ágnes legújabb filmje, a Pál Adrienn képviseli.