Éppen 10 éve, hogy Nagy Dénes Lágy eső című kisjátékfilmjével bemutatkozott a fiatal tehetségeket felvonultató Rendezők Kéthete versenyén. Tar Sándor novelláját adaptálta, a forgatókönyvet operatőrével, Dobos Tamással közösen írta, a szerepeket pedig amatőr színészekre osztotta. A magyar-belga koprodukcióban megvalósult alkotás egy vidéki sertéstelepen kibontakozó tiniszerelemről szól. A főszereplők nem igazán képesek szóban megfogalmazni érzelmeiket, így az örökbefogadott fiú inkább gyújtogatni kezd, ami beillik egyfajta extrém szerelmi vallomásnak is. Nagy később Ezüst Medvét nyert a Berlinálén a Természetes fényért.

2014-ben Mundruczó Kornél a hatodik, versenyfilmek szempontjából az ötödik meghívást kapta Cannes-ba. A társadalomkritikus Fehér isten egy Lili nevű kamaszlányról szól, akit az anyja rég nem látott apjára bíz a szeretett kutyájával együtt. Csakhogy a keverékekre az állam különadót vet ki, így az apa inkább megszabadul az ebtől. Lili és a kutya elszakadnak egymástól, amitől mindketten egyre kezelhetetlenebbé válnak, és mindez oda vezet, hogy korcsok hada lepi el a várost. A kutya-apokalipszis kiérdemelte az Un Certain Regard szekció fődíját, ráadásul a főszereplő lány négylábú társát, Hagent alakító két eb még a Kutya Pálmát (Palme Dog) is elnyerte.

Fehér isten

Szőcs Petra A kivégzés című alkotását ugyanebben az évben a kisjátékfilmek versenyére válogatták be. Főszereplői Orsi és Örsi, egy örökbefogadott testvérpár, akik újra és újra eljátsszák a Ceauşescu házaspár kivégzését, miközben a nevelőszülők házassága romokban hever. Szőcs a főszereplő albínó kislány, Moldován Kató története által megihletve készítette el első nagyjátékfilmjét, a Dévát a Velencei Filmfesztivál támogatásával. Kárpáti György Mór Enyedi Ildikó rendezőosztályának hallgatójaként diplomázott a Provincia című kisfilmmel, ami a Cinéfondation szekcióban kapott helyet. A kisfilm főhőse Ottó, egy élelmiszerbolt kiszállítója, akinek sorsfordító napon egy régészeti ásatás mellett robban le a teherautója.

Nemes Jeles László holokausztdrámája 2015-ben, a cannes-i hivatalos versenyprogramban kezdte meg nemzetközi menetelését, ami aztán a legjobb idegennyelvű filmnek járó Oscar-díjjal teljesedett be. A Saul fia kamerája végig szorosan az auschwitzi sonderkommandos főszereplő (Röhrig Géza) nyomában jár, aki a saját fiát véli észre venni az egyik halott gyermekben, ezért megpróbálja eltemetni. A filmet már Cannes-ban is elhalmozták komoly elismerésekkel, a zsűri Nagydíját, a filmkritikusok FIPRESCI-díját, a Technikai-művészi Vulcain-díjat és François Chalais-díjat is hazahozta a fesztiválról.

A rákövetkező évben Nemes Jeles László a George Miller által vezetett cannes-i versenyfilmes zsűriben foglalhatott helyet, három évtized után az első magyarként. Társai többek között Donald Sutherland, Kirsten Dunst és Mads Mikkelsen voltak. 2016-ban a Kritikusok hetén versenyzett Tóth Luca Superbia című animációja, amely az egymástól elválasztva élő nők és férfiak világát egy különös kapcsolat létrejötte borítja fel. Ezzel párhuzamosan Andrasev Nadja A nyalintás nesze című MOME-diplomafilmje a Cinéfondation szekcióban szerzett megosztott harmadik díjat. A lakótelepi lakásban játszódó, kezdetben egészen hétköznapinak tűnő történet egyre álomszerűbbé válik, amikor kiderül, hogy a nő mennyire intim kapcsolatot ápol szobanövényeivel, majd a kukkoló cica (vagy emberi megfelelője) is felugrik hozzá egy kicsit nyalakodni.

A nyalintás nesze

2017-ben az Un Certain Regard szekcióban versenyzett Kristóf György Out című, szlovák-magyar-orosz-lett koprodukcióban készült nagyjátékfilmje. A határ mentén dolgozó főhős elveszíti a munkáját, ezért családját hátrahagyva hosszú utazásnak vág neki egy új munka reményében a Baltikumban. Eközben Mundruczó Kornél ismét az Arany Pálmáért volt versenyben, ezúttal a Jupiter holdja című sci-fi drámával, amelyben egy szír menekült tesz szert a repülés képességére. A Cinéfondation szekcióba abban az évben Szentpéteri Áron Láthatatlanul című kisfilmje került be, amelyet Enyedi Ildikó osztályában készített a Színház-és Filmművészeti Egyetemen. A film a Láthatatlan kiállítás egyik alkalmazottjáról, egy vak fiúról szól, aki egy tárlatvezetés során megismerkedik egy fiatal lánnyal – találkozásuk mindkettőjükben másféle nyomot hagy.

Szilágyi Zsófia az Inkubátor programban készítette Egy nap című első nagyjátékfilmjét, amely Szamosi Zsófia főszereplésével meséli el egy háromgyerekes családanya kihívásokkal teli napját. A realista és szívfacsaró magyar film a 2018-as Kritikusok Hete FIPRESCI- díját zsebelte be. 2019-ben Moldovai Katalin képviselte hazánkat a Cinéfondationban Ahogy eddig című, a Budapesti Metropolitan Egyetemen készült rendezői diplomafilmjével. A filmben egy idős nő életébe pozitív fordulatot hoz egy tragikus hír, a főszerepeiben Venczel Vera és Tóth Ildikó látható.

A világjárvány miatt 2020 rendhagyó év volt a cannes-i filmfesztivál történetében is, fizikai valójában nem rendezték meg, ám válogatásait más nemzetközi fesztiválok programjába illesztve mutatták be, illetve egy minifesztivált tartottak két szekció programjával. Az utóbbi, végül októberben megtartott vetítésre jutott ki Cannes-ba a Cinéfondation szekcióban Beleznai Márk Agapé című METU-s vizsgafilmje is, amely Gryllus Dorka és Kenéz Ágoston főszereplésével készült. A filmben egy tizenéves filmőrült és egy kissé elvarázsolt negyvenes egyedülálló nő között alakul ki valószínűtlen viszony.

A feleségem története

2021-ben visszatértek a filmesek a francia Riviérára, ami számunkra azért is fontos, mivel a hivatalos versenyprogramban volt Enyedi Ildikó A feleségem története című filmdrámájának világpremierje. Füst Milán azonos című regényét adaptációja egy viharos szerelmi kapcsolatot mutat be, ami a magányos tengeri medve, Störr kapitány és az életébe váratlanul belépő, eleven és fiatal felesége, Lizzy között szövődik. A kosztümös film olyan nemzetközi sztárokat vonultat fel, mint Léa Seydoux, Gijs Naber és Louis Garrel. A diplomafilmek között Rudolf Olivér Fonica M-120 című munkája volt látható, amelyben egy tízéves, magányos kisfiú épít fel magának egy külön világot egy ócska szállóban.

A diplomafilmes szekciót ugyan 2022-ben Cinéfondationról szimplán Cinefre nevezték át, de attól még tavaly is akadt magyar versenyző a keretében. Szelestey Bianka Hajszálrepedés című munkája volt az első ELTE diplomafilm, ami kijutott a fesztiválra. Főhősének, Lenkének szembe kell néznie azzal, hogy hiába kapaszkodik haldokló kapcsolatába, amikor párja nyolc év után, egy családi vacsora előtt bejelenti: szakít vele. A vitát egy kósza hajszál robbantja ki, de ennél több áll a háttérben.

27

Idén a rövidfilmek versenyébe választottak be hazai filmet, itt debütál Buda Flóra Anna 27 című animációja. A kisfilm főszereplője a 27 éves Alice, aki még mindig a szüleinél lakik és a hétköznapok szürkeségéből ábrándozásokba menekül. A szereplőknek Stork Natasa, Farkas Franciska, Szabó Simon, Fekete Ádám, Enyedi Éva és Kaszás Márk kölcsönzi a hangját. A kategóriában összesen 11 film versenyzik a rövidfilmes Arany Pálmáért, és ami biztos, hogy akárki is nyeri, a záróünnepségen a díjat Enyedi Ildikó fogja átadni.