Mundruczó Kornél rendező és Rév Marcell, a film operatőre
Tikkasztó a hőség, a gépekből áradó forróság tovább ront a helyzeten, az újságírók nem tágítanak, mindenki az éles felvételre vár, hogy az egyik főszereplő, Jéger Zsombor a levegőbe emelkedjen. Rév Marcell operatőr alulról veszi a jelenetet, míg a szereplő fölé akasztott, vele együtt mozgó kamera felső állásból is megmutatja az emelkedés folyamatát. Csattan a csapó, forognak a kamerák, és a karjaival a levegőt kavaró Jéger egyre magasabbra száll a bérházak fölé. A cselekményről annyit lehet tudni, hogy bonyodalma egy mesébe illő csoda, a történet háttere pedig a menekültválság. A film egy lebegni képes, szíriai menekült fiú és egy lecsúszott magyar orvos barátságáról szól. A lebegés csodája felbolygatja a realista orvos világlátását.
Ebédszünetben az alkotók a sajtósátorban válaszolnak az újságírók kérdéseire. Mundruczó, Wéber Kata forgatókönyvíró-castingos és Rév mellett jelen van Petrányi Viktória producer, Ágh Márton látványtervező, a kaszkadőröket koordináló Szabó Gáspár, valamint Farkas Balázs főrigger, aki a levitációs jelenet első számú szakértője. A rendezőtől megtudjuk, hogy még a migráció krízissé eszkalálódása előtt, öt éve kezdett el foglalkozni a történettel. A forgatókönyv első, három évvel ezelőtti változatának első sora ez volt: Valamikor a jövőben - ezt aztán később törölni kellett, mert a disztópikus sci-fiből valóság lett. A menekültválság csúcsa idején a Fehér Isten alkalmával már összeszokott stáb összeült megbeszélni, elkészítsék-e egyáltalán a filmet. Mundruczó arról is beszélt, hogy nem lép párbeszédbe a többi migránsválság-témájú filmmel, az általános krízisélmény, a „nem tudjuk mi van”-helyzet az, ami igazán érdekli. Szerinte a film mottója ez lehetne: „legalább annyira zuhan, mint amennyire repül”.
Jéger Zsombor egyre messzebb a biztos talajtól
A Filmhu arról kérdezte a rendezőt, hogy miért választotta a hagyományos, régi iskolában használt kaszkadőrmunkát a CGI, azaz a számítógépes effektek helyett. Mundruczó elmondta, hogy a történet fantasztikumát, a fantasy-elemeket igyekeztek ellenpontozni valódi trükkökkel és külső helyszíneken való forgatással. Le akarták hozni a földre az irracionális történetet. Nem akarták se a hollywoodi szuperhősfilmeket utánozni, se minimalistán, alulról felvenni a magasban játszódó jeleneteket, helyette a kamerát is a levegőbe röpítették, és hosszú snitteket használtak a vágással való illúziókeltés helyett. Mundruczó szerint ez a kameramunka filozofikus metafora is: más, megváltozó nézőpontot jelképez, amin keresztül ezúttal a menekültválságra tekintünk majd.
Andy Vajna Petrányi Viktória producerrel egyeztet
Ahogy azt Mundruczó korábbi filmjeiben már megszokhattuk, ezúttal is szerephez jutnak az amatőr színészek, sőt valódi menekültek is, akiknek a kiválasztása az alkotók szerint a létező legfrusztrálóbb feladat volt. Előfordult ugyanis, hogy a casting során kiválasztott szereplő a következő héten már valahol Nyugat-Európában járt. A migránsok nem akartak se Magyarországon maradni, se szerepelni.
Rév Marcell mellett Cserhalmi Györgyöt is érdekli a felvett jelenet
Az amatőrök mellett hivatásosok is szerepelnek a filmben, így Balsai Móni, Haumann Péter vagy Cserhalmi György, de feltűnik például Birkás Ákos is, a rendező legkedvesebb kortárs festőművésze. A grúz Merab Ninidzét Mundruczó több mint tíz éve próbálja becserkészni egy közös munkára, Aleksei German Papírkatonák című drámájában nyújtott alakítása óta. Ninidze már a Fehér Istenben is szerepelt volna, de az utolsó pillanatban le kellett mondania a részvételt - szerepére így aztán maga a rednező ugrott be.
Mundruczó megvalósult álma: Merab Ninidze a szereplők között
Hasonló színészcsere a Felesleges ember esetében is előfordult, itt egy Németországban tartózkodó, menekültstátuszú szír fiú volt kénytelen visszamondani a részvételt – az ő helyére választották ki Jéger Zsombort. Mundruczó szerint ez a filmje sokszereplős, ami érdekes változás a korábbi munkáihoz képest.
A Felesleges ember a Filmalap 697 milliós támogatásával valósulhat meg, a magyar-német koprodukcióban készülő film gyártója a Proton Cinema. A szinte teljes egészében budapesti forgatás várhatóan augusztus közepén zárul, néhány jelenetet pedig októberben rögzít majd a stáb. A tervek szerint a jövő év második felében kerül a film a mozik műsorára.
Fotók: Pozsonyi Janka