Színház és Filmművészeti Egyetem / Schwechtje Mihály

Az SZFE mesterszakos rendező osztályát vezető Schwechtje Mihálynak is újra kellett gondolnia a mostani félév tematikáját és működését. Az osztályt tavaly ősszel vette át Nagy Zoltán oldalán, miután az előző osztályfőnök, Gothár Péter távozott az egyetemről. A terv szerint félévenként egy harmadik tanár is csatlakozik hozzájuk, és ebben az időszakban éppen Hajdu Szabolcs lett a társuk, akinek az Ernelláék Farkaséknál és több lakáselőadás után sok gyakorlata van a zártabb térben zajló rendezésben, alkotóként nem egy válságos időszakot megélt már. 

Az előrehozott tavaszi szünet után, a karantén első heteiben ők is átálltak a digitális oktatásra, a diákok az egész országban szétszóródva próbálják elvégezni az otthoni feladatokat. Így mesélt nekünk a gyakorlati oktatásról: 

“Az oktatásunknak fontos része, hogy a diákok hétvégi filmeket forgatnak. Kapnak, választanak, írnak valamilyen rövid anyagot, és azokat kell pár nap alatt elkészíteniük. Péntektől hétfőig leforgatják, együtt átnézzük a leválogatott musztert, utána az első vágatot és így tovább. Ehhez nagyon fontos lenne a személyes jelenlét, ami jelen esetben lehetetlen. Ezért megpróbáltuk a rendezői gyakorlatokat a karanténéletre átformálni. Ami egy kicsi előnye a filmrendező hallgatók szempontjából ennek az egész őrületnek, hogy intenzívebben tudunk most együtt dolgozni Máté Gábor osztályával, mert a színészeknek nincsenek színházi próbáik, ami általában az összes idejüket elveszi.

Schwechtje Mihály a Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) forgatásán

Most még egészen az elején vagyunk, annak a kitalálásában, hogyan tudunk ebből a helyzetből izgalmas filmet készíteni. Ebben a kezdő pillanatban úgy gondoljuk, hogy a legjobb forma erre a websorozat, de  a közös gondolkodás során ez még megváltozhat. A diákok videóchaten keresztül fognak rendezni, és erre az új, koronavírus okozta élethelyzetre fognak reagálni. Telefonnal vagy laptoppal rögzítik a filmet, ami abból a szempontból érdekes, hogy ugyanazt az eszköztárat fogják használni, amit ma mindenki kényszerűen használ, csak mi megpróbáljuk megtalálni ebben az esztétikát és igyekszünk mozgóképes kifejezőeszközként tekinteni rá. 

Tulajdonképpen a diákoknak olyan ez, mintha kaptak volna egy nagyon szigorú formai követelményekkel körülhatárolt feladatot, csak máskor mi, tanárok találjuk ki, hogy mik az előre lefektetett szabályok, most viszont az élet dobta ezt nekik. Küzdelmes feladat ez, mert első ránézésre ezek a típusú képek nagyon szegényesek, így nehéz a tehetségével kitűnni vágyó fiatalnak csillognia, másfelől viszont intellektuálisan és emocionálisan sokkal jobban igénybe is veszi őket, kénytelenek mélyebbre hatolni, mert a külsőségekben nagyon korlátozottak a lehetőségeik. Azért is gondolkodunk a websorozatban, mint formában, mert az otthonülés miatt megnőtt a tartaloméhség az emberekben, most nyílt egy lehetőség rá, hogy a pályakezdő rendezők magukra irányítsák a figyelmet, és elkezdjék megtalálni a közönségüket.”

Lát pozitívumot is ebben a rendszerben, neki rendezőként is sok nehéz helyzetet kellett eddig megoldania, amihez már hozzászokott: “Előnye ennek a hülye helyzetnek, hogy erősíti a találékonyságot. Amióta csak filmezek, már rengetegszer fordult a feje tetejére a világ, és nem csak úgy, hogy mostanra harmadjára változik meg a teljes filmfinanszírozási rendszer, hanem tágabban véve vis volt munkanélküli hullám, gazdasági válság, elvándorlás, menekültválság stb...  és ezekben a helyzetekben valahogy mindig talpon kell maradni, leleményesnek kell lenni, hogy tudjunk az adott lehetőségek között is autonóm, önállóan gondolkodó alkotóként dolgozni.  

Kovács István: Ostrom (SZFE MA vizsgafilm)

Szerencsés, hogy ebben a félévben Hajdu Szabolcs a tanár párom, mert ő ennek a túlélésnek és újraéledésnek a mestere Magyarországon. Sokszor, mindenféle alakot váltott már a színháztól, a filmen át, a színészetig. Tudja, hogyan kell tudni filmet csinálni akkor is, amikor a hagyományos, megszokott keretek között nem lehet. Ez a mostani egy ilyen helyzet, és ő egy jó példa és tanácsadó a diákoknak. Vele és Nagy Zoltánnal hárman próbáljuk most a mesterosztályban kitalálni, hogy kell karanténban filmezni. 

Távoktatásban elkezdtünk egy olyan programot, ami egyébként Szabolcs alkotói módszeréhez kapcsolódik. Megpróbálunk elsőként a színész karakteréből kiindulni. A holnapi napon négy színész egymás után bejelentkezik hozzánk a chatbe és nézzük őket, picit beszélgetünk velük, de főleg nézzük őket, és a diákok megpróbálják elképzelni, hogy a megjelenése, tekintete, kisugárzása alapján ki lehet ő, mik a családi viszonyai, mivel foglalkozik, mi lehet a neve, és ezen a ponton mi lehet élete legnagyobb konfliktusa. Ezekből elindulva fognak felépülni a karakterek, akik aztán ennek a kísérletnek a szereplői lesznek. Az írásra is nagyobb energiát fektetünk, így, hogy nem tudnak kimozdulni, megpróbálunk minden korábbi, a koronavírus előtt elindított filmtervet acélosra megíratni velük.”

 

ELTE Filmtudomány - MA filmkészítő szakirány / Pálos György

Az ELTE Filmtudomány MA Filmkészítő szakirány oktatója szerint az első napok sokkhatásként érte a diákokat, és kellett egy pár nap, amíg felfogták a helyzet komolyságát. Ő nem gondolta drámainak a helyzetet, inkább gyorsan reagálva leültek és kitalálták, hogy mi legyen a következő lépés. “Nézzük meg, hogy mit tudunk csinálni ebben az új helyzetben. Próbáljuk azt a látszatot kelteni, mintha minden jó lenne. A külföldieknek most kicsit nehezebb itt lenni, nem tudnak mit csinálni. Vannak marokkói, jordániai meg indiai diákok, és ők nem tudnak csak úgy hazaugrani.”

A lényeg, hogy senkit nem szabad senkit csoportos munkára biztatni. Ezek most egyéni feladatok, olyanok, amikben nem kell feltétlenül érintkezni vagy beszélni egymással. Meg kell mozgatni a belső kreatív energiákat. A feladatokat telefonnal is meg tudják csinálni, mert amit mi ebben a helyzetben csinálunk, az vizuális készségfejlesztés, és ahhoz nem kell feltétlenül nagy technikai háttér. Próbálom kitalálni, hogy hogyan lehet előnyt kovácsolni a helyzetből, mindenki személyre szóló feladatokat kap.”

 

Pécsi Tudományegyetem Filmtudományi és Vizuális Tanszék / Lichter Péter

Lichter Péter 2018 óta oktat az egyetemen, és idén márciusban ő lett a filmszak tanszékvezetője is. Őt kérdeztük az új körülményekről. "Nálunk, a Pécsi Tudományegyetem Filmtudományi és Vizuális Tanulmányok Tanszékén, a kollégákkal a PTE távoktatási irányelveit követjük, amik a teljes bezárást követően szerencsére viszonylag gyorsan megszülettek. Egyrészt van egy központi "kapcsolattartó" felület, a Microsoft Teams rendszere: ezen a felületen történik az oktatók egymás közötti és a hallgatókkal folytatott kommunikációja. Lesznek kísérletek a szinkronidejű, Skype-os óratartásra (általában a kisebb, csoportos szemináriumoknál) de a tanszéken általában mozgóképes, videós anyagokat készítünk, amik a Youtube-ra vagy a Vimeóra feltöltve újranézhetők lesznek a hallgatók számára. 

Ezek a "videószemináriumok" adják a félév maradékának gerincét, illetve a heti beadandók és a gyakorlati órák esetében a konzultációk. Nyilvánvaló, hogy semmilyen távoktatási innováció és technológiai csoda nem képes a "hagyományos" tanórák hatékonyságát és közvetlenségét pótolni - vagyis ezek csak részmegoldások lehetnek. De azt hiszem ebben a mindenki számára váratlan és extrém helyzetben a rögzített videók (amik max félórás kvázi videóesszékként is működnek a maguk korlátai között) viszonylag jó mankók lehetnek a rendszeres konzultációk mellett."

 

MOME Anim

A MOME Animáció szakán az előadásokat online platformokra kerültek át. A különböző gyakorlati feladatok és projektek többségének megvalósulását, eleve digitális munkafolyamatok lévén, nem fenyegeti a veszélyhelyzet, ezzel szemben a egyes csoportmunkákat, a fizikai eszköz- vagy stúdió használatot igénylő feladatokat – ilyen például a tárgyanimációs, bábanimációs feladatsor – kénytelenek elnapolni vagy más módon kiváltani: „Minden olyan gyakorlatorientált képzés, mint amilyen a miénk is, nehézségekkel küzd. Ugyanakkor ezekben a kényszerű helyzetekben kiderül, hogy bizonyos online megoldások, vagy e-learning metódusok igazán használhatóak, több esetben nagyon hatékonynak bizonyulnak. Most kénytelenek vagyunk elsajátítani és gyakorolni sok mindent, amit magunktól nem biztos, hogy kipróbáltunk volna ” - mondták el a tanszék munkatársai.  

A most jobban megismert eszközöket, mint az online közösségi munkára, e-learningre és folyamatmenedzsmentre alkalmas applikációkat annyira hasznosnak találják, hogy a szeretnék beépíteni a normál tanmenetbe is: “Az a tanulság, hogy a személyes találkozások, az együttlétek milyen nagy értéket jelentenek, és ezeket a közös gondolkodásra, gyakorlásra, alkotásra kell fordítani. Az információ átadása, az ismeretszerzés megoldható másképpen is.”  

A MOME tavaly átadott épülete / Forrás: MTI

A kieső gyakorlatokat és közös tevékenységek pótlásra kerülnek, amint erre lesz lehetőség. Arról, hogyan élik meg a hallgatók és a tanárok az átállást, megtudhattuk: “Sokakat zavar, hogy nem tudják úgy megoldani, kivitelezni terveiket, mint ahogy szerették volna. Ugyanakkor nagy az elszántság és az összetartás az oktatók között, hogy így is értelmezhető és értékelhető munkák szülessenek, együtt keressük a jó megoldásokat. Ez összekovácsolja a közösségeket, jobban odafigyelünk egymásra, segítőkészség jellemzi a mindennapokat.” Az egyetem közösségi létének hiánya különösen mélyen érinti a hallgatókat, erre a szakon belül is próbálnak megoldást találni: ”Igyekszünk ezt valahogy kezelni, olyan szakmai és egyben közösségi programokat futtatni, amelyek ellensúlyozzák a bezáródás, mentális fáradás jelenségeit.”  

Darabos Éva: Pá kis panelom! (MOME Anim)

Nem forognak veszélyben az idei animációs diplomák: “Azok, akiknek a forgatásuk tavaszra lett időzítve, nyilván nem tudják a filmjeiket befejezni. Ugyanakkor vannak olyanok - és az animációsok között majd mindenki ilyen -, akik tovább tudnak dolgozni. Annyi a különbség, hogy a stábtagok között az eddig is jellemző távkommunikáció most kizárólagos lett.” Azt viszont elképzelhetőnek látják, hogy a diplomavédés a megszokottól eltérően, videókonferenciával és a filmek online megtekintésével fog zajlani, amennyiben nem múlik el a vészhelyzet: “De ha így lesz, még inkább várjuk majd az alkalmat, amikor ismét találkozhatunk a közönséggel azokon a KISKAKAS bemutatókon, amiket hagyományosan ősszel szoktunk tartani.” 

 

METU Animáció és Média Design / Kiss Melinda

A Budapesti Metropolitan Egyetem Animáció és Média Design Tanszék vezetője, Kiss Melinda elmondta, hogy aránylag könnyen át tudtak állni az online kommunkációra, ami annak is köszönhető, hogy a METU már korábban elkezdett készülni a távoktatás bevezetésére bizonyos területeken: “Gyorsan tudtunk reagálni az új helyzetre. A Módszertani Intézetünk vezetője kész, kidolgozott online oktatási módszertannal segített ki azonnal minket, és konkrét javaslatokat küldtek a távoktatás lehetséges megoldásaira.” Az átállásban segítségükre volt a tanárok és a hallgatók proaktivitása és az IT-s munkatársak komoly erőfeszítése is.

Az animációs oktatás online formája a tanárok és a hallgatók között fennálló mester-tanítvány viszonyra épül: “Mivel az animációs művészetben ma már eleve sok minden digitálisan zajlik, és nem ritka, hogy a produkciók a földrajzi távolságok miatt távmunkában készülnek, így jó pár megoldás már adott volt. Az általunk jelenleg használt kommunikációs csatornák változatosak, a videókonferenciától kezdve, a közös online platformok használatán át az e-mailes konzultációig sok minden fellelhető.” 

Pataki Szandra: Wireless (METU Animáció)

A külföldi hallgatók közül sokan hazautaztak, de most már nyugodt körülmények között folyik a távoktatás, gyakran kontinensek között: “Az elmúlt héten például tartottam olyan órát, ahol a résztvevők Kínából, New York-ból, Egyiptomból, Isztambulból és Moszkvából jelentkeztek be. Bízom benne, hogy a lendület kitart, és fent tudjuk tartani a hallgatóinkban az érdeklődést és motivációt, jelenleg minden arra utal, hogy ez sikerülni fog.” Minél több olyan anyagot igyekeznek a hallgatók rendelkezésére bocsátani, amelyekkel önállóan tudnak haladni. Módosítani kellett az olyan gyakorlati műhelymunkákat, mint a bábanimáció, annak érdekében, hogy online konzultáció mellett egyénileg, otthon is elvégezhetők legyenek. 

A végzős évfolyamok mindenképp diplomázni fognak idén, és a filmeknek is el kell készülniük, sok esetben már a gyártás is megkezdődött.  A hang- és szinkronfelvételek esetében számolnak nehézségekkel, de ezekre aktívan keresik a megoldást. A záróvizsgákkal kapcsolatban még várják a minisztériumi tájékoztatást: “Több forgatókönyv is van, de természetesen kiemelt célunk, hogy a hallgatóink tanulmányai, illetve a karrierjük indulása ne szenvedjen kárt. Bárhogy is alakul, mi azon leszünk, hogy idén is legyenek boldog és büszke végzettjeink. A legjobb persze az lenne, ha minél előbb személyesen is tudnánk gratulálni nekik és koccintani frissen szerzett diplomájukra.”

 

 

METU Mozgókép Tanszék / Rozgonyi Ádám

Rozgonyi Ádám, a METU Mozgókép Tanszékének vezetője is kiemelte, hogy az egyetem már korábban felkészült a távoktatás bevezetésére, ami gördülékennyé tette a váltást, és amit az oktatók és a diákok flexibilitása is megkönnyít. Az elméleti tárgyak esetében, mint amilyen a dramaturgia és a filmírás, náluk is beválik a Skype-on, Zoom-on és CooSpace-en keresztül történő oktatás. 

A gyakorlati területeken – rendezői, operatőri, vágói és egyéb technikai eszközöket igénylő munkák – egyénileg elvégezhető feladatokat adnak a hallgatóknak: “Ezek ugyan nem pótolják a műtermi vagy külső forgatást használó kontaktórákat, de alkalmasak a filmkészítés folyamatos gyakorlására. A kijárási korlátozás bevezetése még jobban be fogja szűkíteni a hallgatók forgatási lehetőségeit, tehát biztos, hogy későbbre kell halasztanunk ezeket a feladatokat, amikor már lesz lehetőségük a most elmaradó munkák pótlására.” 

Füzes Dániel: Szokásjog (METU Mozgókép)

A végzősöknek sincs okuk aggodalomra: “Mindenkit megnyugtattunk, hogy lesz diplomázás, és remélhetőleg el tudnak készülni a diplomafilmek is, legfeljebb csúszással. Az egyetem számára kiemelten fontos, hogy hallgatóink be tudják fejezni elkezdett tanulmányaikat, és ebben minden lehetséges támogatást megadunk nekik. Mivel napról-napra változik a helyzet, várjuk a minisztériumi útmutatásokat, mi is különböző szcenáriókkal készülünk.”

 

UPDATE: A kormány időközben lehetővé tette bizonyos intézmények számára, hogy megtartsák a záróvizsgákat.  

Borítókép forrás: SZFE Facebook