Az eredetileg Szent Johanna címmel forgatni kezdett mozi körül a mintegy másfél éve folyó munkálatok során több dolog is megváltozott. Először is a film címéből kikerült a „szent” szó, másrészt a Johanna, amely eredetileg A 78-es szent Johannája című rövid operafilm egészestéssé duzzasztása lett volna, önálló alkotássá kerekedett. „Leforgattuk a kiegészítőnek szánt jeleneteket, körülbelül 60 percnyire tervezett pluszt, de nem számítottunk arra, hogy a felvett anyag önálló életre kel, és teljesen más stiláris egységet és történetet kíván – mondta Petrányi Viktória producer. - Leginkább ez okozta a Johanna befejezésének csúszását, és ebből adódott, hogy a keletkező finanszírozási hiányt pótolni kellett, ami újabb késést jelentett az eredeti tervhez képest.”
A Johanna forgatása a Lipótmezőn fotó: Pfeffer Attila |
A külföldi fesztiválsikerek és az ismertség nem jár automatikusan anyagi, technikai lehetőségek megszerzésével, azonban felhívhatja a figyelmet az alkotókra. Philippe Bober, a Szép napok world sales ügynöke, a Johanna cannes-i programba kerülése után már jelezte, hogy az operafilm nemzetközi eladásában ismét részt kíván venni. A Szép napok az ő segítségével 22 országban talált vásárlóra.
Ami a Johanna értékesítését illeti, a producer szerint „kockázatos feladat lesz, mert a műfaj – operafilmről van szó - sok forgalmazóban kételyt kelthet értékesítési szempontból; igaz, másokat pedig éppen a különlegessége csábíthat. „A film műfaji egyedisége kétélű fegyver, amit marketing szempontból jól ki lehet használni, de sokkal többet fogunk tudni a cannes-i bemutató után.”
Mundruczó Kornél korábbi filmterve, a Delta éppen a Johanna miatt csúszott. A jelenlegi állás szerint legkorábban idén decemberben kezdődhetne a forgatás. A Delta nemzetközi, német-román-magyar koprodukcióban valósulna meg. Mindenesetre Petrányi Viktória nem szeretné, ha túl sok partner venne részt a film elkészítésében, mert az sok elvárással is járna. „Az egyik saját színészeket, a másik hazai helyszíneket szeretne a filmben látni, vagy az utómunkálatokat kívánná elvégeztetni saját gyártóval” – említette Petrányi a többszörös partnerségben megvalósuló filmek hátrányát.
Tóth Orsolya, a Johanna főszereplője fotó: Pfeffer Attila |
Mundruczó Kornél filmjei a néhány éve alakult Proton Cinema gyártó stúdióban jöttek létre, amelynek tulajdonosa maga a rendező és filmjeinek producere, Petrányi Viktória. A stúdió nyitott alkotóműhely, vagyis bárki érkezhet filmtervvel. Azonban a néhányfős cég egyelőre nem rendelkezik olyan széles kapacitással, hogy Mundruczó tervein kívül más alkotók munkájával foglalkozhatna. Petrányi a stúdióban folyó tevékenységről elmondta: „Kornél nagyon gyors alkotó, így mindig hoz új elképzeléseket, és színházi tevékenységét is mi koordináljuk, ami a háromfős stúdiónak éppen elég feladatot ad. Egyszerre maximum két-három terv megvalósításán dolgozunk, azokkal viszont nagyon koncentráltan. Amint további munkatársakat tudunk alkalmazni, már több eséllyel foglalkozhatunk párhuzamosan több filmtervvel is.”