A néhány éve visszavonult filmrendező legelső munkáiban használt dokumentarista stílus mellett éppen a Panelkapcsolatban tűntek föl először az olyan stilizációs elemek, amelyek később (sok más összetevővel együtt) az egyetemes filmművészet legnagyobbjai közé emelték Tarrt. A film egyik legfontosabb fogaskereke a házaspárt alakító Pogány Judit és Koltai Róbert roppant intenzív, ugyanakkor eszköztelen és teljesen természetes játéka, ami a színészek pazar teljesítményén túl magánéleti, házastársi kapcsolatuknak is köszönhető.
Jelenet az Őszi almanachból
A nyolcvan perces filmet követően bő fél órával, vagyis este 7 órakor kezdődik Tarr pályafutásának egyetlen színes filmje, a két évvel később, 1984-ben bemutatott Őszi almanach, amely már önmagában a színek stiláris használatával is jelzi a szocio-filmezéstől való eltávolodás szándékát. A történet egy idős hölgy lakásában játszódik, ahol Temessy Hédi karakterének fián kívül jó néhány barát vagy ismerős alkotja a népes lakóközösséget. A szereplők közti kapcsolatrendszer folyamatos változása a tulajdonos vagyonából adódik, amelyre titkon mindannyian pályáznak.
A dokumentarista megközelítést teljesen elhagyó Tarr első olyan filmjéről van szó, amely a környezet háttérbe szorításával egyértelműen az emberi kapcsolatok, illetve az emberi jellem természetét vizsgálja, megalapozva az olyan, 90-es években születő mesterműveket, mint a Sátántangó vagy a Werckmeister harmóniák. Az Őszi almanach egyébként (az Örökmozgó ez irányú elkötelezettségének eredményeként) eredeti, 35 milliméteres kópiáról kerül vetítésre.
2016. június 19., vasárnap. Örökmozgó Filmmúzeum (Üllői út 2-4. Bejárat a Baross u. 1. felől is.)
17:00 Panelkapcsolat (fekete-fehér, magyar játékfilm, 80 perc, 1982).
Írta és rendezte: Tarr Béla. Fényképezte: Mihók Barna, Pap Ferenc.
19:00 Őszi almanach (színes, magyar filmdráma, 115 perc, 1984).
Írta és rendezte: Tarr Béla. Fényképezte: Kardos Sándor, Pap Ferenc, Gulyás Buda. Zene: Víg Mihály.