5. SZANDTNER ANNA (Larry)

Larry történetének a hátterében az idei év egyik legérdekesebb női karaktere született meg: Noémi. Larry apjának új szerelme még alig ismeri a férfit, de máris egy bonyolult apa-fiú kapcsolat kellős közepén találja magát, ebben próbál kiigazodni, miközben mindkét férfihoz és önmaga megismeréséhez is egyre közelebb kerül. Thuróczy Szabolcs és Vilmányi Benett letaglózó, hangos, bravúros játéka mellett Szandtner Annának pont a visszafogottságával kell megmutatnia karaktere drámáját, benyomásai, viszonyai és vágyai folyamatos változását. Emellett Noémi borsodi idősgondozóként nemcsak az alsó középosztály nehézségeit hozza felszínre, de azoknak a nőknek a helyzetére is reflektál, akik valamilyen gondozási munkát végeznek – az ápolónők, óvónők, gondozók, azaz a klasszikusan női szerepekhez kapcsolódó munkák szakmai és személyes kihívásai filmen és a közbeszédben egyaránt erősen alulreprezentált téma. Noémi belső feszültségeit Szandtner játéka hétköznapiságával hozza felszínre, és néhány jelenet alatt képes megmutatni egy sztereotípiáktól és túlzásoktól mentes, emlékezetes karaktert. (BA)

 

4. MENTES JÚLIA (Ida regénye)

Nem csak a díszletek, jelmezek, parókák teszik a kosztümös filmet, de a színészek mimikája, gesztusai, mozgása is kellenek ahhoz, hogy elmerülhessünk egy távoli kor világában. Mentes Júlia az Ida regényének főszereplőjeként mintha beleszületett volna az 1910-es évekbe, egész lényével átadja magát Gárdonyi Géza békebeli miliőjének. A zárdából kicsapott Ida csak a jóízlés határain belül lázad: pont olyan szép, hogy ne legyen túl hivalkodó, és éppen annyira pajkos, amennyire az etikett engedi. Ábrándos tekintetével Mentes felidézi a lányregények romantikus főszereplőit, de drámaibb pillanataiban felvillantja egy érettebb karakter lehetőségét is. Bár ez volt a fiatal színésznő első komolyabb filmszerepe, olyan eleganciával és könnyedséggel vált századeleji naivává, hogy azzal új minőséget hozott a magyar kosztümös filmbe. (BA)

 

3. CSONKA ESZTER (Szelíd)

Amatőr színészként tört be idén a toplistánk legjobbjai közé Csonka Eszter testépítő világbajnok, akit Nemes Anna kiváló érzékkel fedezett fel a Beauty of the Beast című dokumentumfilmje készítése közben, meglátta benne egy elemeltebb, fikciós karakterdráma főszerepének lehetőségét is. Eszter jóval több egy tökéletesre megformált, bronzra barnított, izmos testnél, jelenlétéből egyszerre sugárzik a film címében is kiemelt szelídség, egy megkapó nyugalom, miközben a pillantásában, a súlyok végtelen emelgetése közben is folyamatosan jelen van egy belső feszültség, a boldogtalanság kivetülése, ami szétfeszíti őt odabent. A női testépítés elképesztő, sokszor bizarrba hajló világába első kézből nyújt betekintést, és bár Edina történetében számos fiktív elem van, Eszter testépítő karrierjének valós küzdelmei a játékán keresztül egyértelműen beleépültek a Szelíd izomszövetébe. 2022 egyik legérzékenyebb színészi alakítása az övé. (PJ)

 

2. STORK NATASA (Veszélyes lehet a fagyi)

Egyre gyanúsabb, hogy Stork Natasa egy mágikus teremtmény. Ez persze nem feltűnő tettekben, hanem apró, csalafinta gesztusokon, többértelmű félmosolyokon és vágyakozó-merengő létezésen keresztül nyilvánul meg. Ezért is illik bele tökéletesen az olyan, a valóságtól csak picit elemelt, egyúttal a lélek belső tájaira kalauzoló filmekbe, mint a Felkészülés vagy a Veszélyes lehet a fagyi. Önismétlésről persze szó nincs. Az ikerpár megformálásakor a finomság lehetett a kulcsszó: pontos és érzékletes az a színészi eszköztár, amelyet a munkájának élő, tüskés modorú Adél, illetve az anyasággal és a boldogtalan párkapcsolattal birkózó Éva megformálásához használ. Nem választ oldalt, alakításával egy racionálisan nehezen feloldható ellentmondást tesz átélhetővé és fogadtat el: a testvérek pillanatok alatt képesek felidegesíteni a másikat, néha a legelemibb szinten sem működik köztük a kommunikáció, és mégis összetartja őket egy láthatatlan kötelék. Szerencsés a magyar film, hogy idén két Stork Natasát kapott. (VD)

 

1. PÁL EMŐKE (Magasságok és mélységek)

Az erdélyi színésznőt eddig csak kisebb szerepekben láthattuk feltűnni a vásznon (Valan - Az angyalok völgye, Békeidő), idén viszont Csoma Sándor filmjének főszereplőjeként nem csak azt érte el, hogy megjegyezzük a nevét, hanem olyan színészi magasiskolát mutatott be, amellyel vitán felül kiérdemelte listánk első helyezését. Erőss Zsolt özvegye, Sterczer Hilda szerepében visszafogottan játszik, mégis maximálisan feltárja a gyászoló nő érzelmeinek sokszínűségét, a lelki folyamatot, amely a külvilág - és első sorban a hegymászó tragédiáján csámcsogó és a Hildát folyamatosan ostromló bulvármédia - előtt teljesen rejtve maradt. Pál Emőke egy összetett érzelmi világot fest fel, amiben párhuzamosan jelenik meg Hilda férje iránti rajongása, közös elköteleződésük a hegymászás iránt, valamint az elfojtott düh és a cserbenhagyottság érzése. Eközben lányával való viszonya is nagy utat jár be a meghittségtől a sértettségen át az újbóli egymásra találásig. Egy különleges erejű és fájdalmas mélységekig eljutó alakítás Pál Emőkétől, bízunk benne, hogy még számos emlékezetes szerepben láthatjuk őt. (HB)

A Filmhu évösszegző cikkei:

2022 LEGJOBB MAGYAR FILMJEI

2022 LEGJOBB FÉRFI ALAKÍTÁSAI

EZ TÖRTÉNT A MAGYAR FILMMEL 2022-BEN

A toplistát Babos Anna, Horváth Bálint, Pozsonyi Janka és Varga Dénes állította össze.