Február 6-án online eseményen osztották ki a Robert-díjakat. 1984 óta a Dán Filmakadémia szakmai zsűrije minden évben különböző kategóriákban méltatja az elmúlt esztendő legjobb dán filmjeit és alkotóit. A nagyrészt Magyarországon forgatott, Christina Rosendahl által rendezett The Good Traitor című történelmi dráma kilenc kategóriában szállt versenybe, és háromban tudott nyerni, a legjobb jelmezért, látványtervért és fényképezésért járó díjakat ítélték oda a filmnek. A Még egy kört mindenkinek lett az év legjobb dán filmje, és további négy díjat zsebelt be.

Szűcs Edit jelmeztervező nevéhez korábban olyan sikeres produkciók dolgozott, mint az Oscar-díjas Saul fia vagy a személyes formanyelvét tükröző alkotói csoport, a Természetes Vészek Kollektíva. Edit a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem adjunktusa, valamint számos sikeres színházi produkció jelmeztervezője.

Denise Gough / fotó: Kiss Nelly/Nimbus Film

A The Good Traitor a Proton Cinema (Jupiter Holdja, Fehér Isten) és a Nimbus Film (A híd, Hétköznapi titkaink) gondozásában készült, másfél hónapot forgott Magyarországon. A stáb számos kreatív tagja, például a jelmez, berendező és smink csapat (Gerő Szandrát szintén jelölték a legjobb smink kategóriában Robert-díjra) is magyar volt. Ez nem egy megszokott felállás, sok esetben a kreatív alkotókat a produkció hozza magával, így különösen izgalmas, amikor magyar tervezők kapnak lehetőséget, hogy egy összeszokott külföldi csapattal dolgozhassanak együtt.

Szűcs Edit szoros együttműködésben a rendezővel (Christina Rosendahl) és az operatőrrel (munkájáért szintén Robert-díjat nyert Louise McLaughlin) álmodták meg a The Good Traitor szereplőinek jelmezeit. A film fókuszában Henrik Kauffmann áll, aki Dánia amerikai nagykövete volt a 2. világháború kitörésekor, és szembeszegült a nácik akaratának. A főszereplő házaspárt Ulrich Thomsen (Ádám Almái, Banshee) és Denise Gough (Colette) alakítják.

fotó: Vermes Katalin/Nimbus Film

A jelmezek tervezésénél fontos szempont volt az anyag, a szín és a szabások tekintetében is a történelmi hűség. A fazonokkal a karakter esendőségét vagy dominanciáját, a társadalmi ranglétrán való elhelyezkedését is próbálták tükrözni.

Edit segítségére voltak a folyamat során volt tanítványai a MOME-ről, akik azóta szintén a szakmában dolgoznak. Udvardi Sarolta felelt a kivitelezői munkáért, Hegedűs Dóra pedig a tervező jobb kezeként, az első moodboardok készítésétől a ruhapróbákon át segítette a munkát.

A The Good Traitort követően Edit és Dóra több másik produkción is együtt dolgozott, jelenleg, kiegészülve három jelmez-és látványtervezésben is jártas kollégájukkal (Nagy Adrienn, Zsilvölgyi Rita, Ottlik Julianna) egy közös projekten dolgoznak. Ez lesz az EAST of the MOON Costume Design and Art Studio, melyet hiánypótló együttműködésként kívánnak létrehozni magyar és nemzetközi produkciókat megcélozva.

címlapkép: Ulrich Tomsen / fotó: Vermes Katalin/Nimbus Film