A Licorice Pizza március 24-én érkezik a magyar mozikba - a hír hallatán valószínüleg Paul Thomas Anderson minden hazai rajongójának nagyot dobbant a szíve. A dátum azért jelent nagy meglepetést, mivel az Amerikában tavaly novemberben bemutatott film eredetileg már február végén jött volna hozzánk, ám januárban a forgalmazó minden magyarázat nélkül kivette a megjelenések közül.

Ez sok filmrajongónak egy késszúrással ért fel, többen a szomszédos országokba utaztak el, hogy nagyvásznon láthassák a Licorice Pizzát. A Filmvilág szerkesztője, Varró Attila, a szlovéniai Mariborig ment a film kedvéért, hogy aztán négy oldalas elemzést írhasson a februári számba, szintén a Filmvilág rendszeres írói közé tartozó Baski Sándor és Nagy V. Gergő Bécset választották. A Filmhu szerzője, Babos Anna a franciaországi Saint-Jean-de-Luz mozijába ült be.

Csak játékból növünk fel

Vízágyon lebegő kamaszok és Los Angeles őrjöngő sztárjai – Paul Thomas Anderson a Boogie Nights és a Beépített hiba után visszatér a San Fernando-völgyben dübörgő hetvenes évek világába, de a hippikultúra és az alvilág hedonista vagabondjainak útvesztői vagy a pornóipar csillagainak viszontagságai helyett most a kertvárosi fiatalság hétköznapjaiban kalandozik el. A nyár tét nélkül indul, de még a kaliforniai pezsgés sem tudja elfeledtetni a felnövés lehetetlenségét.

Időközben az Amerikai Filmakadémia bejelentette az Oscar-díj idei jelöltjeit, és Paul Thomas Anderson alkotása a legjobb forgatókönyv, a legjobb rendező és a legjobb film kategóriájában is helyt kapott. Takács Máté, a Fórum Hungary PR-felelőse elárulta, hogy ezt a forgalmazó is figyelembe vette: “A Licorice Pizza bemutatója azért került februárról márciusra, hogy jobban kamatoztatni tudja az Oscar-esélyeit.

Kíváncsiak voltunk, hogy mi alapján döntenek egy adott film behozataláról. A forgalmazó a következő tényezőket mérlegeli:

  • Mennyire áll közel a film témája a magyar közönséghez?
  • Vannak-e benne ismert színészek?
  • Milyen konkurens filmek várhatóak az adott időszakban?
  • A fentiek alapján kalkulált várható bevétel fedezi-e a forgalmazást költségeit?
  • Az adott külföldi filmstúdió elfogadja-e a magyar partner számításat?

Takács azt is hozzátette, nem érdemes a rendező személyére alapozni, mivel még a világszinten legismertebbek közé tartozó Steven Spielberg legutóbbi, West Side Story című filmje is csak 15 ezer nézőt tudott bevonzani nálunk. Paul Thomas Anderson hozzá képest sokkal szűkebb rajongói körben számít húzónévnek, filmjei pedig nagy eltéréseket produkálnak itthon: a 2018-as Fantomszál 22 357 nézője kiugrónak számít egy szerzői filmnél, ám a 2012-es The Masterre csupán párezer ember ült be. Érdekesség, hogy a The Mastert is három Oscarra jelölték, a Fantomszál négy jelölésből egyet váltott aranyszoborra.

A Licorice Pizza 70-es években játszódó felnövéstörténet, főhőse pedig egy tinédzser fiú, akit furcsa figurákkal hoz össze a sors, miközben belszeret egy nála néhány évvel idősebb lányba. A főszerepeket játszó fiatal színészek, Cooper Hoffman és Alana Haim mellett olyan nagyobb nevek szerepelnek benne, mint Bradley Cooper, Tom Waits és Sean Penn.

A Licorice Pizzát több külföldi moziban 35 mm-es vagy egyenesen 70 mm-es kópiáról vetítik, a hazai mozikba viszont digitális formában jut el, és DCP-ről megy majd a vetítés. 

Címlapkép: A bécsi Gartenbaukino / Fotó: Baski Sándor