1967 tavaszán nagy, fekete Volga állt meg a Vas utcában, a Filmművészeti Főiskola kollégiuma előtt, hogy Kósa Ferencet, az akkor még diplomával sem rendelkező, leendő filmrendezőt a Filmfőigazgatóságra szállítsa. Kósának ekkor már három éve állt dobozban a Tízezer nap című diplomafilmje, melyet lényegében betiltottak, így diplomát sem kaphatott.

Vincze Teréz: „Tízezer nap fényében” (Kósa Ferenc 1937-2018) 
Szekfü András: A mécsestől a filmkameráig (Beszélgetés Kósa Ferenccel) 
Kovács Ilona: A magyar Casanova (Magyar Pantheon: Deésy Alfréd) 
Szíjártó Imre: Húsz év háború (Kovács István: Ostrom; Csuja László: Kilenc hónap háború

TESTKÉPEINK

Hiába ígéri a film a festménnyel szemben a testiség tökéletes illúzióját, ennek az illúziónak komoly véráldozata van, az optikai rendszer radikálisan anyagtalanítja a testképet, „kiszívja” és élőhalottként termeli újra. A filmművészet időnként mégis szembesít azzal, hogy túlságosan higiénikus képet alkotunk saját magunkról.

Nemes Z. Márió: A kép vérre szomjazik (Testkép a filmvásznon) 
Zalán Márk: Testek és lelkek (Új raj: Małgorzata Szumowska) 
Varga Zoltán: A vágy rebellisei (Jan Švankmajer-portré – 3. rész) 

A HELY SZELLEME

A magyar film minden korszakából megtaláljuk azokat a látványban, miliőrajzban erős alkotásokat, amelyek megtestesítik a kor szellemét. A fiatal magyar filmeseknek is nagy erőssége az alapos helyszínelés képessége. Filmjeik jól tükrözik mai közérzetünket: fogy a szabadidőnk, szűkül a privát szféránk, személyes terünket mindinkább bekebelezi a külvilág.

Czirják Pál: Van térerő? (Színterek a kortárs magyar filmben) 
Andorka György: Akció-redukció (Zárt helyszínek dramaturgiája) 
Varró Attila: Gép a szellemben (Gyilkos házak) 


MENNYEI ÜDVÖZLET

A kereszténységről szóló kortárs szerzői filmek legtöbbje égetően hétköznapi problémák mélyére hatol. A Magdolna nővérek (Peter Mullan, 2002), a Requiem egy lányért (Hans-Christian Schmid, 2006), a Dombokon túl (Cristian Mungiu, 2012) és a Keresztút (2014) objektív-realista stílusban elbeszélt, ítélkezést mellőző passiótörténetek.


Szabó Ádám: Itt, a Földön (Kortárs európai vallásdrámák) 
Gelencsér Gábor: Graphic Noir (Will Eisner: Szerződés Istennel
Benke Attila: Atya, fiú, világűr (Pálfi György: Az Úr hangja

FESZTIVÁL

Barkóczi Janka: Kairosz gyermekei (Amszterdam) 

KRITIKA

Pályi András: Az álmok tűzfészke (Paweł Pawlikowski: Hidegháború
Vágvölgyi B. András: Odessa Blue (Radu Jude: „Bánom is én, ha elítél az utókor”
Takács Ferenc: Háttér – előtér (Jorgosz Lanthimosz: A kedvenc
Varró Attila: Kiszínezve (Raúl de la Fuente – Damian Nenow: Még egy nap élet

STREAMLINE MOZI

Árva Márton: Történelem a cselédszobából (Alfonso Cuarón: Roma
Roboz Gábor: Farkas, ember (Jeremy Saulnier: Hold the Dark

FILMVILÁG 1%
Kérjük mindazokat a kedves olvasókat és filmeseket, akiknek fontos, hogy megmaradjon az egyetlen magyar filmművészeti folyóirat,
adójuk 1%-val segítsék a Filmvilágot.

FILMVILÁG ALAPÍTVÁNY
19019037-2-41
Nem kerül pénzbe és fáradságba, viszont megment egy lapot, amely 62 éve bizonyítja: stílus és gondolat nélkül nincs magyar film és nincs filmkritika. A szolidaritás nem oszt, hanem szoroz. Köszönik a támogatást!

Borítón a Hidegháború