MAGYAR MŰHELY

Hirsch Tibor: És az óra ketyeg (Történelmi filmek, átmeneti idők – 2. rész)
1938-ban a meseautóvígjáték után súlyos melodráma következik, Törzs Jenő és Perczel Zita szerelmi évődései helyett Karádi-Jávor egymást marcangoló dialógusai a Halálos tavaszból, és persze a halhatatlan Kabos Gyula sincs már idehaza, hogy ezt a szomorúságot a kávéházi, kisemberi humor gyógyító ostyájába csomagolná, hogy a szorongást – miszerint a baljós fordulat éve jön – ellenpontozná.

Morsányi Bernadett: Szenvedély a celluloidon (Beszélgetés Magyar Dezsővel – 2. rész)
Várkonyi Benedek: A látható történet (Katona Zsuzsa: A nevezetes névtelen)
Várkonyi Benedek: Az élet bölcsésze (Beszélgetés Katona Zsuzsával)
Csákvári Géza: „Megmutatjuk a félelmeinket” (Beszélgetés Mundruczó Kornéllal)
Kránicz Bence: Magyarország szuperhőse (Mundruczó Kornél: Jupiter Holdja)

CANNES

Gyenge Zsolt: A kabardok meghódítják a Croisette-et (Cannes)

A FANATIZMUS KORA

Győri Zsolt – Rigely Ádám: Határtalan korlátoltság (Fanatizmus a filmvásznon)
Szíjártó Imre: Sevdah (Szélső értékek a délszláv filmben)
A fanatizmus egyszerre van jelen politikai, vallási és kulturális ideológiákba ágyazva, ezerkarú polipként mindenhová beférkőzik, a hívők közösségeitől kezdve a fogyasztói társadalomig, a családoktól a stadionokon át a koncerttermekig, a legaggasztóbb mégis az, ahogy napjaink politikai diskurzusaiban is szalonképessé vált.


A KÉP MESTEREI

Alföldi Nóra: Perzsia hercege (Darius Khondji)
Khondji életművét sötét és világos filmekre lehet osztani, de igazán maradandót többnyire az utóbbi műfajban alkot. Saját bevallása szerint gyerekkora óta rajong a horror műfajáért és minden egyéb félelmetes mozgóképért. Pályájának korai szakaszára a borongós képek jellemzők: a Delicatessen, Elveszett gyerekek városa, Hetedik.

ÚJ RAJ

Roboz Gábor: Megbízható mesélők (Zal Batmanglij és Brit Marling)

SZÍNÉSZLEGENDÁK

Gervai András: „Ártatlan, mint egy ragadozó” (Marlene Dietrich)
Huber Zoltán: Angyal és szuperkém (Roger Moore)
Az angol színész karrierje során tulajdonképp végig egyetlen típusfigurát variált és képtelen volt szabadulni a hűvösen laza gentleman nyomasztó árnyékától. A világ elsősorban a szmokingos szuperkémként ismeri, ő a „másik” Bond, a komolytalanabb, a humorosabb.

KÍSÉRLETI MOZI

Szalay Dorottya: Politika és erotika (Testképek – Lengyel avantgárd rendezőnők)
A kommunista diktatúra álszent morális közegében az öntudatukra ébredő lengyel női filmművészek saját testüket jelölték ki a patriarchális elnyomás elleni küzdelem harctereként.  

KÖNYV

Sárközi Réka: A valóság feltérképezői (A befogadó kamera)
Szekfü András: Másképp kellett volna (Lehet másképp – Szécsényi Ferenc operatőr)

FILM/REGÉNY

Sepsi László: A kecske árnyéka (Michael Hastings: Az operátorok)
Baski Sándor: Szereptévesztés (David Michôd: War Machine)

KRITIKA

Buglya Zsófia: A hullámvasút utasai (Josef Hader: Mérgezett egér)
Stőhr Lóránt: Meglátta (Kristóf György: Out)
Varró Attila: Szupermodell (Patty Jenkins: Wonder Woman)

A címlapon: Edoardo De Angelis: Elválaszthatatlanok – A Cinenuovo bemutatója