A Budapesti Metropolitan Egyetem Magyarország legnagyobb magánegyeteme, Művészeti és Kreatívipari kara pedig a szakok száma és a hallgatói létszám alapján piacvezető itthon. A művészeti kar fontos részét képezi a mozgókép tanszék, amely 2010-ben, két szakon indult el az egyetemen. Csizmadi Péter, a kar dékánja említette hogy az első évben nagyjából még csak 30 hallgató jelentkezett a filmes képzésekre. Ehhez képest az elmúlt 13 év során 700 diplomát adtak ki, a képzés 8 szakra (és szakirányra) bővült, és jelenleg 300 hallgató jár a mozgókép tanszékre.
„Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi magyar mozgókép szakmának egy jelentős része a Metropolitan Egyetem keretein belül szerezte meg akár BA akár MA diplomáját. Alaposan kivesszük a részünket a filmes és a televíziós szakma utánpótlás képzéséből” – emeli ki a dékán. Magánegyetemként a BA szakokon csak önköltséges képzéseket indítanak, azonban a mesterképzésben náluk is vannak államilag finanszírozott helyek.
Varga Anna, a Mozgókép Tanszék vezetője szerint a Mozgóképkultúra és médiaismeret alapképzési szak lényege, hogy az ide felvételt nyerők mindenbe egy picit belekóstoljanak a filmezéssel kapcsolatban. „Ha egy 18 éves fiatal általánosságban érdeklődik a filmezés iránt, de még nem tudja pontosan, mivel is akar foglalkozni ezen a területen belül, akkor számára ideális ez a BA szak. Itt tanulhat rendezést, operatőrséget, vágást, producerkedést, és amiről kiderül, hogy a legjobban érdekli, azt tovább tudja tanulni mesterszakon.” Ehhez hasonlóan a televíziós alapszak szintén minden oldalát bemutatja a szakmának, a televízió adta kereteken belül.
Enyedi Ildikó és Varga Anna
A célirányosan felvételizők számára három akkreditált szakirányt nyújt a Mozgókép BA, ez a rendező, az operatőr és a filmírás, ami idén szeptemberben indul először. A fókuszában a forgatókönyvírás és a dramaturgia áll. Az alapszak választékra három mesterképzés is épül. Természetesen a bolognai rendszer lehetővé teszi, hogy nem filmes képzésekből érkező hallgatók is felvételt nyerhessenek ide. Ilyenkor ezeket a hallgatókat a képzés mellett felkészítő kurzusok segítségével hozzák azonos tudásszintre azokkal, akik korábban elvégezték a filmes alapképzést.
Enyedi Ildikó másfél éve kezdett osztályt vezetni mentortanárként az alapszakon. A 2010-es évek első felében egyszer már tanított itt, de tapasztalatai szerint azóta nagyot változott az intézmény. „Úgy érzem, átalakulóban van a mozgóképes tanszék, sok folyamat most kezd összeérni. A csapatmunka nagyon fontos, és a párhuzamos osztályok lassan el is tudnak kezdeni együtt dolgozni. Ebből életre szóló munkakapcsolatok alakulhatnak ki, elég csak mondjuk Csoma Sándort és operatőrét, Tóth Leventét említenem, akiket történetesen tanítottam itt korábban.”
A Testről és lélekről rendezője úgy érzi, hogy motivált tanárkollégák közé érkezett, akik hasonlóan gondolkodnak. „A legtöbbjüknek tényleg szenvedélye ez az egész, és szeretnének olyan struktúrákat kidolgozni, ahol együtt tudnak alkotni a csapatok. Ehhez szerintem még pár lépés kell, viszont ez történik, és ezt tök jó megtapasztalni.” A tanszék mentor oktatói közé olyan, a szakmában aktívan dolgozó, elismert filmesek tartoznak, mint Csukás Sándor, Pacskovszky József, Papp Bojána, Groó Diána, Török Ferenc vagy Szalay Károly.
Enyedi Ildikó
Enyedi Ildikó a saját osztályáról elmondta: „Ez egy változatos érdeklődésű csapat, de úgy tekintek rájuk, mint egy rendezőosztályra. Együtt dolgozunk operatőrökkel, vágókkal és egy picit belekóstolnak a gyártásba is.” Varga Anna elmondta, hogy a szakok együttműködése az utóbbi időben nagy lendületet vett, az órarend szervezés szempontjából is igyekeznek összehangolni az operatőröket, a rendezőket, és a vágókat is. Újdonság még, hogy szeptembertől elindul a forgatókönyvíró MA szak is, amit Enyedi Ildikó és Papp Bojána fognak közösen vezetni. „Mozgásban vannak a tektonikus táblák, közel vagyunk ahhoz, hogy összeálljon egy új, sokkal gazdagabb és komplexebb mozaik” – teszi hozzá Enyedi.
A Metropolitan Egyetem hallgatói számára a megfelelő szakmai gyakorlati hely megtalálásában az egyetem karrier centruma segíti a hallgatókat, mely gyakorlati helyek a szakmailag releváns külső partnerekkel való együttműködéssel jönnek létre, de a dékán szerint a Mozgókép Tanszéken jellemző az is, hogy a mentor oktatók iránymutatása alapján talál egymásra a hallgató és a produkciós cég.
A hallgatók ugyanakkor az egyetemen belül is professzionális körülmények között tudnak alkotni, ugyanis a tanszék komoly eszközparkot és 1000 négyzetméternyi stúdióterületet biztosít ehhez. Évek óta bérelnek stúdiót az Origo Filmstúdióban, ahol a legnagyobb nemzetközi produkciók is készülnek hazánkban. „Az, hogy nem adják ki másnak ezt a területet, hanem a mi rendelkezésünkre bocsátják, azt mutatja, hogy az Origó Filmstúdió is érdekelt abban, hogy a hazai filmes oktatás részese legyen” – véli Csizmadi Péter.
Az Origo mellett saját stúdiója van a tévéseknek, vágószobákat, szinkronhelységet alakítottak ki az új kampuszon. Emellett a volt Bábstúdióban és a Lumier Stúdióban is dolgozhatnak a hallgatók. Varga Annától megtudjuk, hogy a stúdiókat a hallgatók oktatási időn kívül is le tudják foglalni. „Ha a hallgató kitalál egy olyan munkát, amit ő mondjuk az Origóban akar leforgatni, akkor megvan hozzá a megfelelő csatorna, ahol jelezni tudja: nyitva állnak előtte a kapuk. Fontosnak érezzük, hogy ne csak a tanórákon tudjanak ott lenni és használni a felszerelést.”
Enyedi Ildikó és Varga Anna (fotó: Fülöp Flóra)
A METU-n készülő vizsga- és diplomafilmek az ország összes filmfesztiváljának programjában évről évre felbukkannak és az egyetem a nemzetközi fesztiváloztatást is segíti, aminek eredményeként például Beleznai Márk Agapé című vizsgafilmje a 2020-as cannes-i filmfesztiválon mutatkozhatott be. Az egyetem munkatársai viszont hangsúlyozzák, hogy a sikert nem díjakban mérik és nem is akarnak ilyen nyomást tenni a hallgatókra.
„Mindig mondom nekik, hogy nem lóverseny. Az iskolán belül nagyon fontos, hogy merjenek hibázni, merjenek pofára esni, merjenek kipróbálni dolgokat. Nem okvetlenül a díjakra hajtunk. Egy jó alapozásnak sokszor később érik be az eredménye. A diplomafilm már a külvilágnak készül, nemcsak a végeredmény, hanem az odavezető út tekintetében is. Megtanulják hogyan kell pitchelni, mások számára érthetővé tenni, egyáltalán eladni egy projektet” — árulja el Enyedi Ildikó.
A Metropolitan Egyetemnek évet óta saját, a közönség számára nyitott seregszemléje is van, ezen belül a Cinemascope mutatja be rendszeresen a Mozgókép Tanszék éves termését. Hagyományosan az Uránia Nemzeti Filmszínházban rendezik meg, így adva az esemény ünnepélyes jellegére és a moziélményre is. Idén teltházzal futott, ami arra inspirálta a szervezőket, hogy online formában is kibővítsék, a Metuscope-al, egy 10 napos online fesztivállal az elmúlt évek filmjeiből, amivel további 10 ezer nézőt sikerült elérniük.