Jövő héten érkezik az IMAX-projektor
A hetilap értesülései szerint a szórakoztató- és bevásárlóközpontok építésében komoly tapasztalatokat szerző Plaza Centers N.V. Nemrég az aAIM nevű befektetési társaságnak adta el az épülő Aréna Plázát, vélhetően százmillió eurós nagyságrendű haszonnal. A Cinema City kommunikációs illetékese, Buda Andrea Marketing és PR vezető szerint „az Aréna Plaza építéséért felelős új befektetési társaság megjelenése nem jelent változást a terveinkben. Jelenleg minden erőnkkel a megnyitáson dolgozunk, építészeti és marketing szempontból is.”
Az erőfeszítésekre valóban szükség is lesz, hiszen az október 30-ra tervezett épületmegnyitóig alig több, mint másfél hónap áll a kivitelezők rendelkezésére. A tervek szerint ezen a napon fog nyitni Magyarország és Közép-Európa eddigi legnagyobb, 13 ezer négyzetméteren üzemelő mozikoplexuma, és várhatóan a jövő héten szerelik be speciális 3D-s rendszerű IMAX vetítőt.
Az IMAX az Image Maximum (maximális képhatás) kifejezésből származik, ami annyit jelent hogy egy hatalmas, 24x18 méteres vásznon nagy felbontású képet láthatnak a szórakozni vágyók, ami többszöröse egy átlagos moziképméretnek. Az IMAX projektor 70 milliméter széles celluloid szalagot csévél, vízszintesen, amire a megnövekedett súly miatt van szükség - a hagyományos 35-ös vetítők függőleges állásban dolgoznak.
24x18 méteres vászon Az IMAX kellékei |
Mooky Greidinger, a cégvezetője korábban azt nyilatkozta, hogy a célközönségbe akár szórakozva tanuló iskolások is beletartozhatnak. A Cinema City éppen ezért szoros kapcsolatot kíván ápolni az iskolákkal és a különböző oktatási szervekkel. Ahol eddig megvalósították az IMAX-ot, ott mindenhol nagy sikernek örvend e technológia oktatási célú felhasználása. Minden bizonnyal a gyerekek lesznek az első számú célcsoport, és nyilván rajtuk keresztül a szüleik. „Mesélhetek bármit, mutathatok adatokat, a legtöbbet az egészről az mondja el, ha majd megnézik a gyerekek arcát IMAX-mozizás közben” - osztotta meg személyes élményét Mooky Greidinger.
A programban ennek megfelelően természetfilmek, látványos történelmi filmek kerülnek bemutatásra, ám ezen kívül – hosszú távon - törekszenek sikeres hollywoodi kalandfilmek „háromdimenziósítására”; a Harry Potter legújabb részének utolsó húsz percét valószínűleg már így tekinthetik meg az IMAX látogatói. A jegyárak állítólag nem lesznek annyira magasak, mint annak idején, a Westendben üzemelő tiszavirág-életű 3D-s mozinak a tarifái, állítólag „nem sokkal” lesznek drágábbak, mint egy hagyományos mozijegy.
Nagy mozi pro és kontra
Az IMAX kétségtelenül óriási élmény mindazoknak akik megtapasztalták, ugyanakkor az utóbbi időkben a mozilátogatottság Magyarországon érzékelt megtorpanása intő jel lehet. Az amerikai filmipar úgy tűnik, már túl van a mélyponton, 2005-től ismét bevételnövekedést mutatnak a mozis adatok.
Mindenesetre a magyar látogatottság évek óta tartó csökkenése tovább folytatódott, sőt, tavaly az Európai Unióban egyedül Magyarországon (-3,8 %) csökkent a mozilátogatottság, a keleti blokkban mindenhol máshol nőtt. Arról nem is beszélve, hogy a magyar statisztikát a hazai filmek sikere szokta felfelé húzni – tehát nem az IMAX moziban óránként vetíteni kívánt blockbusterek.
A hazai mozinézettség visszaesésére éppen a Cinema City Új udvarban működtetett multiplexének bezárása hívta fel a figyelmet. Továbbá az is elgondolkodtató, hogy az Aréna Plázától, nem messze az Örs vezér téren a Sugár üzletközpontban már működik egy multiplex, az igények kielégítésére. A két metrómegálló között épülő Pláza pedig nem a legjobb elhelyezkedésű, igaz, ennek megoldásán már dolgoznak az ingatlanfejlesztők, és ha terveik megvalósulnak, akkor a Keleti térről buszjárat indul az Arénához.
Jövő héten érkezik a projektor
3D-s vetítő |
Mooky Greidinger alapvetően optimistán látja az mozikomplexum jövőjét. A cégvezető szerint az új fogyasztói szokások indokolják a mennyiségi ugrást: az emberek nem szeretik hosszasan a moziműsort bújni, szívesebben odamennek a helyszínre, főleg ha óránként vetítik az aktuális blockbustert, ahogy az Arénában tervezik. Emellett extra szolgáltatás lesz a borsos áron bérelhető VIP-terem, amit bárki igénybe vehet – például céges bulikra - valamint filmbemutatókra optimalizáltak. A magasabb jegyárért exkluzív körülmények között, kisebb nézőszámú teremben, korlátlan popcorn és üdítőfogyasztás mellett kényelmes business class-szerű bőrfotelekben lehet élvezni a filmeket.
A Cinema City felmérése szerint egy magyar átlagosan másfél alkalommal megy moziba évenként, míg egy ír négy és félszer. Ebből pedig az is kiolvasható, hogy még mindig nagy a fejlődési potenciál a Kelet-Európai piacokon, köztük itt, Magyarországon, és erre még rásegíthet, hogy a meghatározó amerikai filmgyártás úgy tűnik, ismét magára talált.