Olyan nagyvolumenű, évtizedet átölelő, nagyköltségvetésű tudományos „szuperprodukcióra”, mint a Rókamanguszták udvarháza nem számíthatunk a hazai természettudományos filmműhelyektől - pedig bármelyik hazai gyártású esti szappanoperára rávernek a Bajusz család shakespeare-i kalandjai, cselszövéssel, küzdelemmel, boldogságkereséssel és természetesen halállal. Mindenesetre megbízhatóan jó alkotásokkal a termeszetfilm.hu körül tömörülő fiatal alkotók már évek óta szolgálnak, erről tanúskodnak a különböző nemzetközi fórumokon szerzett elismeréseik is.

A túlélés törvénye: keresd a lehetőséget!
A rókamanguszták udvarháza

A nyugat-európai dokus büdzsékkel összehasonlítva jóval szűkebbre szabott költségvetésből is lehet nagyon korrekt, televíziós ismeretterjesztő alkotásokat készíteni. Török Zoltán már korábban is jó érzékkel találta meg az ember és az állatvilág érdekütközésében rejlő drámai lehetőségeket. A kis rénszarvas – egyelőre felfüggesztett projekt – esetében a szibériai hómezőkön élő kis család és a környéken vadászó farkashorda ugyanazt akarja, az életben maradást jelentő rénszarvasokat.

Az idei szemlén látható Vidrasors  szintén drámai konfliktusokkal mutatja be egy elárvult vidra visszavadítását. A konfliktus itt is hasonló, mint A kis rénszarvas-nál, ember és állat a táplálékot jelentő közös prédáért, a halakért küzd. Eközben megismerhetjük a hazai vidrakutatás egyik nagytekintélyű szakértőjét, Gera Pált, egy, a halpusztítókkal együtt élni képes halgazdálkodót, vadaspark-igazgatót, és az egyik legfontosabb szereplőt, Balogh Mártát, akit Vikihez, az elárvult vidrakölyökhöz fűz szeretetteljes kapcsolat. A film teljes körképet ad vidra-ügyben, nincsenek ugyan extra képi megoldások, de azért belefért a filmbe néhány légi és víz alatti felvétel.

Ami pedig a kísérletezést illeti, a természetfilm.hu csapat a tavalyi szemlén mutatta be a Budapesti vadon  című filmet - eredeti verziójában az állatszereplők mellett színészek felvonultatásával. A sajátos, fikciós elemeket is használó természettudományos alkotás egy bérház ökológiáját tárja fel, bekukkantva résekbe, repedésekbe, padlásterekbe vagy akár könyveink lapjai közé.

A dolgok sűrűjében
A Vidrasors forgatása

A Liliputi mimikri-ben Molnár Attila Dávid (Farkaslesen, Pápua Új-Guinea - egy másik időzóna) megragadja azt a lehetőséget, hogy a Campona Tropicariumban gyerekközönség előtt interaktívvá tehető egy, a tengerek világát bemutató ismeretterjesztő film - és attenborough-i gesztussal a dolgok sűrűjébe, veti magát. A körülbelül 30 perces részek akár egy biológia óra idejébe is beleférnek. A helyenként érezhető szerkesztési bizonytalanságok ellenére jó érzékkel választottak zenét az alkotók, és bátran alkalmaznak ötletes animációkat is.

A fiatal természetfilmes alkotók a kézenfekvő – utólag legalábbis mindenképpen annak látszó - lehetőségek felismerésével bizonyítják, tágabb műfaji keretekben gondolkodva érdekessé tehetők az ismeretterjesztő alkotások – addig is, amíg megérkezünk a pénzben, szponzorokban bővelkedő dokus-természetfilmes Kánaánba.