Idén a budapesti Puskin mellett a békéscsabai Center mozi, a debreceni Apolló mozi, a győri Rómer Ház, a kecskeméti Otthon mozi, a Miskolci Uránia-Béke mozi, a nyíregyházi Krúdy mozi, a pécsi Apolló mozi, a szegedi Belvárosi mozi, a székesfehérvári Barátság mozi, a szentendrei P’Art mozi, a székesfehérvári Barátság mozi, a szolnoki Tisza mozi, a szombathelyi Agora Savaria Filmszínház és a veszprémi FOTON Audiovizuális Centrum vesz részt a Mozinet Filmnapok programjában. Így ezeken a helyszíneken a nézők jóval az országos mozibemutató előtt láthatják a válogatás filmjeit, a korábbi években bevált módon, havonta egyet. 

A Mozinet Filmnapok programja októberben Till Attila részben saját élményekből táplálkozó új filmjével indul. Az És mi van Tomival? könnyed, lendületes és zavarba ejtően vicces, mint Tilla nagy sikerű előző rendezése, a Tiszta szívvel, de ugyanakkor a mai Magyarország látlelete, kordokumentum és vitaalap. Két alkoholbeteg szemén keresztül enged betekintést a függők életébe, akik a legnehezebb percekben fontos támaszt tudnak nyújtani egymásnak. A filmben Sanyi (Thuróczy Szabolcs) és Pali (Polgár Tamás) együtt keresik városszerte a haverjukat, Tomit, aki már több anonim alkoholista gyűlést kihagyott. Miközben sorra járják a lehetséges előfordulási helyeket, saját életük kihívásaival is meg kell küzdeniük.

Dahomey – Kik vagyunk?

Novemberben Mati Diop formabontó és elgondolkodtató dokumentumfilmje, a Dahomey – Kik vagyunk? (Dahomey) szerepel a programban. A mű 2024-ben elnyerte a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál legfontosabb díját, az Arany Medvét. A francia rendezőnő a Nyugat-afrikai Dahomey királyságba kalauzol, ahol komoly vitákat váltott ki, hogy az ország korábbi megszállói Párizsba vitték a királyi kincseket, amelyeknek töredéke kerülhetett vissza egy kiállításra. A rendezőnő sajátos narrációs formát alkalmazva szembesíti a nézőket olyan kérdésekkel, amelyek sokkal univerzálisabbak annál, mint az elsőre tűnik. 

Miénk lesz a holnap

“Még cselédnek sem vagy jó!” – mondja Delia férje, miközben egyik kezével elveszi a fizetését, a másikkal pedig lekever neki egy pofont. Nem tűnik szórakoztatónak? A decemberben látható Miénk lesz a holnap (C'è ancora domani / There’s Still Tomorrow) mégis a klasszikus olasz mozikat idéző módon erőteljes, érzelmes és humoros film. Delia dolgozik otthon és munkahelyén, rendben tartja a családi fészket, foglalkozik a gyerekekkel és az idősekkel, elviseli a férje dühkitöréseit. A fáradhatatlan nő kézhez kap egy levelet, ami meglepően merész tettre készteti. Paola Cortellesi filmje az egyik legnagyobb mozisiker lett Olaszországban, megelőzve a Barbie-t és az Oppenheimert is.

Minden, ami fénynek tűnik

A januári film, a Minden, ami fénynek tűnik (All We Imagine as Light) lírai gyengédséggel mesél női sorsokról az örök nyüzsgő és színes Indiában. Prabha évek óta nem beszélt a Németországban dolgozó férjével. Lakótársa a nála fiatalabb Anu, akinek a kapcsolatát hitbéli különbségek nehezítik. A mindennapi élet forgatagát hátrahagyva, harmadik nőtársukkal, az özvegy Parvaty-val elutaznak egy szigetre, hogy szembenézzenek legnagyobb félelmeikkel. Payal Kapadia rendezőnő csodálatos alkotása harminc éve az első indiai film, amely Cannes versenyprogramjában debütált, és ráadásul elnyerte a Zsűri Nagydíját.

Emilia Pérez

A Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválra rendszeresen visszatérő Jacques Audiard eddigi legmeglepőbb filmje, a februárban látható Emilia Pérez egyszerre könyörtelen gengszterfilm, őrült komédia és extravagáns musical. A nagy cégnél tengődő, túlképzett mexikói ügyvéd, Rita meglepő ajánlatot kap az egyik helyi kartell rettegett vezetőjétől, Manitas-tól: azt kéri tőle, segítsen lezárni kétes ügyeit, hogy visszavonulva végre azzá a nővé válhasson, aki mindig is lenni szeretett volna. A többek között Zoe Saldana és Selena Gomez főszereplésével készült film újra elhozta Audiard számára a Zsűri Díját.

Boldogok a sajtkészítők

A Mozinet Filmnapok márciusi filmje, a Boldogok a sajtkészítők (Vingt dieux / Holy Cow) hamisítatlan francia humorral és környezetben meséli el egy fiatal felnőtté válásának történetét. Totone kettesben marad kishúgával, vállán az örökölt sajtkészítő műhellyel. A családfővé vált Dél-franciaországi fiú barátaival úgy dönt, 30.000 euró pénzjutalom reményében elkészítik a helyi sajtversenyre a régió jellegzetes sajtját, a Comté-t. Louise Courvoisier rendezőnő első nagyjátékfilmjével Cannesban elnyerte a Un Certain Regard szekció ifjúsági díját.

Forrás: Mozinet