Joachim Trier és a társforgatókönyvíró Eskil Vogt történetét Pierre Drieu La Rochelles 1931-es Le Feu Follet című regénye inspirálta - ennek ellenére az Oslo, augusztus velejéig mai történet, amelynek főszerepét a rendező első, Szerzők című filmjéből már ismert Anders Danielsen Lie-re osztották. Noha a nevek mások, a film akár a Szerzők folytatása is lehetne, sok helyütt nehéz elvonatkozatni a 2006-os filmben megismert Philip karakterétől, aki hasztalanul hajkurássza az írói sikereket és a boldogságot.


Ezúttal nem pszichiátriai intézetben, hanem egy drogelvonón találkozunk főhősünkkel, akinek már csak néhány hete van hátra a rehabilitációból. Anders egy állásinterjúra készül a norvég fővárosba, amelyet az intézmény szervezett le neki, hogy megadják a kezdő lökést a való világba történő visszatérésre. A nyitójelenet után, amelyben Anders szenvtelenül, szinte napi rutinnak tűnő módon kísérel meg öngyilkosságot, nem tekinthetünk túl bizakodóan a fiú első napjára a nagyvárosban.

osloaug_02


Anders-t első útja legjobb barátjához, Thomashoz viszi, aki az átbulizott-átdrogozott éjszakák után immár tisztes családapa, noha saját bevallása szerint nem sokkal boldogabb és elégedettebb, mint a légüres térben kóválygó Anders. Főhősünk ezután egy kávézóban tölti az időt, ahol banális, hétköznapi beszélgetésfoszlányok kihallgatásába merül. Az önsorsrontó fiú minden zsákutcába belefut, amelyet a ’szabadnap’ kínál neki: szisztematikusan elbaltázza a jól induló állásinterjút, New-Yorkban élő volt barátnőjébe próbál kapaszkodni, aki nem reagál egyre elkeseredettebb telefonhívásaira és este az intézetbe való visszatérés helyett házibuliba megy, majd meglátogatja egykori dealerét is.

osloaug_03


Az Oslo, augusztus főhőse korunk tipikus figurája, az érzékeny intellektüell, aki környezetét és saját létét is minduntalan megkérdőjelezi. Újra lehet-e kezdeni 34 évesen az életet? Amikor az ember önfeledten biciklizik hajnalban, a kihalt Oslo utcáin egy zsenge huszonéves lány csomagtartóján, vagy amikor az utolsó nyári napon belóg a strandra egy meztelen fürdőzésre, azt érzi, talán igen. Ám Anders, és mi nézők is érezzük legbelül, hogy ez a nap nem hátralévő életének első napja.