Nagy Dénes és Vizkelety Márton a filmhu hasábjain bukkant tavaly a Cinetrain pályázatára, a rendező így került a "The Children Group", azaz Leo Bruges skót operatőr és Anna Dmitrieva bolgár vágó alkotta stáb élére, az operatőr pedig a "The Music Group"-ot erősítette, amelynek tagjai Jochem de Vries holland rendező és Guillaume Protsenko francia hangmérnök voltak. A stábtagok Moszkvában találkoztak először, 2008. augusztusában, és még az első napokban ki kellett választaniuk az út során leforgatott dokumentumfilm témáját.
Nagy Dénes elmondása szerint a témaválasztás jelentette az első kihívást, hiszen egy ismeretlen vidék, egy ismeretlen út előtt kellett meghatározni, hogy melyik szeletet fogják kiragadni az egészből. "Úgy döntöttünk, az út során a felnövekvő generáción keresztül igyekszünk bemutatni Oroszországot, illetve kísérelünk meg választ adni a workshop alapkérdésére: Hol végződik Európa?" Vizkelety Márton csapata a zenén keresztül próbálta megragadni Eurázsia sokszínű kultúráját, ők a vonaton forgatták le Transsiberian Voices című rövid dokumentumfilmjüket.
A zenén keresztül próbálta megragadni Eurázsia sokszínű kultúráját Fotó: Vizkelety Márton |
A Mongóliát és Kínát átszelő többhetes vonatutat néhány napos megállók szakították meg Moszkva és Vlagyivosztok között. Az alkotók a vonaton és az állomásokon forgattak, és a vonatút alatt vágtak, ha a kalaúzzal sikerült lebizniszelni az áramot. Az utómunkálatokra egy hét állt rendelkezésükre a végállomáson, a vlagyivosztoki ősbemutató előtt. Nagy Dénesnek és Vízkelety Mártonnak is a vonatút jelentette a 'legegzotikusabb' élményt, III. osztályon utaztak ugyanis a filmesek, félszáz ember egy vagonban, gyakran napokig fürdés nélkül, vodka szagban. (Valószínűleg ez már önmagában megért volna egy filmet.) Az állomásokon különleges fogadtatásban volt része a stáboknak, ugyanis szinte mindenütt nagy érdeklődés övezte a csapat érkezését, gyakran fogadással, rézfúvós zenekarral és a helyi pogármester köszöntőjével fogadták a Cinetrain résztvevőit.
A forgatás a körülmények miatt nem volt tervezhető, könnyebbséget egyedül az jelentett, hogy általában egy helyi sofőr szállította a stábokat a különböző településeken. A forgatások során jócskán akadtak nyelvi nehézségek is, hiszen Nagy Dénes stábjából például egyedül a bolgár vágólány beszélt némi konyha-oroszt. A gyerekekkel persze könyebb volt szót érteni, amikor városokban bukkant fel az egymás közt angolul kommunikáló filmes csapat, nem ritkán agresszíven küldték őket 'haza' a helyiek, "takarodjatok vissza Amerikába" felkiáltással. Vizkelety Mártonék a vonaton forgattak, ami elmondása szerint nemcsak gyártási, de operatőri szempontból is jó választásnak bizonyult. "A szűrt fények és a vonat állandó mozgása izgalmas képeket eredményezett, bár állandó mozgás megnehezítette a kézikamera használatát" - beszélt a munkáról az operatőr.
Oroszország és a felnövekvő generáció Fotó: Nagy Dénes |
Nagy Dénest mindig vonzotta az orosz világ, ám az út ebből a szempontból némileg kiábrándító volt, hiszen a 'nagy orosz romantika' helyett leggyakrabban kiábrándító, lecsupaszított, lakótelepekkel teletűzdelt városkép fogadta őket. A workshop alapkérdésében emlegetett határt nem találták meg, pusztán a nyugati világtól való távolodás volt érzékelhető. A gyerekeket figyelve is tapasztalható volt a távolodás, a leginkább Szibériában megfigyelhető izolációnak azonban a rendező elmondása szerint vannak pozitív következményei. "Sokkal inkább érzékelhető az összetartozás. A gyerekek az erdőben játszanak, nem a számítógép előtt ülnek, mint teszik sokan Nyugat-Európában.
A workshopos részvétel legnehezebb és legszokatlanabb tényezője Nagy Dénes számára az volt, hogy nem választhatta meg a munkatársait, mellé kirendelt, ismeretlen emberekkel kellett dolgozni egy hónapon át. "A szituációból jócskán adódtak nehézségek és konfliktusok, de ezzel együtt mindig nagy élmény, amikor tizennyolc idegen egy csapattá válik az út végére, pláne, ha az utazás élménye és az apró kalandok mellett alkotások is születnek" - mondta Nagy Dénes. Vizkelety Mártonnak sem volt konfliktusmentes a munka a holland rendezővel, de, mint mondta, az út végére összecsiszolódott a stáb. A gyümölcsöző együttműködés ékes bizonyítéka, hogy az operatőr két hete ismét Oroszországban járt, Guillaume Protsenko diplomafilmjében dolgozott ugyanis, aki a Cinetrain stábjában a hangmérnök posztot töltötte be .
A vonatút jelentette a 'legegzotikusabb' élményt Fotó: Nagy Dénes |
A Transsiberian voices és a Russian Playground a többi Cinetraines filmmel egyetemben a Cannes-i Kritikusok hetének programjában lesz látható, ahol tavaly a Nisi Masa Budapest Squares elnevezésű workshopján készült filmeket vetítették. A két magyar filmes közül csak Vizkelety Márton utazik Franciaországba, de a csapat szinte minden tagja viszontláthatja egymást a jövő héten Cannes-ban. A Cinetrain filmeket a fesztiválszereplés után a Daazo-n láthatja majd a közönség, addig pedig korábbi Cannes-i rövidfilmekből csemegézhetünk a videomegosztón.