A Magyar Filmoperatőrök Egyesülete politikailag független, kizárólag szakmai szempontok alapján szerveződő egyesület, amely azért jött létre, mert tagjai álláspontja szerint a korábbi, operatőröket tömörítő szervezet (Hungarian Society of Cinematographers) független, politikai hatásoktól mentes működése már nem volt biztosítható.

A 2020 decemberében megalapított egyesület tagjai között több Oscar-díjas és Oscar-jelölt, Emmy-díjas, az Amerikai Filmoperatőrök Társasága (ASC) által díjazott, a Camerimage és a Manaki Brothers Nemzetközi Operatőri Filmfesztivál fődíjával – Arany Béka díjjal és Arany Kamera 300 díjjal – rendelkező alkotó található. Hatan Kossuth-díj, négyen Magyarország Kiváló Művésze díj, nyolcan Magyarország Érdemes Művésze díj, huszonketten pedig Balázs Béla-díj birtokosai, emellett több mint 30 alkalommal bizonyultak az adott év legjobb operatőrének.

A HCA 2022-ben 10 új taggal bővült, így már összesen 54 operatőrt van az egyesületben. Az új tagok:

Bálint Dániel Máthé Tibor osztályában végzett, 2009 óta számos mozgókép képi világát alkotta meg, részt vett a Nekem Budapest című szkeccsfilmben, de az ő nevéhez kötődik a HAB (r.: Lakos Nóra), illetve részben a Rossz versek (r.: Reisz Gábor) is.

Beck György az 1990-es évektől több, mint 40 magyar dokumentumfilm, ismeretterjesztő- és portréfilm operatőre, de Almási Tamás Márió, a varászló című koprodukciós játékfilmjének is ő alkotta meg a képi világát.

Bolygó Balázs BSC a kezdetekben angol, majd amerikai filmek operatőreként dolgozott, az ő nevéhez fűződik az Élet a Marson, az Öt sikkes sittes, a Szeretők és Titkos szolgálat számos epizódja, illetve a Ki vagy Doki? című kultsorozat három része is. 2013-ban, a 27. ASC-gálán A célpont című tévésorozat egyik epizódjáért kapta meg a legjobb drámai tévésorozat operatőrének járó szobrot.

Csoboth Attila a 2000-es években elsősorban kisjátékfilmek és dokumentumfilmek stáblistáján tűnt fel, majd később a számos külföldi filmes munka mellett a Kojot című magyar nagyjátékfilm kötődik a nevéhez.

Dévényi Zoltán csupán néhány éve végzett az Színház- és Filmművészeti Egyetemen, de már olyan különböző stílusú és műfajú filmek kötődnek a nevéhez, mint a Betonzaj, a Déva, a CURIZ - A magyar, aki felforgatta Hollywood-ot, vagy a Csoportterápia.

Domokos Balázs Máthé Tibor osztályában végzett a Fehér farkas (r.: Szilágyi Fanni) című rövidfilmmel és Szilágyi Zsófia Cannes-ban díjazott Egy nap című nagyjátékfilmjével is bejutott a világ egyik legrangosabb operatőri filmfesztiváljára, a Camerimage-ra. Nagyjátékfilmek mellett egész estés dokumentumfilmeken is dolgozik.

Garai Gábor számtalan videóklip képi világért felelős, de olyan különleges magyar animációkban is dolgozott, mint a Kulo City, vagy a Nyuszi és Őz. Madarász Isti legutóbbi nagyjátékfilmjének, az Átjáróháznak is ő az operatőre.

Hartung Dávid szintén tagja volt a Nekem Budapest szkeccsfilm egyik stábjának, de több televíziós sorozatban is dolgozott. Az elmúlt években Kárpáti György Mór történelmi drámájának, a Gerillának és Dombrovszky Linda Szabó Magda adaptációjának, a Pilátusnak a képi világát köszönhetjük neki.

M. Deák Kristóf 2017-ben végzett, kézjegyét zenei videókon és reklámokon is ott hagyta. Dolgozott Hartung Attila első nagyjátékfilmjén a FOMO-n, és idén mutatják be Szabó Mátyás első nagyjátékfilmjét, a Vándorló leveleket, amelynek szintén ő az operatőre.

Nyoszoli Ákos 2016-ban végzett, munkáját már az évtized első felétől számtalan kisjátékfilmből megismerhettük, 2021-ben pedig két nagyjátékfilm is fűződik a nevéhez: Kis Hajni elsőfilmje, a Karlovy Varyban bemutatott Külön falka és Fliegauf Bence Rengeteg - Mindenhol látlak című alkotása.

Forrás: HCA