2009. 03. 08. filmhu
Véget ért a Pál Adrienn forgatása
Az eltűnt állomás nyomában
Véget ért Kocsis Ágnes új filmje, a Pál Adrienn forgatása. A 39 napos téli munka viszontagságai mellett formai kérdésekről és a hogyan továbbról is kérdeztük a rendezőt.
|
Piroska, azaz Gábor Éva és Kocsis Ágnes (fotó: Szabó Adrienn) |
A
Friss levegő annak idején a
Pál Adrienn költségvetésének töredékéből készült, egy nagy részben sokkal kevésbé professzionális felfogású stábbal. És ez nem is a munka minőségét jelenti, hanem a hozzáállást: egy lelkes, részben kezdőkből álló csapat talán flexibilesebb, míg egy profi stábban merevebbek a hatáskörök, egyszerűen azért, mert minden pontosan le van fektetve, és attól sokkal nehezebben térnek el pusztán lelkesedésből - ahogy a rendezőnő fogalmaz "Sokkal kevesebbet tudsz kérni". Mindennek van tehát egy kőkemény anyagi vetülete, ugyanakkor az is biztos, hogy ezt a filmet nem lehetett volna létrehozni a
Friss levegő-féle, szabadabb stábbal – hiszen ott pl. fele annyi helyszín volt, mint a
Pál Adriennben, és műteremben sem építettek díszletet, mint itt. Ebben a filmben már szükség volt arra a sokéves profizmusra, amit ez a stáb tudott nyújtani. Ez azonban praktikusan azt is jelenti, hogy bár a költségvetés sokszorosa az előző filmnek, gyakran azonban így is nagyon kemény kompromisszumokat kellett kötni, amit persze meg kellett próbálni úgy megoldani, hogy a filmen ez majd ne látszódjon.
A forgatás végig Magyarországon zajlott, bár korábban a vidéki helyszínt a szomszédos országokban is keresték, ám végül erre már lett volna anyagi keret. A 39 napos forgatás 45 különböző helyszínt, 49 színészt, kb. 670 statisztát érintett - ebből is látszik, mekkora munka folyt az elmúlt másfél hónapban, és az előkészítés munkaigényét is megsaccolhatjuk. A filmben szereplő falu 6 valós faluból és egy erdőből lett összerakva, s voltak műtermi felvételek is. Volt olyan jelenet, ahol egyszerre 100 fő 4-6. osztályos gyerek szerepelt. A csúszások miatt új díszlet- és jelmeztervező is került a produkcióba, a szereplőkkel folyamatosan mentek a próbák, Gábor Évával pedig a forgatás előtt jóval megkezdődtek a próbafolyamatok.
|
Kocsis az operatőrrel, Fillenz Ádámmal, a falra festett ördöggel, hidegben (fotó: Szabó Adrienn) |
Így aztán most kezdődhet a vágás, amely több hónapos munka. Maga a film összeállítása nem feltétlenül sok idő, ám amit nem lehet siettetni, az az egész anyag egybe-, átlátása, belső megérlelése. Ráadásul a Pál Adriennben sok hosszú beállítás lesz, 5-6 perces jelenetek is akár, amik behatárolják a film ritmusának kialakításának a módját. Kocsis nem hiszi, hogy pótforgatásra szükség lenne, de anyagilag sem lenne megoldható, a színészek is szétszélednek, és a külsejük is megváltozik időközben.
A még távolabbi jövő kapcsán pedig a rendezőnő azt mondja, nem tervezik egy fesztiválra sem időzíteni a filmet, akkor szeretné befejezni, amikor „a lehető legjobbnak, és késznek érezzük”. Mindenesetre minimum 4-5 hónap kell a vágásra, és akkor még következnek a képi, hangi utómunkálatok. Melyek, főleg ha az utóbbira gondolunk, hagyományosan fontosak a Kocsis-filmekben, hiszen az aláfestőzene helyett a zajok, zörejek, hangok dominálnak. Koprodukciós okokból is a képi utómunkára Bécsben, míg a hangira Hollandiában kerül sor. A film főszereplői: Gábor Éva, Znamenák István, Pokorny Lia, Horváth Ákos, és a Friss levegő főszereplője, Hegyi Izabella. A forgatókönyvírón kívül három főbb munkatárs már a Friss levegőben is együtt dolgozott a rendezővel: a producer Pusztai Ferenc, az operatőr Fillenz Ádám, s a vágó Kollányi Tamás.