A program keretében idén olyan elismert alkotók adtak elő a filmkészítő gyerekeknek, mint Tarr Béla operatőre, Fred Kelemen vagy Hajdu Szabolcs legújabb filmtervének társforgatókönyvírója, a szintén magyar származású Jim Stark. De nemcsak mesterkurzusokból állt a program: bemutatkozott a lengyel székhelyű EKRAN program is, és a Filmunió és az European Film Promotion egykori vezetője, Vezér Éva előadását is nagy érdeklődés övezte.
Az oktatás kereteibe be nem férő tudás
A programot kifejezetten filmiskolásoknak szánták, a régió iskolái közül a vendéglátó szlovák FTF VSMU mellett a prágai FAMU, a Lodz-i operatőriskola, a ljubjanai AGRFT, és a bukaresti UNATC mellett a budapesti SZFE is képviseltette magát. Magyarországról rendező és producer szakosok érkeztek: Molnár Dániel, Vogel Eszter, Reich Ida, Visky Ábel, Meggyes Krisztina, Szakonyi Noémi Veronika valamint két vágó tanonc Bodoky Eszter és Mezei Áron is képviselte az intézményt, sőt, a Hollandiában tanuló Turi Bálint Márk is ellátogatott a kurzusra. Az előadások mellett az iskolák vizsafilmjei is szinesítették a programrot, esténként pedig a NE KAPRI INN ART bárban folytatódott kötetlen formában az eszmecsere.
Fred Kelemen előadására zsúfolásig megtelt a nagyelőadó, a lelkes kérdezők főleg a lodz-i operatőrök közül kerültek ki, aki hosszan vitatkoztak a magyar származású operatőrrel arról, hogy valóban van-e etikai különbség a digitális és az analóg nyersanyag között. A mesterkurzus előtt ugyanis levetítették Fred Kelemen Fate című rendezését, amely eredetileg HD-re készült, ezt nagyították fel 35 mm-re. Márpedig az alkotó bevallása szerint a nyersanyag etikai kérdés: diplomafilmjéhez azért használt digitális technikát, mert egy speciális, leromlott képi világot szeretett volna megjeleníteni. Ugyanakkor Fred Kelemen kifejezetten nem szereti a filmszerűnek látszó digitális technológiát, hazugnak, műanyagnak és hamisítványnak tarja. Fred Kelemen hosszan méltatta az analóg forgatás előnyeit, szerinte kevesebb túlforgatással jobb minőségű felvételek készíthetők, mert az alkotók és a színészek is jobban koncentrálnak, mintha úgy tudják, hogy végtelen mennyiségű nyersanyag áll rendelkezésre - és mindez kellő odafigyeléssel és tervezéssel egyáltalán nem kerül többe, mégis magasabb minőségű végeredményt kapunk.
Fred Kelemen szerint forgassunk analógra
Vezér Éva pedig a filmforgalmazás európai lehetőségeiről beszélt volna, de hamar kiderült, hogy a teremben ülő filmszakos hallgatók számára olyan alapvető fogalmakat is definiálni kell, mint a disztribútor vagy sales agent hiszen az oktatásukban csak a film gyártásáig terjed a képzés, az utána következő szakaszról már vajmi keveset tudnak a nebulók. A lelkes és érdeklődő kérdések mentén minden fontos dologra fény derült - és egyben a kurzus célja is beteljesült, hiszen az ilyen jellegű tudás megszerzésére nem alkalmas sem az elméleti, sem a gyakorlati filmes képzés jelenlegi formája, csak ilyen workshopok, fórumok keretében szerezhető meg a praktikus tudás.
Szintén rengeteg kérdést kaptak az EKRAN program képviselői is: a filmfejlesztő workshop keretében ugyanis egyedülálló lehetőség nyílik a filmkészítők előtt: nem csak papíron fejleszthetik ötleteiket, de szakértők vezetésével két egész jelenetet is leforgathatnak az EKRAN kurzus keretében - a MEDIA támogatásnak köszönhetően teljesen ingyen, a forgatás teljes költségét állja a lengyel székhelyű program, amelynek partnere a neves Wajda Studio. A kis vizuális demo és a fejlesztett forgatókönyv segítségével pedig könnyebb partnereket keresni a készülő filmhez - a programon legutóbb Szőcs Petra képviselte hazánkat, de Dyga Zsombor is részt vett már Utolér című tervével.
A mesterkurzus számunkra Jim Stark nyilvános előadásával zárult, aki elsősorban a kreatív producer szerepét világította meg előadásában, de még ennél is többről mesélt a vele készült interjúnkban.
Videóbeszámoló a második napról