Isteni műszak (Bodzsár Márk, 2013). Vetítik: augusztus 10., szerda, 13:00

„Az Isteni műszak az a film, ami megérdemli, hogy mindenki félretegye az elmúlt évek magyar filmmel szembeni összes indulatát, és elmenjen megnézni. Bodzsár Márk fekete humorán és beteg poénjain jól szórakozunk, miközben szomorú látleletet kapunk a magyar egészszégügyről, ahol áldatlan állapotok között játszanak közönyös, cinikus istent a fehér köpenyesek.” - írtuk 2013-ban. Érdemes újranézni ezt a filmet, mivel noha már a premierje idején is Tarantinót emlegették a kritikusok, amikor Bodzsár stílusát próbálták felcímkézni, akkor még nem tört át igazán a magyar mainstreambe az exploitation-, trash- és grindhouse újhullám, amit Tarantino Halálbiztosa és Rodriguez Terrorbolygója indított el. Márpedig az Isteni műszakban a Ponyvaregényből ismerős adrenalin-injekciót már egy neonáci horogkereszttel tetovált mellébe döfik bele. Tarantino újabb trilógiája (Becstelen brigantyk, Django elszabadul, Aljas nyolcas) és Rodriguez Machetéje óta viszont már egyértelmű, hogy mennyire úttörő, korát megelőző vállalkozás volt annak idején a magyar filmes színtéren az Isteni műszak. (CSÁ)

 

Drifter (Hörcher Gábor, 2014). Vetítik: augusztus 10., szerda, 15:00

A tavaly bemutatott dokumentumfilmes mezőny kiemelkedő munkája lett Hörcher Gábor Drifter című látlelete, a magyar mélyvidék fiataljainak helyzetéről, bizonytalan jövőjéről, vagy éppen az őket körülvevő, túlságosan is bizonyos kilátástalanságról. A Drifter, amely mára jó néhány fesztiváldíjjal is büszkélkedhet, egy bakonyi roma fiú hányattatásain keresztül hozza látótávolságba az életnek csak nagy jóindulattal nevezhető sivárságot. Ricsi szeme előtt egyetlen cél lebeg, és ez az, ami tartja benne a lelket: kisebb raliversenyeken vesz részt az udvaron pofozgatott autójával, és az elszántsága ugyan megvan a feljebb lépéshez, családi és más magánéleti problémái időről időre visszahúzzák őt a sárba. Ricsi élete erősen hajaz a Mundruczó Kornél rendezte Szép napok Péterének vesszőfutására, azzal az alapvető különbséggel, hogy egy fiktív karakter helyett a valóságban létező, rögrealista módon lefilmezett szereplőről van szó. (BB)

 

Szerdai gyerek (Horváth Lili, 2014). Vetítik: augusztus 11., csütörtök, 13:00

Horváth Lili első nagyjátékfilmje, a Szerdai gyerek két évvel ezelőtt nagyot szólt Karlovy Varyban: az East of the West szekció nagydíjával és a FEDEORA zsűri díjával tért haza, illetve indult is tovább Cottbus, Kalkutta, Trieszt, és még sok más filmfesztiválra a világon. Az állami gondozásból frissen kikerült, fiatal leányanya története bár egy magyar sorsot mutat be, univerzális erővel hatott minden országban. Maja a négy éves kisfia felügyeleti jogáért küzd, aki ugyanabban a nevelőintézetben cseperedik, ahonnan most ő is szabadult. A rendszernek és az életében szereplő férfiaknak korábban mindig alárendelt lány most a kezébe veszi az irányítást, nehogy a kisfia is ugyanarra a hányatott sorsra jusson, mint ami neki jutott. Az izgalmas, szúrós tekintetű, de gyönyörű Vecsei Kinga mellett (akinek ez az első filmszerepe), Thuróczy Szabolcs, Nagy Ervin, Lukáts Andor és Börcsök Enikő egyengetik Maja útját. (PJ)


Liza, a rókatündér
(Ujj Mészáros Károly, 2014). Vetítik: augusztus 11., csütörtök, 17:00 

Óriási sikerrel robbant be a hazai mozikba tavaly Ujj Mészáros Károly több mint 5 éven át dédelgetett filmje, a varázslatos Liza, a rókatündér. A tavalyi közönségkedvencre több mint 125.000 néző volt kíváncsi Lizára, a félénk ápolónőre, aki egy zárt fantáziavilágban éldegélve, legjobb barátjaként tekint egy japán popénekes szellemére, miközben sorra hullanak el körülötte az udvarlók. Egy kis nyomozással és a barátja segítségével rájön, hogy ő is egy a japán mesék rókatündérei közül - minden férfi aki csak megközelíti őt, az életével fizet. Ujj Mészáros Károly precízen, minden jelenetet, minden képet hajszál pontosan előre kitalált, a játékos vizualitás, a mesés közeg és a könnyed hangulat miatt sokan hasonlították Jean Pierre Jeunet Amélie-jéhez, de több alkalommal felmerült Wes Anderson neve is. Balsai Móni a szerepéhez méltóan tündéri, elfuserált udvarlói – Bede Fazekas Szabolcs, Schmied Zoltán, Kovács Lehel – pedig üdítőek és szórakoztatóak. (PJ)


Veszettek
(Goda Krisztina, 2015). Vetítik: augusztus 12., péntek, 23:00

Goda Kriszta a hét évvel korábbi, a közönség körében sikeres Kaméleon után ült vissza a rendezői székbe. A Kaméleon egyfajta tévedések vígjátéka volt Hámori Gabriella porcelánarcával és Nagy Ervin sármjával (na meg színészi tudásukkal) kiegészítve, ezért is okozott meglepetést a rendező új filmjével, a száz százalékban közéleti indíttatású, drámai elemekben gazdag Veszettekkel. A felskiccelt, tipikus magyar kisváros élete tele van romák és nem romák közti konfliktusokkal, vélt vagy valós sérelmekkel, és a fiatalok, akik végre kinőhetnének ebből az agyament kettéosztottságból, sajnos csak olajat öntenek a tűzre. Ebbe a helyzetbe érkezik a messziről jött ember, aki a város új rendőrkapitányaként keménykezűen ragadja meg a problémákat, és hatékonyságával seperc alatt húzza le a bűnügyi statisztikákat. Ez mind szép és jó, csakhogy a százados nem éri be ennyivel, hanem elindít egy fokozatosan félkatonai szervezetté váló mozgalmat, amely az önrendelkezés elvét tűzi zászlajára. Kisvártatva megtörténnek az első túlkapások, és már nem a bűnözők, hanem a rend önjelölt őrei jelentik a valódi veszélyt a városra nézve. (BB)

 

Tiszta szívvel (Till Attila, 2016). Vetítik: augusztus 13., szombat, 23:00

Till Attila a 2008-as Pánik után újra nagyjátékfilmet forgatott, a neurotikus betegségek feltérképezése után ráadásul ismét egy érzékeny, ritkán használt témához nyúlt vissza: fogyatékkal élők mindennapjait mutatta be, egy korántsem hétköznapi szituációban. A történetben két mozgássérült fiú összebarátkozik egy frissen tolószékbe került bérgyilkossal, aki elkezdi megtanítani nekik a szakma ügyes-bajos dolgait, miközben ő maga is megismerkedik a kerekesszékes mindennapokkal. Thuróczy Szabolcs mellett, a Tiszta szívvel két hőse, Fenyvesi Zoltán és Fekete Ádám valóban mozgássérültek, amely éppen emiatt az őszinteség miatt, sok igazi és humoros pillanatot hoz a filmben. A film karrierjét mi is végigkísértük: ellátogattunk a hazai premierre, beszélgettünk Tillával, Stalter Judittal, a producerrel, és Karlovy Varyban tartott nemzetközi bemutatón is ott voltunk, ahol még egy szóra elkaptuk a rendezőt, a nagysikerű vetítés utáni extázisban is. (PJ)


Az éjszakám a nappalod (Dési András György-Móray Gábor, 2014). Vetítik: augusztus 14., vasárnap, 13:00

E film premierje óta egy rövid időre újra behozták a magyar mozikba a Kék bársonyt, ami Az éjszakám a nappalod referenciafilmjének is tekinthető, olyannyira, hogy még a színészi alakítások is hasonlítanak: Czukor Balázs a kisfiúsan ártatlan Kyle MacLahlant, az agresszív és veszélyes apa-figurát alakító Anger Zsolt Dennis Hoppert, Pálos Hanna Isabella Rossellini femme fatale-ját, Szamosi Zsófi pedig Laura Dern biztonságos barátnőjét idézi. Mindkét film felnőtté, férfivá válás, beavatás története, melyben a főhős összecsap az idősebb, domináns, mentor-szerű férfi antagonistával és elcsábítja egy femme fatale. Ezeket a hasonlóságokat és a találó castingot leszámítva viszont Dési András Györgynek és Móray Gábornak sikerült egyedi sztorival megidézni David Lynch kult-klasszikusának felejthetetlen hangulatát. (CSÁ)

 

Hurok (Madarász Isti, 2016). Vetítik: augusztus 14, vasárnap, 23:00

A filmet korábbi kritikánkban így értékeltük: „Az időhurok-narratíva e film esetében azért hasznos, mert alkalmazásával Madarász futószalagon szállítja a hol hajmeresztő, hol revelatív fordulatokat és a feszes akciójeleneteket. Noha a film lassan indul be, fokozatosan nyeri el és tartja fenn a néző figyelmét, már pusztán azzal is, hogy az író-rendező késlelteti annak felfedését, hogy van-e magyarázat az időcsapda jelenségére. Minden jelenetet figyelnünk kell: sok olyan apró furcsaság történik a háttérben, amiről sejthetjük, hogy később még lesz szerepe a megfejtésben. (...) A Hurok ráadásul nem csak látványos akcióthriller, hanem drámaként is értelmezhető, mivel a főhős, Ádám jellemfejlődésen megy keresztül: eleinte züllött és önző figura, aki az időhurokba keveredve meglátja múltbeli önmagát minden hibájával együtt, és már tudja, hogy mindaz hova vezetett. Tükörbe néz, szembesül gyarlóságaival, és fokozatosan meghasonlik önmagával, aminek látványos állomásai a korábbi önmagával folytatott párbeszédek és harcok.” (CSÁ)

 

Víkend (Mátyássy Áron, 2015). Vetítik: augusztus 15., hétfő, 23:00

Az Utolsó időkkel a 2009-es Filmszemle nagydíját begyűjtő, majd az HBO-n futó Aranyélet társrendezőjének felkért Mátyássy Áronról bebizonyosodott, hogy nem csak a végtelen művészi szabadságot nyújtó fesztiválfilmekben, de a másodpercre pontos, profi direktori munkákban is otthonosan mozog. Ez feltehetően közrejátszott abban, hogy legutóbbi önálló munkájához konkrét zsánert, nevesül a thrillert választotta, ami egyrészt nagyfokú precizitást és szabálykövetést igényel, másrészt még mindig hiánycikk a hazai filmszakmában A 2015-ben készült Víkendben megvan az a feszültség és csavaros történet, amelyek folyamatosan képesek fenntartani a néző figyelmét. A dúsgazdag házaspár és az őket is felülmúló üzlettárs közös vadászatot szervez egy vadregényes, távoli erdélyi vidéken, ahol egy vélt balesetet követően egyre közelebb kerülnek egymáshoz a felek - nem összefogásból, hanem a másik alapos feltérképezése érdekében. Mátyássy kellően bonyolult labirintust épít, amelynek csak a sztori végén mutatja meg a kijáratát, így a közönség végigizgulhatja a bő másfél órás menetidőt. (BB)