A készülő film tervét márciusban Koppenhágában, a CPH:DOX pitchfórumán mutatták be először. A CPH:DOX-ot idén 16. alkalommal tartották meg, összesen 32 projekt mutatkozott be a rendezvény négy napja alatt. Itt pitchelték a Karsai vs. Hungaryt, Gerő Marcell második egész estés dokumentumfilmjét. László Sára producerrel 2007 óta alkotótársak, közösen alapították gyártócégüket, a Campfilmet és Gerő első filmjén, a Káin gyermekein is együtt dolgoztak. Természetes volt, hogy a Karsai Dánielről szóló dokumentumfilmnek is így vágnak neki, és bár a Campfilm számos projektet gondoz folyamatosan, a produkció jelentős erőforrásokat köt le a cégben.

Karsait 2022-ben, 45 éves korában diagnosztizálták egy ritka, a központi idegrendszert érintő gyógyíthatatlan betegséggel, ALS-sel (amiotrófiás laterálszklerózis). Az orvostudomány számára is ismeretlen okból az izmokat mozgató idegsejtek, és így az izmok is elsorvadnak az ALS-ben szenvedő betegeknél, ez pedig teljes bénuláshoz vezet. A betegség végén a légzési funkciók is megszűnnek és a halál fulladás miatt következik be. Az ALS ugyanakkor a mentális képességeket nem érinti, a testi leépülést teljesen tiszta tudattal éli végig a beteg. 

„Az ALS egy teljesen kiszámíthatatlan betegség. Emberről emberre változik, hogy milyen tempóban, mikor, mely izomcsoportokat támadja meg. Van, akinél a lábból indul, másnál a kézből, vagy a hát izmaiból, szóval mindenkinél teljesen más, és az egész folyamat tempója is minden esetben különböző. Nem lineáris a lefolyás – időnként felgyorsul, aztán stagnál hónapokon keresztül, aztán megint romlik egy nagyot, megint úgy marad” – mondta el a Filmhunak Gerő Marcell.

Karsai, aki egész életében az alkotmányos jogokért küzdött, a diagnózisa óta az aktív eutanázia, az életvégi döntések ügye mellett dolgozik. Az alkotmányjogász 2023. augusztus 10-én nyújtott be keresetet a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához, mivel álláspontja szerint az életvégi döntések meghozatalának magyarországi tilalma sérti az alapvető emberi jogokat.

Karsai Dániel / Fotó: mosthir.hu


Ha az ügyben az alkotmányjogász számára kedvező döntés születne, akkor a magyar államot végrehajtási kötelezettség terhelné, nem büntetnék például a súlyos betegek asszisztált öngyilkosság céljából való külföldre utazásában közreműködő személyeket. A hazai törvények módosításával, további jogszabályok megalkotásával Karsai Dániel is elvi lehetőséget kapna arra, hogy eutanázia révén fejezze be életét, megelőzve a lassú fulladásos halált, amivel a betegsége jár.

Az alkotmányjogász állapota közben sokat romlott: április 3-án döntött úgy, hogy abbahagyja az ügyvédi tevékenységet és kilép a Budapesti Ügyvédi Kamarából. A közelmúltban tüdőgyulladást kapott, két hetet töltött kórházban, nemrég mehetett haza. A dokumentumfilmes stáb a kórházi kezelések során is javarészt követheti a mindennapjait.

Gerő Marcell, a film rendezője

 

„Mióta sokat romlott Dani állapota, nyilvánvalóan a figyelme is részben az elmúláshoz való hirtelen közeledésre fordult. Emellett persze a jogi harcról is folyamatosan egyeztet a munkatársaival, akik szintén részt vesznek a folyamatban és akik hosszú távon folytatni fogják a küzdelmet. Azért is, mert Dani egy idő után ezt már nem tudja majd megtenni. A képességeit és készségeit egy idő után nem lesz képes semminek a szolgálatába állítani. Bármit is gondol, bármit is mondana, az már belül marad majd” – mondta Gerő.


Beleugrottak ebbe a filmbe


Karsai 2023. szeptember 27-én publikálta a Facebook-bejegyzést, melyből az egész ország megismerte. Itt írta le saját esetét, kijelentve: „Személyes és szakmai véleményem szerint az életvégi döntések meghozatalának teljes magyarországi tilalma alapvető emberi jogaimat sérti, így különösen az emberi méltóságból fakadó önrendelkezési jogot, az embertelen, megalázó bánásmód tilalmát és a világnézeti meggyőződés szabad megválasztásához való jogot. Minthogy Magyarországon ezen jogsérelem orvoslására jogi út nem áll rendelkezésre, a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához fordultam.”

Gerő Marcell és László Sára ekkor találkozott Karsai történetével, és azonnal megfogalmazódott bennük, hogy dokumentumfilmet szeretnének forgatni a férfi hátralévő napjairól és az általa képviselt ügyről. Több dokumentumfilmes stáb is megkereste Karsait, aki végül – egy személyes találkozót követően – több közeli filmes barátja ajánlása alapján választotta ki Gerőt. A rendező így, részben félretéve folyamatban lévő más projektjeit – beleugrott a forgatásba.

 

De miről szól majd a film és meddig tart a forgatás?


„A történet alakulásában sok a bizonytalanság, de azt tudjuk, hogy Dani betegsége nem gyógyítható. Jó eséllyel Dani halála után is folytatni fogjuk a forgatást, mert azt gondoljuk, hogy bár ő áll a történet fókuszában, az nem feltétlenül a halálával ér véget. Az első pillanattól kezdve nyilvánvaló volt, hogy követjük őt, akár négy hónap lesz, amíg még életben van, akár három év, és elképzelhető, hogy utána is még dolgozunk tovább” – mondta a rendező.

„Nekünk most nagy rugalmassággal kell alkalmazkodnunk Dani életéhez és az abban történő nagy mennyiségű eseményhez. A film nemcsak vele foglalkozik, hanem a körülötte lévő emberekkel is, mert akkor tud komplex és teljes képet mutatni, ha nem mindig csak Danival vagyunk, hanem látjuk a többieket is, adott esetben a Danitól független életükben” – tette hozzá Gerő, aki a dokumentumfilmet forgató stábbal lassan hat hónapja, heti 3-4-5 forgatási napon követi a jogász életét, és a körülötte lévő rokonokat, barátokat, munkatársakat.


Hiszen Karsait egy ügyvédi csapat is körülveszi, akik állapotától függetlenül, tehát jelenleg is folytatják az eljárást, holott ő maga ebben a munkában már egyre kevésbé tud aktívan részt venni. „Nem csináltunk még ennyire jelen idejű filmet, talán csak az Anyáim története (Dér Asia és Haragonics Sára filmjének Gerő és László voltak a producerei – a szerk.) volt hasonló. Az, hogy meddig fog tartani, valahogy most még nem foglalkoztat, mert világos, hogy ameddig tartani fog, addig kell csinálni” – tette hozzá a rendező.

 

Ki finanszírozza?


Hirtelen jött a film ötlete, és Karsai rohamosan romló fizikai állapota miatt gyorsan kellett cselekedni, a forgatás azonnal elkezdődött. Finanszírozási szempontból így különleges ez a produkció, még a Campfilm történetében is: „Általában is nehéz és hosszadalmas folyamat a dokumentumfilm-finanszírozás, de ez még nekünk is különleges helyzet. Úgy hoztuk meg a döntést, hogy biztos finanszírozási háttér nélkül belevágunk a filmbe, hogy tudtuk, ez azonnali intenzív forgatást von maga után, ahol a tartalmi fejlesztés és a gyártás párhuzamosan kell, hogy történjen” – mondta el László Sára.

A producer hozzátette: „eközben azonban az ütem, amiben most haladunk, nincs összhangban a cégünk lehetőségeivel. A Campfilmnek nincs fix tőkéje, amit be tud fektetni a filmekbe, és ami aztán a későbbiekben visszajön. Mi támogatásból tudjuk finanszírozni a filmjeinket, pályázatok útján, ami idő- és munkaigényes folyamat."

László Sára, a film producere


"Dokumentumfilmeknél mindig igaz, hogy önerőt kell befektetni abba, hogy valamennyi anyag elkészüljön, amit a finanszírozóknak meg tudunk mutatni. A Karsai vs. Hungary kapcsán ennek a befektetett munkának az aránya sokkal nagyobb, mint korábbi filmjeinknél. Beadtunk már pályázatokat, reméljük, hogy a CPH:Dox-on lebonyolított nagyon biztató találkozóknak is lesz hamarosan kézzelfogható eredménye” – vázolta a lehetőségeket László Sára.

 

A szereplőszerződéseket ezúttal könnyű volt aláírni


A szereplőkkel, mint minden film esetében, részletes szerződést írtak alá melyben külön kiegészítés tér ki arra, hogy a főszereplő a betegsége által előidézett kiszolgáltatott helyzetek rögzítéséhez is hozzájárul. Kifejezetten Karsai kérése ugyanis, hogy élete utolsó napjáig forgassanak.

„A szerződés megkötése ennél a filmnél egyszerűbb folyamat volt, hiszen Dani jogász, és a környezetében a legtöbben szintén azok, így amiatt nem kellett aggódnunk, hogy egy szerződés révén valami olyat tolunk át rajtuk, amit nem tudnak kontextusban látni. A visszaélések elkerülésére egyébként is törekszünk, főleg, ha nem jogvégzett emberekkel forgatunk, de itt ilyen szempontból egyszerű volt a helyzet.

Kép a Káin gyermekei című filmből

 

Korábban volt olyan filmünk, ahol ezek a szerződéskötések történhettek volna úgy is, hogy olvasás nélkül aláírják a szereplők, ilyenkor ez plusz munkát igényel, hogy ne így történjen” – mondja László. „Amikor a Káint forgattuk, a szereplők az ország különböző pontjain éltek, és nemhogy jogi diplomával, de semmilyen végzettséggel nem rendelkeztek. Sári mindenhova lejött, és betűről betűre végigment velük a szerződésen, hogy teljesen világos legyen számukra, mibe egyeznek bele. Mert ők például aláírták volna olvasatlanul. A mostani filmnél ez persze fel sem merült” – teszi hozzá Gerő.

 

Dokumentumfilmezés vs. lelki egészség


„Maga a tény, hogy forgatunk, jelent valamifajta védettséget a lelki terhek ellen” ­– válaszolta Gerő arra a kérdésre, hogyan viselik a stábtagok, hogy egy ennyire megterhelő élethelyzetet követnek nap mint nap. „Doksit forgatni szerintem általában egy elég skizofrén állapot, mert egyszerre kell benne lenned lelkileg, empatikusan közeledni a szereplőkhöz és egyszerre nagyon kívül lenni a helyzeten, folyamatosan megpróbálni minél objektívebben rálátni. Állandó, intenzív döntéshozatali folyamat jár együtt a forgatás helyzetével. És ez valahogy nyújt valamifajta védettséget az ellen, hogy megállás nélkül a lelki súlya kerüljön előtérbe.

Másrészt egy ilyen hosszú távú forgatásnak a fentiek nélkül is talán szükségszerű velejárója, hogy lelkileg közel kerülsz a szereplőkhöz. Akárhogy is nézzük, ez valamifajta találkozás. Azzal együtt, hogy ebben az esetben ez a viszony egy haldokló emberrel és a körülötte lévő, nemsokára vagy részben már most gyászoló – közeggel alakul ki, ez akkor is valaminek a születése. Az meg valahogy mindig energiát ad.”

Gerő Marcell / Fotó: Valuska László

 

A Karsai vs. Hungary operatőre Vízkelety Márton, állandó hangmérnöke Érsek Lajos, line producere Héger Barbara, vágói Vághy Anna és Makk Lili. Az utómunkához szükséges infrastruktúrát a PostOffice biztosítja a produkció számára. Gerő kiemelte, hogy mennyire hálás a munkatársainak, akik mindannyian – tudásuk legjavát adva – a produkcióba vetett bizalom és Karsai történetének fontossága miatt dolgoznak a filmen lassan fél éve, egyelőre fizetés nélkül, bízva a film későbbi finanszírozásában, anyagi kockázatot vállalva.

Az alkotókhoz 2023 végén csatlakozott Jean-Laurent Csinidis, a francia Films de Force Majeure producere is, aki Nagy Dénes A nyaralás című, szintén a Campfilm gyártásában készülő nagyjátékfilmjén is dolgozik, és már a Káin gyermekei óta érdeklődött Gerő munkái iránt. A Karsai vs. Hungary így a tervek szerint magyar-francia koprodukcióban készül el.

A Karsai vs. Hungary jelenleg is forog és várhatóan 2026-ban mutatják be.