• Visszaírjuk egy kazettára a kész filmet,
• Tömörítve archiváljuk, és kimentjük CD-re vagy DVD-re, esetleg feltehető az internetre is,
• A remekmű-gyanús példányokat átírjuk celluloidra, és jöhet a mozi-forgalmazás.
A celluloidra való kiírás elég húzós, úgyhogy elsősorban az első két variációra érdemes koncentrálni. Ezek részben átfedhetik/felválthatják egymást, hiszen pl. DVD-re ugyanúgy ki lehet írni számunkra fontos kisfilmet tömörítetlen formátumban, mint ahogy tömörítve is ki lehet rá menteni hosszabb anyagokat, akár egy egész nagyjátékfilmet is.
Kazettára archiválás
A korábbiakban már részletesen leírtam, hogyan kell beírni (avagy importálni) a mozgóképet a számítógépbe. Mivel a kiírás (avagy exportálás) feltűnő hasonlóságokat rejt magában, sőt gyakorlatilag ugyanaz, mint a beírás, csak fordítva, ezért erről túl sokat már nem érdemes írni. Előhúzzunk régi ismerősünket, a FireWire kábelt, megint összekötjük a kamera DV portját a számítógépen található digitalizáló kártya megfelelő csatlakozásával, és a műveletet végrehajtjuk. Ez esetben természetesen valamilyen digitális formátum lesz a végeredmény, Digital8, DV, miniDV, esetleg DVCAM vagy DigitBeta kazetta formájában. Ha a célunk valamilyen analóg formátum – például Hi8, vagy a jó öreg VHS –, akkor kicsit nehezebb dolgunk van. A Digital8-as kamera hiába készült eleve kompatibilitási céllal, csak olvasni tud Hi8-as kazettát, írni rá már nem. (Vajon miért nem? Mert véletlenül felfedeztem, hogy Video8-ra viszont tud írni... és D8-ast csak a Sony gyárt… ) A digitalizáló kártyák is elsősorban a FireWire csatlakozást preferálják, csak a jobb (és drágább) kártyákon találhatunk analóg ki- és bemenetet (lásd: Matrox RT.X10, X100; Pinnacle DV500, Canopus DVStrom2; DVRaptor RT2). Áthidaló megoldásként ismét szóba jöhet egy DV/AV–AV/DV konverter.
Tömörítés: MPEG
Az elkészült filmünket tömöríthetjük is, és tárolhatjuk valamilyen optikai (CD, DVD) adathordozón, amelyek nemcsak a terjesztést könnyítik meg (több embernek van CD-lejátszója, mint miniDV-drivere), de ráadásul időtállóbbak, mint a mágneses szalagok. Mindenekelőtt azonban: bármily praktikus is a tömörítés, kivétel nélkül mindig minőség-roncsoló hatású, ilyen a természete. Még akkor is, ha ez a roncsolás – a legjobb tömörítések esetében – alig, vagy egyáltalán nem észrevehető egy monitornyi felületen. (Ha már a képernyő méreténél tartunk: senkit se tévesszen meg a kamerák kicsiny LCD-képernyőjén látható pazar minőségű kép. Ahogy egyre nagyobb monitor/TV/gyöngyvászon-felületen nézzük vissza a filmünket, úgy lesz arányosan egyre nagyobb – és így látható, zavaró – a zaj. A tömörítés erre csak rátesz.) Az értékes felvételeinket tehát valamilyen fentebb írt módszerrel érdemes tárolni, tömörítés nélkül, az ugyanis nem archiválásra való, inkább a terjesztés, és a számítógépen való lejátszás szempontjából praktikus. Sokféle tömörítési eljárás, formátum létezik, mi ezúttal a legelterjedtebbel, az MPEG-gel foglalkozunk. Ez egy közkedvelt tömörítési formátum, általában így tömörítik a kiskereskedelmi forgalomban kapható nagyjátékfilmeket is, és mi is megtehetjük ugyanezt. Az adathordozó elsősorban DVD lesz, ritkábban Super-VideoCD (SVCD), vagy VideoCD (VCD).
Négy altípusa van, mi az MPEG-1-et, és főleg a remek minőségű MPEG-2-őt vesszük sorra, ezek a legelterjedtebbek. (Bár a hangtömörítésre nem térek ki, érdekességképpen megjegyzem, hogy az MP3 néven közismert formátum az MPEG tömörítési eljárás hangokra vonatkozó variációinak egyik típusa. Az MPEG-1 és -2 mozgókép-tömörítő formátumok a hangot MP2 formátumban raktározzák) Azt, hogy melyik MPEG-et használjuk, a célformátum típusa is meghatározza, ha abból indulunk ki, hogy a lehetőségekből mindig a legjobb minőséget akarjuk kihozni. Tehát nem lehet elválasztani egymástól a tömörítés, és a tömörített állomány kiírásának folyamatát. Ezzel együtt most kezdjük a tömörítéssel.
Mielőtt azonban eldöntenénk, hogy melyik MPEG-típust választjuk, figyelembe kell vennünk azt is, hogy milyen adathordozóra írjuk ki az állományt. A három lehetőség a VCD, a SVCD, és DVD. Az első kettő gyakorlatilag már a múlté, ezzel együtt ezekről is írni kell, lévén, hogy egy DVD író azért ma még nem tekinthető alapfelszerelésnek, kevéssé terjedt el. Akinek van lehetősége – akár a saját gépén, akár jóbarátnál – mindenképpen DVD-re írja, írassa ki anyagait, elavulófélben lévő adathordózókat nem érdemes választani. Negyedik alternatíva is van, ha valaki nem akarja megfosztani a világot szellemi termékének élvezetétől, az felteheti az internetre is az anyagot; MPEG fájlokat ugyanúgy fel lehet tenni a netre, mint bármilyen fájlt. De lássuk a három adathordózót.
VideoCD, Super-VideoCD
DVD
Celluloid
A film világában gyakran előfordul, hogy egy digitális technikával forgatott filmet végezetül igazi, klasszikus filmre, azaz celluloidra írnak ki, aminek számos előnye van. De két legfőbb cél nyilvánvalóan a majdani mozi-forgalmazás, illetve az azonnali nyomorba süllyedés. Az eljárás lényege leegyszerűsítve, hogy egy nagy, drága, és sokgombos készülékkel (kettő ilyen van az országban, „filmátíró” elnevezéssel) a számítógépbe bedigitalizált film képét rávetítik a filmnyersanyagra (a negatív kópiára), mely exponál. Az átírás során lehetőség van „fényelésre”, azaz fény-, kontraszt-, és színkorrekcióra (egyéb módosításokról nem is szólva). A negatív kópiából aztán természetesen pozitív is készül, így máris fogyasztható a mozik számára is. Mielőtt azonban bárkinek beindulna a fantáziája, íme az eljárás költsége:
Nos, vége, végigvettük az egész folyamatot, megálmodott filmünk elméletben ott van a kazettán (illetve DVD-n, esetleg celluloidon is). Hogy a gyakorlatban is menni fog-e, az más kérdés, elismerem, így elsőre elég átláthatatlannak tűnhet a rendszer. Ráadásul a részletekbe sem mentünk bele, és persze a vezetést sem lehet csupán könyvből megtanulni. De valahol el kell kezdeni, és, ha megvannak a megfelelő eszközök, akkor bele lehet tanulni kellő motiváció és érzék esetén. Komoly színvonalú művek készítéséhez persze sok idő és tapasztalat kell. A kérdés persze megint az, hogy mi a cél, egy kisebb lélegzetű esemény megörökítése és szerkesztése nyilván nem igényel komolyabb technikát. Végezetül ismét, megint, hátha valaki elfelejtette volna: otthoni kis házi stúdiónk kialakításakor szándékaink és lehetőségeink mellett a technika is behatárol. Muszáj rendszerben gondolkodni, különben inkompatibilitásba, vagy minőségvesztésbe futunk bele. Aztán, ha megvan a felszerelés, elszabadulhat az agyvelő; kellemes időtöltést mindenkinek.
Köszönet az infókért:
Bakos Gábor, Jász András, Lóth Balázs, Verő Ákos