Vincent Perez rendező újságírói kérdésre válaszol (fotó: Monory Csaba)
Bár csak a fesztivál felénél járunk, és több versenyfilmet be sem mutattak még, elkezdődött az esélylatolgatás. Az újságírói konszenzus szerint az olasz Fuocoammare az Arany Medve legnagyobb esélyese: a Lampedusa szigetén játszódó, menekülthelyzetet bemutató dokumentumfilmet mindenki dicséri, és a kritikusok által adott pontszámok átlagában is messze megelőzi a többi, már bemutatott versenyfilmet.
A Fantastic című alkotás a Forum szekcióban kapott helyet, a programfüzet szerint „abszurd pasztell-noir”-ról van szó, és bár ezt a műfaji meghatározást korábban nem ismertem, teljes mértékben illik erre az őrült, szinte zeneszerűen komponált alkotásra. A hanghatások fontos szerepet kapnak a filmben, és időnként megismételnek egy-egy korábbi jelenetet, akárcsak egy visszatérő zenei motívumot egy operában. Az izraeli születésű new york-i filmes, Offer Egozy rendezése mindazonáltal nem aratott osztatlan sikert, többen kellemesen elszunyókáltak alatta.
Fantastic
Az Ilegitim ellenben tapsvihart váltott ki – ez különösen a téma ismeretében komoly fegyvertény: a vérfertőzés és abortusz kapcsolatát szikáran és minimalistán feldolgozó alkotás a román új hullám egyik gyöngyszeme. A színészek olyan természetességgel alakítják a szerepeket, hogy azt érezzük, dokumentumfilmet látunk. A vetítést követően Adrian Sitaru rendező elárulta, hogy bár a finanszírozási feltételek miatt készült a forgatókönyv, ahhoz nem ragaszkodtak a forgatás 12 napja alatt, a karakterek hitelességét annak köszönheti a film, hogy a forgatást megelőző másfél évben tudatosan a karakterépítésre koncentrált a főszereplőkkel. Alina Grigore társ-forgatókönyvíró és főszereplő hozzátette, hogy Sitaru képes volt őt az éjszaka közepén felkelteni, hogy kikérdezze az általa megformált alak gyermekkoráról. A befektetett munka meghozta a gyümölcsét, a filmnek helye lenne a versenyprogramban is és remélem, hogy nem fogja elkerülni a magyar moziforgalmazók figyelmét sem.