A rendező nem titkolt szándéka, hogy a börtönben a brazil társadalom mikrokozmoszát látassa. Nem akar ítélkezni, csak felmutatni. A távolságtartó, szenvtelen hangvétel azonban olykor megbicsaklik. A transzvesztita és kedvesének kapcsolatát több melegséggel és humorral ábrázolja, mint a társaikét. Szerelmük, házasságuk átsegíti őket a legnagyobb veszélyeken is. Az üzenet hitelességében engedtessék meg kételkednünk.

A nagyobb baj az, hogy a rendezés nem tudja elkerülni a börtönfilmek néhány lejáratott kliséjét. Ilyen a rabok portréinak terjengős felsorolása. A flashbackben megjelenő, a börtönfalakon kívül játszódó epizódok túlságosan illusztratívak. A Bicskásnak becézett, többszörös gyilkos felébredő bűntudata és megtérése Jézushoz pedig teljességgel hiteltelen.

Hector Babenco a modern brazil film neves képviselője. Nyolcvanas években készült munkái közül a Pixote is a periférián élő csavargókról mesélt, akikből törvényszerűen lesznek bűnözők. A pókasszony csókjában pedig a két rab egyike egy álomvilágba menekülő transzvesztita. A Carandiru emlékezetes pillanatai mégsem az ismerős motívumok felidézésében keresendő, sokkal inkább az utolsó fél órában. A véres mészárlás alatt Babenconak végre lehetősége nyílik, hogy elszakadjon a sablonoktól. A lázadást megelőzően az udvaron mindenki a nemzeti himnuszt énekli, később elszabadulnak az indulatok. A vértócsában fürdő emberi testek vagy a meztelenre vetkőztetett, megfélemlített rabok mellett poroszkáló farkaskutya látványa sokkoló hatásúak, elárulnak valamit arról az országról, amelyet csak a karneválok, a szamba vagy a foci hazájaként emlegetünk.

Tom Tykwer a német független filmesek műhelyéből lépett elénk A lé meg a Lola c. filmjével. A következő opusz A harcos és a hercegnő témája két fiatal egymásra találása a melodráma keretei között. Ez színvonalát tekintve visszalépés volt a nem túl veretes elsőhöz képest. Tykwer most az európai művészfilm vizein kalózkodik, kevés sikerrel.

Tom Tykwer: A gyilkosok is a mennyországba...
A Gyilkosok is a mennyországba mennek Krysztof Kieslowski forgatókönyvéből készült, aki a Három szín után újabb trilógiát tervezett. A Pokol-Mennyország-Purgatórium ciklusból azonban csak a középső részt fejezte be, és a forgatás előtt, 1996-ban meghalt. Tykwer pontosan adaptálta a hagyatékot, de a szolgai másolásban úgy tűnik, kimerültek a képességei. Philippa angolt tanít Torinóban és azt tervezi, hogy megöl egy kábítószer kereskedőt, aki jó néhány ember, így férje haláláért is felelős. A merényletet elbaltázza, a bomba rossz helyen robban fel négy ártatlan ember halálát okozva. Letartóztatják, a kihallgatáson egy fiatal olasz rendőr tolmácsol neki. A férfi beleszeret az asszonyba, megszökteti és segít neki a díler megölésében is. Együtt menekülnek tovább…

A rendezőt, akárcsak korábbi dolgozataiban, itt is a kiélezett szituációk, az élet-halál sorsdöntő pillanatai izgatták. Szerelem első látásra, feladni mindent, családot, tisztességet is, ha szükséges. Ám itt a lázadás, a világgal való szembefordulás értelmetlen, modoros, hiszen a szereplők légüres térben mozognak. Ebben a műben nincs társadalomrajz vagy politikum, a színészek elmerülnek saját érzéseikben, miközben nedvesre könnyezik a filmvásznat. Az élettelen alakok mellett sajnos a kiagyalt fordulatok is bántóak. Nehéz felfogni, hogy a nő miért akarja bonyolult módon levegőbe röpíteni a dílert, miközben ott áll vele szemben. Egy pisztoly tökéletesen megfelelne a célra, végül is ez lesz a megoldás. A harmadik kifogásunk viszont morális természetű. Úgy gondolom, senkinek sincs joga kivégezni valakit, még ha az bűnöző is, nincs joga kockáztatni mások, ártatlanok életét. A nő tudja, nincs visszatérés az életbe, de azért még engedélyez némi boldogságot, haladékot önmaga és szerelme számára. Aztán helikopterre szállnak, és felrepülnek az égbe, egyenesen a mennybe. De ezt már tényleg nem veszem be.

Kieslowski rendezői stílusa kényesen egyensúlyoz a giccs határán. A lengyel mester művészete és szenvedélyessége az önjelölt német utód kezében menthetetlenül giccsbe és szenvelgésbe fulladt.

október 09., Csütörtök

17:45  Lilja 4-ever
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:30  Távol a mennyországtól
Toldi

 
19:00  A gyilkosok is a mennyországba mennek
Kossuth

 
20:00  Mióta Otár elment
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  Szigorúan piszkos ügyek
Kossuth

 
21:00  Ki ölte meg Bambit?
Toldi

 

október 10., Péntek

16:30  Gulliver utolsó utazása
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:30  Carandiru
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Teljes szívemből
Kossuth

 
18:30  Mióta Otár elment
Toldi

 
20:30  Tollak a fejbe
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  Alexandra filmje
Kossuth

 
21:00  Dogville – A menedék
Toldi

 

október 11., Szombat

17:00  Ripley és a maffiózók
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  A háború ködében
Toldi

 
18:00  Charlie – Charles Chaplin élete és művészete
Örökmozgó

 
19:30  Mintha itt se lennék
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
19:45  Messze
Kossuth

 
20:00  Deus ex machina
Toldi

 
20:30  Angyal a jobb vállon
Örökmozgó

 
22:00  A pornófilmes
Kossuth

 
22:00  Pajzán pózok
Toldi

 

október 12., Vasárnap

16:45  A háború ködében
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Dívány
Örökmozgó

 
18:30  Alexandra filmje
Toldi

 
18:45  Messze
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
19:00  Cécile Cassard tizenhétszer
Kossuth

 
20:30  Mintha itt se lennék
Örökmozgó

 
21:00  Titkok
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  A pornófilmes
Toldi

 
22:00  Pajzán pózok
Kossuth

 

október 13., Hétfő

18:30  Távol a mennyországtól
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:30  Április kapitányai
Kossuth

 
19:00  Angyal a jobb vállon
Toldi

 
20:30  Charlie – Charles Chaplin élete és művészete
Örökmozgó

 
21:00  Ki ölte meg Bambit?
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  Ripley és a maffiózók
Kossuth

 
21:30  Szigorúan piszkos ügyek
Toldi

 

október 14., Kedd

17:30  Lilja 4-ever
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:30  Nap mint nap
Kossuth

 
18:30  Segédigék
Toldi

 
20:00  Dogville – A menedék
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Cécile Cassard tizenhétszer
Örökmozgó

 
21:00  Titkok
Kossuth

 
21:00  Ketrec
Toldi

 

október 15., Szerda

17:00  Terra Incognita
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:00  Teljes szívemből
Toldi

 
19:00  Carandiru
Kossuth

 
19:00  Az öreg hölgy és a galambok
Toldi

 
19:00  Dalok a konyhából
Toldi

 
20:00  A PESTI EST GÁLÁJA - Hedwig és a Mérges Csonk (zártkörű előadás)
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Nap mint nap
Kossuth

 
20:30  Április kapitányai
Örökmozgó

 
21:30  Dirty Pretty Things
Toldi

 

október 16., Csütörtök


17:15  Dívány
Toldi

 
17:30  Deus ex machina
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Segédigék
Örökmozgó

 
19:00  Terra Incognita
Toldi

 
19:30  Mutter - Anya gálaelőadás (jegyek korlátozott számban kaphatók)
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Lilja 4-ever
Örökmozgó

 
21:30  A gyilkosok is a mennyországba mennek
Toldi

 

október 17., Péntek

16:45  Gulliver utolsó utazása
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:30  Ketrec
Toldi

 
18:00  Rossz idő
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
19:45  Sci-fi
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:00  A kiskirály
Toldi

 
20:30  Rachida
Örökmozgó

 
22:00  Hedwig és a Mérges Csonk
Uránia Nemzeti Filmszínház

 

október 18., Szombat

16:30  Dalok a konyhából
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
16:30  Az öreg hölgy és a galambok
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:45  Sci-fi
Toldi

 
18:00  Tulse Luper bőröndjei, 3. epizód – Antwerpen
Palace MOM Park

 
18:45  Dirty Pretty Things
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:00  Hedwig és a Mérges Csonk
Toldi

 
20:30  A kiskirály
Örökmozgó

 
20:30  Tulse Luper bőröndjei, 3. epizód – Antwerpen
Palace MOM Park

 
21:00  Kegyetlen bánásmód
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
22:00  Tiresia
Toldi

 

október 19., Vasárnap

17:45  Fesztivál legsikeresebb filmje 1.
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Rachida
Örökmozgó

 
19:00  Fesztivál legsikeresebb filmje 2.
Toldi

 
20:00  ZÁRÓ GÁLA - Kegyetlen bánásmód (zártkörű előadás)
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Rossz idő
Örökmozgó

 
21:00  Fesztivál legsikeresebb filmje 3.
Toldi