De mi van a norvég férfiakkal? Folke – és kutató társai – autóba szállnak, utánfutójukon lakókocsi, hogy az Isten háta mögött megfigyeljék önkéntes „gazdáikat” – a konyhájukban. A svédnek napokig nem nyit ajtót a magányos norvég „farkas”, míg egy nap Folke (Tomas Norström) beülhet a feltérképezendő objektumban elhelyezett őrhelyére, hogy onnan sasolja az idős, morózus Isakot, aki határozottan és minden tekintetben kívül esik az IKEA célcsoportján.

Isak (Joachim Calmeyer) egyetlen látogatója, Grante, majd’ mindennap traktorral érkezik a házhoz. Elkávézgatnak A farmer szeretetének, aggodalmának tárgya öreg, beteg lova, akinek orrából szivárgó vérét már alig tudja elállítani.

Konyhai tevékenység a „célpont” környékén nem zajlik, és a „gazda” mindent elkövet, hogy egyetlen privát megmozdulását ne tudja kikémlelni a svéd – aki egyébként is: már a háborúban „semleges” volt. Nem mindenkinek jut a kínlódás osztályrészül. A férfiemberhez vezető legrövidebb út: az alkohol gyakorlati alkalmazásával Folke kollégája gyorsan oldotta a gátlásokat, bár az elvonási tüneteket már nem tudta orvosolni – de hát mindennek megvan az árnyoldala.

Bent Hamer magával ragadó, egyedi humorú, rendkívül érzékeny vígjátéka bravúros produkció. Egy idő után (teljességgel feleslegesen) aggódni kezdtem: lesz-e elegendő „matéria” Folke és Isak történetében? Vajon miért nem mutat be Hamer – ezzel párhuzamosan – egy másik kísérletet is?

A norvég rendező nem csupán két egyedülálló, egyedül élő, hanem két magányos férfi kapcsolatának alakulását mutatja be bámulatos érzékenységgel: a feloldhatatlannak tűnő ellentéteken, az elszigeteltségen, a bizalmatlanságon át az egymásra utaltságig.

Túl az emberi tényezőkön, az elsőrangú színészi játékon és a hibátlan dramaturgián: Hamer - Philip Øgaard operatőrrel – tökéletesen rekonstruálta az ötvenes évek – tárgy- és formakultúráját tekintve – stílusgazdagsággal nem vádolható, praktikumra törekvő,  „maszkulin” világát.

Hamer filmjének komikuma utánozhatatlan. Az alkotó – mivel bámulatba ejtően „keveri” a lélektani dráma és a vígjáték elemeit – egyedi szemléletével „vérátömlesztést” hajtott végre a komédia műfajában, amely (egyre növekvő rémülettel bambulva a zsáner zuhanórepülését) valóságos partizánakció.

Amíg Hamer extrém helyzetet teremt a mindennapi életben, Elia Suleiman cannes-i zsűri nagydíjas alkotása, a Deus ex machina azt mutatja meg, amikor az extremitás a mindennapok elválaszthatatlan része. A Názáretben született, több mint egy évtizedig New Yorkban élő, majd kilenc éve Jeruzsálembe költöző palesztin alkotó Krónika szerelemről és szenvedésről alcímű filmjében percenként robban egy bomba, sül el a fegyver, vagy – mélyebb értelemben is - hatol a szívbe a kés.

A szenvtelenség túlmutat a kirobbanó indulaton
A palesztin-izraeli konfliktus egyik aggasztó következménye, hogy az intellektuálisan bizonytalan nyugat-európai értelmiség körében elfogadottá és politikailag korrektté vált a közbeszédben és a publikációkban az Izrael-ellenes, úgynevezett „új”-rasszista, „új”-antiszemita tónus. Suleiman francia-marokkó-német koprodukcióban forgatott munkája éppen ezért (is) rémisztően bátor – bizonyos szempontból: „önző” -  munka.

E.S. (akit Buster Keaton „alteregója”, a rendező alakít) rezzenéstelen arccal, de egyre kétségbeesettebben járkál názáreti lakásában, a falat beborító sárga „post-it” cetlik között, belebonyolódva össze nem álló forgatókönyve részleteibe. Hamarosan beteg apját látogatja a kórházban, és minden egyes nap találkozik Ramallahban élő palesztin szerelmével. A Názáretet Ramallahhal összekötő utat elzáró izraeli ellenőrző pontok miatt a randevúk helyszíne az út menti parkoló. A kapcsolat: sajátos pantomim-előadás. A kezek játéka. Némaságot követel. Nyitókép-jelenete: palesztin fiúk csapata Mikulást üldöz, akinek zsákjából hullanak az ajándékok. A mellében: kés.

Majd: E.S. vezetés közben kidob egy barackmagot az ablakon, s fölrobban egy izraeli tank. A szomszédok szemetet dobálnak egymás udvarára (ekkor hangzik el a film legszellemesebb, legabszurdabb dialógusa). Egy kocsiból minden este Molotov-koktélt dobnak egy házra. A kórházban az orvosok és a betegek együtt fújják a cigarettafüstöt a folyosón, utóbbiak tolják maguk mellett az infúziót. És meglehet, E.S. némaságra ítélt, gyönyörű-amazon szerelmét (Manal Khader újságíró kolléga filmes debütálása) terrorista-akciók végrehajtása miatt csempészi át a kocsijában, a „határőröket” Jasszer Arafat-lufival megtévesztve az ellenőrző ponton. Az izraeli milicistákat a Mátrix Trinitijeként, ha úgy tetszik, Ang Lee Tigris és Sárkányának nindzsájaként „aprító” szerelmes nő: félelmet kelt. Nehéz elfogadni, hogy ugyanő játszik E.S. kezeivel talán órákig a kocsiban.

Suleiman – E.S.-ként - egyszer provokál, mikor a kipát viselő, mellette a kocsijában várakozó férfinak lejátssza Natacha Atlas arab pop-díva I put a spell on you című slágerét.

A rendező humora gyakran sokkal inkább riasztott, mint hogy nevetésre ingereljen. Ebben a világban nem beszélnek, nem mosolyognak egymásra, és nem is sírnak a szerelmesek. Itt nincs ideje, helye sem a szerelemnek, sem az alkotásnak, kizárólag az „alkotói+ válságnak.

Suleiman száműzi színészi „alakításából” a gesztusokat, a mimikát, mert nem tehet mást, mint hogy  „anti-játékot” mutat be. Elidegenít. Filmjével érzelmileg „azonosulni” nekem nem sikerült. Úgy vagyok vele, mint Petőfi a Kárpátokkal: csodálom, ám de nem szeretem. Intellektuálisan – az értelmezés szempontjából - az egyszeri megtekintést kevésnek ítélem.

A szenvtelenség, talán közöny túlmutat valamin: a dühön, a kirobbanó indulaton – vezérelje azt akár a szerelem -, az agresszión, a gyűlöleten. A Deus ex machina című „szomorújáték” műfaját tekintve: komédia.
Tökéletes, teljességgel „reménytelen” munka.
október 09., Csütörtök

17:45  Lilja 4-ever
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:30  Távol a mennyországtól
Toldi

 
19:00  A gyilkosok is a mennyországba mennek
Kossuth

 
20:00  Mióta Otár elment
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  Szigorúan piszkos ügyek
Kossuth

 
21:00  Ki ölte meg Bambit?
Toldi

 

október 10., Péntek

16:30  Gulliver utolsó utazása
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:30  Carandiru
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Teljes szívemből
Kossuth

 
18:30  Mióta Otár elment
Toldi

 
20:30  Tollak a fejbe
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  Alexandra filmje
Kossuth

 
21:00  Dogville – A menedék
Toldi

 

október 11., Szombat

17:00  Ripley és a maffiózók
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  A háború ködében
Toldi

 
18:00  Charlie – Charles Chaplin élete és művészete
Örökmozgó

 
19:30  Mintha itt se lennék
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
19:45  Messze
Kossuth

 
20:00  Deus ex machina
Toldi

 
20:30  Angyal a jobb vállon
Örökmozgó

 
22:00  A pornófilmes
Kossuth

 
22:00  Pajzán pózok
Toldi

 

október 12., Vasárnap

16:45  A háború ködében
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Dívány
Örökmozgó

 
18:30  Alexandra filmje
Toldi

 
18:45  Messze
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
19:00  Cécile Cassard tizenhétszer
Kossuth

 
20:30  Mintha itt se lennék
Örökmozgó

 
21:00  Titkok
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  A pornófilmes
Toldi

 
22:00  Pajzán pózok
Kossuth

 

október 13., Hétfő

18:30  Távol a mennyországtól
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:30  Április kapitányai
Kossuth

 
19:00  Angyal a jobb vállon
Toldi

 
20:30  Charlie – Charles Chaplin élete és művészete
Örökmozgó

 
21:00  Ki ölte meg Bambit?
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  Ripley és a maffiózók
Kossuth

 
21:30  Szigorúan piszkos ügyek
Toldi

 

október 14., Kedd

17:30  Lilja 4-ever
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:30  Nap mint nap
Kossuth

 
18:30  Segédigék
Toldi

 
20:00  Dogville – A menedék
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Cécile Cassard tizenhétszer
Örökmozgó

 
21:00  Titkok
Kossuth

 
21:00  Ketrec
Toldi

 

október 15., Szerda

17:00  Terra Incognita
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:00  Teljes szívemből
Toldi

 
19:00  Carandiru
Kossuth

 
19:00  Az öreg hölgy és a galambok
Toldi

 
19:00  Dalok a konyhából
Toldi

 
20:00  A PESTI EST GÁLÁJA - Hedwig és a Mérges Csonk (zártkörű előadás)
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Nap mint nap
Kossuth

 
20:30  Április kapitányai
Örökmozgó

 
21:30  Dirty Pretty Things
Toldi

 

október 16., Csütörtök


17:15  Dívány
Toldi

 
17:30  Deus ex machina
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Segédigék
Örökmozgó

 
19:00  Terra Incognita
Toldi

 
19:30  Mutter - Anya gálaelőadás (jegyek korlátozott számban kaphatók)
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Lilja 4-ever
Örökmozgó

 
21:30  A gyilkosok is a mennyországba mennek
Toldi

 

október 17., Péntek

16:45  Gulliver utolsó utazása
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:30  Ketrec
Toldi

 
18:00  Rossz idő
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
19:45  Sci-fi
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:00  A kiskirály
Toldi

 
20:30  Rachida
Örökmozgó

 
22:00  Hedwig és a Mérges Csonk
Uránia Nemzeti Filmszínház

 

október 18., Szombat

16:30  Dalok a konyhából
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
16:30  Az öreg hölgy és a galambok
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:45  Sci-fi
Toldi

 
18:00  Tulse Luper bőröndjei, 3. epizód – Antwerpen
Palace MOM Park

 
18:45  Dirty Pretty Things
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:00  Hedwig és a Mérges Csonk
Toldi

 
20:30  A kiskirály
Örökmozgó

 
20:30  Tulse Luper bőröndjei, 3. epizód – Antwerpen
Palace MOM Park

 
21:00  Kegyetlen bánásmód
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
22:00  Tiresia
Toldi

 

október 19., Vasárnap

17:45  Fesztivál legsikeresebb filmje 1.
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Rachida
Örökmozgó

 
19:00  Fesztivál legsikeresebb filmje 2.
Toldi

 
20:00  ZÁRÓ GÁLA - Kegyetlen bánásmód (zártkörű előadás)
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Rossz idő
Örökmozgó

 
21:00  Fesztivál legsikeresebb filmje 3.
Toldi